Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i3-3217U - Bekijk alle specificaties

Intel NUC DC3217IYE Review

Gé Brander 2 juni 2013, 4.427 views

Intel NUC DC3217IYE

Pluspunten

• Zeer laag geluidsnivo, bijna niet te horen
  • Ondersteund Hyper-V
  • Zeer laag verbruik
  • Mogelijkheid tot toevoegen van wireless module
  • Mooi ontwerp

Minpunten

• Vrij hoge temperatuur (is denk ik geen echt issue, Intel weet prima wat de limieten zijn van zijn eigen producten)
  • Prijs had iets lager gemogen
  • Had twee USB poorten meer mogen hebben

Deze mini PC heb ik als thuis server ingericht. De PC is met behulp van de meegeleverde beugel opgehangen in de meterkast.

De PC is aangesloten via de Ethernet poort en bevat 16GB aan geheugen (2 x 8GB) en een 256GB mSATA SSD.

Deze processor ondersteund Hyper-V en naast Windows 8 Pro als host system heb ik tevens nog twee guests draaien met onder andere een AD controller en een SQL Server. Beide op basis van Windows Server 2012 Standard. Beide guests zijn ook bijzonder snel dankzij de SSD.

Hyper-V en de Plugwise Source software is continue actief en via een FTDI kabel log ik tevens de 10 seconden berichten uit de P1 poort van de slimme meter met behulp van Advanced Serial Port Terminal software.

De machine start bijzonder snel op, binnen enkele seconden. Het BIOS ondersteund UEFI dus dat draagt ook bij aan een snelle start.

Het stroomverbruik blijft ruim onder de 20W gemiddeld. Soms komen er uitschieters naar 20-22W maar het merendeel van de tijd is het niet meer dan 14W. Om deze reden zal de PC ook niet meer uitgaan 's nachts. 150W in 12 uur waarbij het totaal gedurende de dag op niet meer dan 350W zal uitkomen.

Al met al ben ik sinds twee dagen bijzonder blij met deze mini PC. Later zal ik de review uitbreiden met verdere ervaringen.

Heb jij ook een Intel NUC DC3217IYE?

daardoor komt er per jaar wel 75kilo CO2 extra in de lucht. Volgens mij boot dat ding razendsnel dus waarom niet gewoon wake on lan gebruiken?
Dat hang allemaal van het standpunt af. Is het 75 kilo extra of is het 460 340 kilo minder ten opzichte van mijn andere pc die nu heel veel minder aan hoeft te staan omdat ik nu via mijn laptop met MSTSC naar de Windows 8 connect op de NUC.

Als deze naast mijn andere pc zou komen te draaien zou je gelijk hebben maar dat is niet het geval. Wel goed dat je dat bewustzijn bij wil brengen ;)

En dat ik niet wake on lan gebruik is omdat ik de P1 poort wil monitoren via deze pc.

Ik heb het even verder uitgerekend, maar door het nieuwe gebruik van mijn devices komt er 340 kilo minder CO2 vrij vanwege stroomverbruik.

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 2 juni 2013 21:26]

Als je hem toch in de motorkast hangt.. Kan je hem dan niet modden en er een klein fannetje in hangen?
Je kunt hier toch gewoon bijvoorbeeld windows 8 op installeren of niet? :)

Alvast bedankt!
Ja hoor, geen enkel probleem.