Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus G75VX-T4136H Review

nono_einstein 2 juni 2013, 5.487 views

Asus G75VX-T4136H

Pluspunten

• Mooi ontspiegeld egaal verlicht scherm
  • extra's in de doos (muis en rugzak)
  • mooi geluid
  • zeer fijne behuizing (polsvlak, afronding)
  • -> ergonomie had 100% gekregen als touchpad drivers en toetsaanslag geluid in orde waren
  • stevigheid (gebruik als slagwapen lijkt zeer goed mogelijk
  • Snel!
  • 2 harddisks
  • koel

Minpunten

• geluid zou harder kunnen
  • touchpad instellingen foetsie !
  • ledjes aan linker voorzijde branden zonder dat duidelijk is waarom... en branden m.i. te fel

Nadat het gezin besloten had om op de trein van windows 8 te springen (we kwamen niet verder als xp en osx hier in huis en osx heeft toch ook zo zijn beperkingen) en er consensus kwam dat het een zeer capabele notebook moest zijn (geen desktop dus) kwam de keus eerst op de geborstelde aluminium samsung 770z7e. Ik ga geen review over dat apparaat schrijven, maar na 2 dagen was besloten deze terug te brengen wegens in onze ogen scheve prijs/kwaliteit verhouding.
Gelukkig deed de winkel niet moeilijk, temeer ook daar de geadverteerde specs niet klopten. Dus met deze ASUS naar huis.
Had al wel goede ervaringen met ASUS dus qua bouw kwaliteit zou het goed moeten komen.
Aangenaam verrast toen thuis bleek dat de doos ook nog een rugzak en een muis bevat, plus een losse accu. Deze bleek netjes tot 80 % opgeladen los van het systeem te zitten. (Bij de Samsung was de accu niet uitneembaar en geheel ontladen...)

Schrijf deze review nu op het systeem terwijl ik op accu al diverse installaties heb gedaan, verschillende uitzendinggemist 's heb bekeken en wat heb lopen uitproberen, de accu doet het nog steeds. Het was een twijfelputje bij dit systeem; ook al is ie groot, ik wil 'm toch als laptop kunnen gebruiken en zodoende moet de accu er niet alleen als tegengewicht inzitten. Dat valt nu na ruim twee uur redelijk gebruik en nog 30 % op de teller niet heel erg tegen. (wat dit betreft was Samsung superieur, wellicht door de schakelbare graphics)

Ik heb dit systeem niet aangeschaft om te gamen (al zal ik dat wel geen proberen, de kinderen wellicht ook) maar toch ook zeker om te werken. Dat wil zeggen ontwikkelen, zware berekeningen met visualisaties en frequent disk gebruik, foto bewerking en bijvoorbeeld data acquisitie.
In dit opzicht is de grafische kaart zeker een pre.
Maar het belangrijkste voor mij is toch de SSD / HDD combi. voldoende opslag capaciteit met voldoende snelheid.
Een levensgroot verschil met mijn oude dell 820, die echt niet meer mee kan met windows 8 (voor XP doet ie het nog zeer goed!).

Het toetsenbord vind ik ook erg fijn, iets luidruchtiger als ons macbook pro chicklet toestenbord maar zeker bruikbaar. Ook de fijne randen, het grote polsvlak en de voor mij perfecte schermhoogte boven het toetsenbord maken het voor mij een zaligheid om hier op te werken.

Dan het scherm. Ik zweer bij ontspiegelde schermen. Het is zelfs een dealbreker. Ook de minimum HD resolutie is een dealbreker. Alles wat glimt of minder pixels heeft is exit. De kleurechtheid zegt mij verder niet zoveel (ik ben gedeeltelijk kleurenblind) Met dat in het achterhoofd zeg ik dit een prima scherm te vinden. Ik heb gelezen over flikkerende weergaves bij grijze en zwarte vlakken, kan hier echter niets van terug zien. Het scherm oogt en werkt zeer prettig en het lijkt ook zeer egaal verlicht te zijn.

Volle uitsuring doet mij pijn aan de ogen (binnen). Minpuntje hier is de fijnheid van instelling, had wel wat meer stapjes mogen zijn.

Dan het geluid.
Geluid is mooi, maar wellicht een tikkeltje te zacht (uitzending gemist). Wat dan wel weer positief is is dat er op[ de maximale uitsturing geen hoorbare verorming optreed! Ik heb hier echter nog lang niet alle opties bekenen.

Als laatste user interface puntje het touchpad (ik gebruik eigenlijk geen muis omdat het weer een extra meesleep ding is, er zit er wel eentje bij zoals ik meldde).
Wat mij opvalt is dat er geen instel mogelijkheden voor het tpouchpad zijn. Dat vind ik dan wel weer een grrot gemis en zal ik als minpunt hieronder melden.
Zo zit ik dus met een bepaalde gevoeligheid, scrollwheel simulatie scroll richting'' (sory voor het woord) en nog zo wat zaken die na een uurtje speuren niet instelbaar lijken te zijn. Is niet handig en moet opgelost!

Snelheid en video performance: lijkt allemaal zeer OK te zijn, ook de hdd werkt hier natuurlijk mee!

Draadloos: de chipset ondersteund blijkbaar geen 5 GHz... Daarentegen is de gevoeligheid wel zeer veel groter als bijv. mijn xperia, macbook en dell.

Heb jij ook een Asus G75VX-T4136H?

Heb sinds kort deze laptop 2de hands kunnen kopen voor een erg lage prijs. (Nog goedkoper dan de G73JH's die ik kon vinden.)
Maar goed dat ik marktplaats nog even heb bekeken die dag, want deze laptop was die dag geplaatst en heb snel gereageerd voordat de laptop verkocht is.

Ging akkoord met mijn bod van 400 euro, wat was ik blij. :)

Weet niet of je je reacties nog leest van deze review, over de speakers ben ik wel heel tevreden en gaan vrij luid naar mijn mening.
De vocals klinken wel erg muffled maar heb ik gefixed door de "rock" preset te gebruiken en dat heeft wel geholpen.

Heb de 670MX overgelocked op hoogste wat MSI Afterburner mij toeliet en draait als een zonnetje zonder dat de temperaturen te hoog zijn.
Paar uurtjes volop gamen en hij is nog niet bove de 76 graden gekomen, en max temp is 100c voor deze kaart.
Dus heeft nog wat ruimte om verder te komen, maar ik begin niet aan dat flashen gedoe, en vind dit wel prima zo.
Ben nu toch wel benieuwd waarom je de samsung 770z7e terug hebt gestuurd!
Hoi Pollus,

de Samsung die ik had was tergend langzaam voor wat betreft disk access. De toegangstijd van de hdd was tussen de 20 en 50 ms, wat ik echt onaanvaardbaar vind voor zo'n systeem.
Het apparaat werd geadverteerd als een laptop met 1 gig hdd met ingebouwde 24 gig ssd.
Dan kun je dus denken dat die ssd als 'cache' voor vaak gebruikte (os) bestanden gebruikt wordt.
Helaas, 24 gig ssd wordt gebruikt voor het opslaan van de recovery en herstel partities.

Dit laat zich ook zien in de prestaties: opstarten van taskmanager duurt *gemiddeld* (!!!!) 12 seconden op mijn exemplaar, en ook bij het exemplaar in de winkel.
Daarnaast geeft de zelfschakelende grafische kaart in de Samsung geen verbetering in prestaties voor 3d animaties met matlab e.d. vergeleken met mijn 4 jaar oude macbook.
En daar ging het eigenlijk om.

Hopelijk verduidelijkt dit eea.
Bedankt voor je reactie Einstein.

Heel apart. Zowel de toegangstijd, de ssd en het niet sneller zijn van de toch wel redelijk goede grafische kaart van de Samsung. Ik lees daar niets over in andere reviews. Misschien een foute batch in die winkel?

Maargoed, je bent blij met je Asus en dat is het belangrijkste. Veel plezier er mee!
hoi, even een opmerking over de Samsung:

de ssd is by design ingezet voor de recovery partities.

dit staat dus los van een eventuele serie matigheid en is m.i. vrij dom...

Voor wat betreft de grafische kaart, deze schakeld dus naar gelang de app bekend staat als zwaar 3d georiŽnteerd van Intel 4000 naar extern.
Standaard is hier echter weinig aan te sleutelen, met behulp van beta drivers heb ik hier nodig wel wat uit weten te knijpen maar al dit getweak en gesleutel om een gloednieuw top of the line apparaat enigszins te laten functioneren als verwacht (en dan moest er nog een ssd om iets van performance te behalen) is niet te verantwoorden voor zoveel geld.

maar inderdaad, de asus bevalt qua performance stukken beter.
Hoi zit er nog de originele Kingston SSD in?