Specificaties 12,1" (1024x768), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad X61s (UK449MH) Review

Black Sparrow 28 juni 2008, laatste update op 29 juni 2008, 847 views

Lenovo ThinkPad X61s (UK449MH)

Pluspunten

• Licht en klein, dus mobiel
  • 'Snelle' processor voor formaat
  • Goede software
  • IBM Thinkpad bouwkwaliteit

Minpunten

• Te weinig geheugen
  • Lage beeldscherm helderheid

In september 2007 besloot ik een laptop te kopen nadat ik erachter kwam dat dat wel heel makkelijk was tijdens stage en mijn 3e jaar op de Universiteit. Omdat de laptop vaak meegenomen zou worden naar mijn werk, een chauffeursbaan, moest hij naast een goede featureset ook nog eens mobiel zijn. Na veel afwegingen tussen Lenovo, Sony en Mac 11"-13" notebooks besloot ik te gaan voor de kwaliteit van Lenovo's Thinkpad serie die over het internet een ongekende tevredenheid kende onder gebruikers. Ik heb niet exact deze notebook gekocht, maar deze kwam het dichts in de buurt voor de pricewatch. De laptop die ik gekocht heb:

Lenovo ThinkPad X61s 7669
  • CPU: Core 2 Duo L7300 / 1.4 GHz LV
  • Platform: Centrino Duo
  • Memory: 1 GB (PC5300)
  • GPU: Intel GMA 3100
  • HD: 120 GB (4200 rpm)
  • Accesability: Gigabit Ethernet, 802.11a/b/g
  • OS: Vista Business
  • Display: 12.1" TFT 1024 x 768 ( XGA )
  • Weight: 1.33 kg
Featureset
Features waren zeer goed te noemen voor een laptop van dit formaat (12" en 1,33 kg). De processor is een speciaal ontworpen low-voltage processor die lang mee gaat op een accu. Als snel kwam ik er achter dat 1 GB geheugen voor Vista Business niet genoeg was, standaard was namelijk zo'n 800 MB bezet. Binnen drie dagen was de laptop geupgrade naar 2 GB en dit is dan ook de reden dat de featureset niet zeer goed uit valt in mijn beoordeling. Daarnaast is het jammer dat er geen echte videokaart in zo'n kleine laptop past, en daarom moet ik het doen met de Intel X3100 die prestaties levert die ok waren voor gamers in 2003-2004. Dat is jammer maar acceptabel aangezien ik op andere desktops kan gamen.

Beeldkwaliteit
Deze is minder goed te noemen. Het scherm is niet heel helder en dit komt waarschijnlijk omdat het geproduceerd is op kerstdag 2005. Voor gebruik van recht van voren en kantoorapplicaties is dit echer voldoende en hoeft het niet als hinderlijk ondervonden te worden. De resolutie is een 'lage' 1024x768, wat ik persoonlijk niet erg vind op een 12" scherm. Ik vind het over het algemeen sowieso de fijnste resolutie. Aansluiting op een 720p HD TV werkt zeer goed en geeft scherpe kleurrijke beelden, dus aan de video output ligt het iig niet.

Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit niets dan goeds, deze laptop is echt gemaakt om te reizen. De koolstofvezel body zorgt voor die sterke en lichte look en feel van de laptop. De laptop zelf is uitgerust met 2 roll-bars, namelijk in het scherm en in de 'kast' zelf. Deze zorgen ervoor dat bij een val de laptop beschermd wordt. Ook is er het softwarematige harddrivelocking programma dat ervoor zorgt dat zodra een onverwachte beweging geconstateerd wordt de HDD gelocked wordt tegen beschadiging.

De prijs was zo'n 1300 euro wat op dat moment niet schandalig veel was voor een subnotebook, het was een tijdje voordat de race voor lichte en kleine notebooks begon. Voor die prijs hadden ze er echter best wat meer geheugen in mogen zetten. Want 1 GB voor Vista is echt gewoon niet voldoende. Een deel van de prijs kan toegeschreven worden aan de extra Thinkvantage software die echt ideaal is om mee te werken en de productiviteit onwijs verhoogd. Deze bijgeleverde software zorgt er gewoon voor dat je laptop optimaal onderhouden wordt door je op de juiste momenten tips te geven.

Een zeer goede laptop voor een acceptabele prijs. Deze laptop is zeer geschikt voor mensen die vaak onderweg zijn of op zoek zijn naar een algemeen systeem voor zakelijk gebruik. De betrouwbaarheid is ongelovelijk!

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X61s (UK449MH)?

Dat er maar 1x1 GB inzit is terecht een minpunt. De schuld ligt hier deels bij de koper maar grotendeels bij Lenovo.

Ze hebben honderden modellen waarbij dus zeg maar elke combinatie een model is. De beschikbaarheid in Europa is echter dusdanig slecht dat je weinig te kiezen hebt. Door middel van een ontmoedingsbeleid met de prijzen van de ThinkPads pushen ze een stuk of drie standaardconfiguratie's er door.

De prijzen van de ThinkPad's zijn hier absurd hoog. Alleen van die paar configuratie's die gepushed worden (zoals deze; met te weinig RAM en een belachelijk langzame HDD) zijn nog enigsinds betaalbaar in Nederland. Als je dan 1 configuratie hoger gaat waarbij bijvoorbeeld alles exact hetzelfde is, maar de 120 GB 4200 rpm schijf is omgewisseld voor 200 GB 7200 rpm betaal je al snel 300 meer, terwijl een losse 200 GB 7200rpm schijf al veel minder kost.

In Amerika ligt dat heel anders en zijn zowel de beschikbaarheid (volledig te customizen bij Lenovo zelf en tevens keuze uit meerdere goed gespecificeerde modellen bij webwinkels en 'echte' winkels) als de prijzen beter (nog steeds kosten veel ThinkPads hier in Euro's meer dan in de VS in dollars).

De Intel X3100 zou je juist blij mee moeten zijn. Een ThinkPad met X3100 doet anderhalf keer zolang op een acculading dan een ThinkPad met een nVidia Quadro NVS140m (ofwel een 8400GS ofzo).

Lenovo ontmoedigd het importeren uit de VS door afspraken met verschillende webwinkels dat ze Lenovo hardware niet internationaal verzenden en door beperkte garantie waardoor alleen op specifieke (vaak duurdere) modellen internationale garantie zit.

Ik heb mijn ThinkPad T61 uit de VS laten komen en heb op die manier, zelfs na de $115 verzendkosten zo'n 500 bespaard (tegen een wisselkoers van $1,35 tegen 1,00

Het zijn inderdaad solide en gelijke laptops. Ze zullen allicht vaak het predicaat 'saai', 'ouderwets' en 'niet sexy' krijgen, maar na een jaar licht dat iets anders als alle hippe, sexy en tierelantijnen laptop's driekwart versleten zijn met een toetsenbordafdruk in het scherm en kapotte scharnieren alsmede afbrokkelende verf en de ThinkPad nog helemaal niks mankeerd en nog steeds net zo zwart is omdat hij door-en-door zwart is ipv alleen geverfd zoals het gros van de laptops.

Ze zijn dan iets duurder, maar dat verdiend zich zeker terug in degelijkheid en levensduur.

Als je de 8 cell accu erbij hebt kun je ruim zes uur werken op een accu!
Als je dan ook nog de Ultrabase meesleept kun je daar ook nog een 22 Whr accu instoppen en kun je 8 uur werken zonder stopcontact.

[Reactie gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 29 juni 2008 03:03]

Ik heb jammergenoeg alleen de standaard accu. Ben nu wel in de VS, maar een 8 cells accu heeft een levertijd van 4 weken in de webwinkel van Lenovo, en zoveel tijd heb ik net niet.
Dat snap ik niet. Zelfs als je kerstdag 2006 (of 2007?) bedoelt: wat zou dat te maken hebben met de helderheid?
Het komt erop neer dat het scherm al in 2005 geproduceerd was en dus niet up to date was met de LCD technologie van september 2007. Alsof het 2 jaar in een opslag had gelegen.