Garmin Nüvi 200w (Europa) Review

silki 13 december 2009, 1.503 views

Garmin Nüvi 200w (Europa)

Pluspunten

• duidelijk scherm, duidelijke stem, kaartenmateriaal van heel europa, snelle satelietverbinding, sdkaart invoer, fotoviewer, flitspaalsignalering.

Minpunten

• Alleen de hoogst noodzakelijke accesoires zoals autolader en zuignap voor het raam. Geen beschermhoesje, thuislader en usb kabel meegeleverd

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Features Score: 4
Sinds een paar weken in gebruik.
Lekker duidelijk beeldscherm, duidelijk gesproken woord, ruim van tevoren gewaarschuwd voor de komende afslagen.
Ook de info op het scherm is duidelijk met eventuele afslagnummers erbij vermeld.
Het apparaat reageert snel op de satelieten, na het intoetsen van de bestemming na enkele seconden de gewenste route, ook de vaste flitspaalsignalering is handig, maar bij aanschaf alleen een week of zes op proef, daarna moet je een vrij duur abonement afsluiten, wel handig als je veel op de weg zit. Goed kaartenmateriaal van navteq.
Bijgeleverde accesoires zijn alleen een autolader, zuignapmontagesteun voor de voorruit en een dashbordschijf, wel ruimte voor een sdkaart, en het apparaat is te gebruken als fotoviewer.
Oja, kaarten van heel europa, dus incl. oost-europa en niet zoals de meeste andere in deze prijsklasse alleen west-europa.
Samengevat een waar voor zijn geld apparaat zonder toeters en bellen, die doet wat ie doen moet.

Inmiddels heb ik het apparaat 1 1/2 jaar in gebruik, en ik moet zeggen naar volle tedredenheid.

De garmin is meegeweest op een reis door duitsland, op autowegen werkt de navigatie uitstekend en ook een hotel zoeken midden in Berlijn is geen enkel probleem, ondanks de vele wegwerkzaamheden in de stad heeft hij ons zonder problemen(en verkeersovertredeingen) bij ons hotel gebracht.
De reis ging daarna verder naar het oosten van Tjechie en daarna door naar Polen, en ook hier in het oosten van europa kon de garmin alle ingetoetste bestemmingen zonder problemen vinden.

Inmiddels heb ik via Garmin een lifetime update gekocht, dat houdt in dat je ongeveer 4 keer per jaar je kaartenmateriaal (navteq) kunt verversen. Dit kost eenmalig 120 euro en is onbeperkt geldig (dus net zolang als het apparaat in je bezit is. Zo blijf je dus altijd de nieuwste wegeninformatie houden.

Kortom ik ben nog steeds tevreden met mijn garmin, en ook de rest van de familie is tevreden over het gebruiksgemak en de degelijkheid van het apparaat. Inde tijd dat we hem nu gebruiken hebben we geen storingen of vastlopers o.i.d. gehad.

Heb jij ook een Garmin Nüvi 200w (Europa)?

Ik heb de Street Pilot III en de iQue 3600. Beide wat oudere apparaten, die niet zo een groot geheugen hadden dat de hele wereld (of zelfs heel Europa) erin kon.
Om die reden werd er naast een data-CD een programma MapSource bijgeleverd. In mapsource kon je dan mappen selecteren en die downloaden naar je GPS-systeem.

Voor de StreetPilot kon je (omdat je o.a. een veel gedetailleerdere kaart had dan bij de IQue) ook (een onbeperkt aantal) rondritten en routes maken, die je dan in je StreetPilot kon downloaden (het aantal werd begrensd door de hoeveelheid aanwezige geheugen).

Kent de Nüvi ook zo een soort aanpak, of zit alle data al in het apparaat en heb je helemaal geen "ondersteuning" meer vanuit je PC ("ondersteuning" omdat routes maken veel makkelijker (groot overzicht, snelle zoomfuncties, enz.) en vooral heel veel sneller gaat).

Ik zou het op prijs stellen, als je je review nog wat uitgebreider maakt en van wat foto's voorziet.

Succes met je Nüvi.

/edit typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 30 juni 2008 23:03]

Over twee weken gaan we een flinke reis door duitsland, polen en tjechie maken, daarna zal ik mijn bevindingen toevoegen aan mijn beoordeling.
Een more is less review, bottomline: geen miskoop, doet wat ie moet doen, simpel en to the point.