Apple iMac 21,5" (2012) Core i5-3330S @ 2,7GHz Review

stijnvbml 28 mei 2013, 7.984 views

Apple iMac 21,5" (2012) Core i5-3330S @ 2,7GHz

Pluspunten

• Snel
  • Ziet er prachtig uit
  • Goed geluid.
  • Bouwkwaliteit dik in orde
  • Mooie kijkhoeken
  • Heel dun (aan de zijkanten dan)

Minpunten

• Geen dvd drive
  • Poorten (voor bijv. usb) moeilijk te bereiken
  • Geen SSD

Features Score: 4
Na veel sparen heeft mijn gezin een Imac gekocht. In deze review geef ik mijn menig erover.
In de doos
Je krijgt een grote doos mee met daarin:
• De imac
• Magic mouse
• Magic keyboard
• Handleiding
• Netsnoer
Over het algemeen prima. Jammer dat er geen trackpad bijzit. Ben van plan die in de toekomst te kopen.
Design en bouwkwaliteit
Het design is hetzelfde als zijn voorganger. Alleen heeft Apple de randen wat dunner gemaakt. De mac is in het midden wel even dun. Dat de Imac op zijn voorganger lijkt is een compliment. Het is een prachtige desktop die een aluminium behuizing heeft. Het nadeel van de dunnere randen zijn dat er geen plaats meer was voor een DVD drive. Nu moet je er een los kopen. Een DVD drive kost ongeveer 80 euro. Boven op de al dure adviesprijs van de mac is dat erg jammer. Ook zijn de uitgangen voor bijv. de USB poort bijzonder moeilijk te bereiken.
De mac zelf is stevig gebouwd en zelf heb ik het gevoel dat er niks echt verkeerd is. Hij weegt niet veel, maar dat vind ik zelf voor een desktop niet zo belangrijk. Het scherm kan je naar achter en naar voren verplaatsen. De schanier die dat zou moeten doen zit stevig vast.
Snelheid
Je hebt 2 editie's van de imac uit 2012. Beide hebben ze een I5-processor. Er is er een met 2.7 ghz, die ik heb, en een met 2.9 ghz. Die van 2.7 ghz is een quad-core processor, net als die van de 2.9 ghz. Mijn mac is razendsnel en heb de mac nog nog maar een keer betrapt op haperingen. Dit was toen ik de Airplay uitzette. Hij lijkt alles makkelijk aan te kunnen. Op dit moment heb ik nog geen game's gespeeld, dus ik weet niet of hij dat wel redt. Ik denk zelf van wel, al zullen er vast wel een paar uitzonderingen zijn. De graphics zijn van NVIDIA dus die zullen denk ik niet tegenvallen.
Geheugen
Deze mac heeft een werkgeheugen van 8 GB. Het lijkt dat hij veel apps tegelijk aan kan, alleen heb ik de mac nog niet zwaar gebruikt. Het opslaggeheugen van 1TB is ruim genoeg. Maar dat mag je voor deze adviesprijs ook wel verwachten. Ook kan je het nog tot 3TB uitbreiden. Dat is voor mij overbodig.
Edit: Voor 1300 had ik eigenlijk wel een ssd verwacht. Erg jammer dat deze er niet in zit
Scherm
Ik heb de mac met een schermformaat van 21,5 inch. Er is er ook een met 27 inch. Het scherm moet volgens apple minder reflecteren. Dat doet hij redelijk goed, maar of je dit echt gaat gebruiken, ik weet het niet. Het scherm is heel dicht op het oppervlakte gezet. Daardoor lijkt het dat hij in de behuizing zit. Dit is niet alleen mooi maar het zorgt ook nog eens voor zeer goede kijkhoeken. Het scherm heeft een resolutie van 1080x1980, full hd dus. Het ziet er goed uit. Natuurlijk zijn de pixels te onderschijden, maar zo erg is dat niet. Wel vind ik het jammer dat er geen touchscreen op zit. Voor 1400 euro vind ik dat wel erg jammer. Het is trouwens prima werken zonder touchscreen.
Geluid
Aan de onderkant van de mac vind je een grote speaker. Het geluid wat er uit komt is geweldig. De speaker is verplaats van de achterkant en dat vind ik een goede zaak. Het geluid komt op je af. Het geluid kan nog eens lekker hard en is nog helder.
Software
Ik ga hier niet te lang aandacht aan besteden want ik denk dat de meeste van jullie wel eens met OSX hebben gewerkt. Op deze iMac zit mountain lion voorgeinstaleerd. Dit is de nieuwste versie. Iedereen in onze omgeving werkt met apple dus ik weet de verschillen tussen de oudere versie van OSX. De grootste verbetering vind ik airplay. Zelf vind ik ook launchpad handig. Maar volgensmij zat dit er al eerder op. De software is trouwens de reden waarom mijn ouders een mac hebben gekocht.
In gebruik
De mac is in gebruik prima. Het toetsenbord van apple typt heerlijk en de magic mouse doet aan de verwachtingen. Alleen moet je eerst van alles aan en uitzetten, bijv. dat je op de rechtermuisknop kan drukken. Dit vind ik zelf alleen handig omdat ik met windows 8 en osx werk. Nooit wordt de mac heet, als staat hij bij ons ongeveer 13 uur per dag aan. Dat vind ik knap van apple. Er is een ding waar ik me zelf extreem aan erger en dat is de plaatsing van de ingangen. Die zijn bijzonder moeilijk te bereiken. Je moet erg voorzichtig een usb stick er in doen. Ook is het snoer voor de netstroom bijzonder kort. Dat vind ik zelf erg jammer. De mac staat bij ons op een bureau en is met een verlengsnoer aangesloten. Als we hem ergens anders willen zetten moeten we extreem dicht bij een stopcontact zitten. Voorderest hou ik van deze PC. Ik blijf zelf wel bij windows, maar dat komt omdat niet meer dan 900 voor een laptop wil uitgeven. Een desktop is niks voor mij dus dan kom je automatisch bij windows uit.
Dit is het allergrootste nadeel van een iMac. De prijs is 1400 euro. Je krijgt voor die 1400 euro een zeer goede desktop alleen was het mooi geweest als er een paar honderd euro van de prijs afging. Dan zou het een betere deal zijn. In de review van tweakers zag ik een paar alternatieven. Dat waren windows 8 all-in-one pc's. Maar als het aan mij ligt is er maar een alternatief: De mac mini. In specs minder en ook in prijs. Je moet er nog je eigen beeldscherm bijkopen maar je kan veel besparen. Ik vind windows geen alternatief voor mac. Ik denk dat mensen een mac om 2 redenen nemen: het design en vooral de software. De mac mini mist het design een beetje maar heeft de software. Aangezien de mac mini in prijs enorm veel scheelt vind ik dit zelf een beter alternatief.
Conclusie: Als je het geld ervoor over hebt.
Een prachtig aluminiume mac waar extreem goed geluid uitkomt. De all-in-one pc is ook nog erg dun. De processor van deze mac is goed in orde, een I5. Dit zorgt voor een snelle en nauwelijks haperende ervaring. Het werkgeheugen van 8GB is ruim genoeg en met een schrijf van 1TB is er genoeg plaats voor vele apps. Het scherm ligt niet diep in de behuizing en daardoor geeft het een mooi effect en zijn de kijkhoeken in orde. Jammer dat het geen touchscreen heeft. De software is typisch voor apple, en de reden waarvoor ik hem heb gekocht. Een mooi pakketje met een groot nadeel: de prijs. Voor 1400 euro is het een enorm dure PC. Het voordeel voor apple is dat er nauwelijks concurrenten zijn; die zijn er wel maar 1 ding hebben ze allemaal niet, OSx, wat denk ik de reden is waarom veel mensen een apple kopen.

• nexus 7 32 GB
  • Hp pavilion G6 met intel core I5 processor

Heb jij ook een Apple iMac 21,5" (2012) Core i5-3330S @ 2,7GHz?

Reviews door de redactie

Goede review, geeft idd goed weer hoe en wat m.b.t. dit en deze mac desktop type. Ik heb voor my brother dees besteld en hij is tevree. Daarbij dan wel de afgerond 80eutje via usb aan te sluiten ext. dvd drive erbij besteld. Geen klachten gehad. Maatje van me heb de mac office 20xx versie geregeld en erop gezet! Koppelen met sitecom routertje die hangt aan ziggo modem ging zonder problemen. Werkbaarheid voor de normale en licht intensieve pc gebruiker zijn absoluut aan te raden en prima werkbaar. ((Aanschaf van een duurdere versie zou dan alleen maar zijn i.v.m. willen hebben van groter beeldscherm, willen spelen van bepaalde zware games of gebruik van zware apps en progs....(of stoer willen doen met biggy shit waar je meer geld aan verspild dan gebruik van zal maken in de levens duur :) ))