Specificaties Socket AM2, AM2+ met AMD 780G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M3A78-EMH HDMI Review

Miglow 24 juni 2008, laatste update op 24 juni 2008, 2.869 views

Asus M3A78-EMH HDMI

Pluspunten

• Out-of-the-box Ubuntu ondersteuning
  • Snel genoeg voor FullHD
  • 8% overclock vanuit bios
  • CPU lekker koel

Minpunten

• Nog niet ervaren

Layout Score: 4
Geheugen en CPU-support
Ik heb dit moederbord icm een AMD x2/6000+ nu een paar maanden in gebruik en hij bevalt erg goed. Vanuit het bios had ik eerst de automatische overclock op 10% gezet, maar dit bleek na een langere tijd toch problemen te geven, nu draait hij op 8% en geen enkel probleem. Daarbij de geheugensnelheid op 1066 Mhz ingesteld en dit bleek ook geen enkel probleem, ook al kan dat officieel alleen bij Phenom's.

Grafische gedeelte
De onboard grafische kaart blijkt meer dan voldoende om fullHD te kijken met 10% belasting van de cpu@1080Mhz en daarmee valt voor mij de nood voor een extra grafische kaart weg.

Ondersteuning
Zoals te doen gebruikelijk bij Asus is de ondersteuning slecht, de site is mega-traag en driverupdate's zijn er zelden tot nooit. Voor mij niet zo'n probleem, ik haal de drivers wel bij de fabrikanten weg. Het bijgeleverde boekje, cd en de kabels zijn uiteraard prima. Ik zou alleen graag gezien hebben dat ze 1 of 2 SATA-kabels extra bijgeleverd hadden, lijkt me geen overbodige luxe met 6 SATA-poorten

Ubuntu
Wat voor mij ook nog wel de moeite waard is om te vermelden: Alle features werken out-of-the-box met Ubuntu 8.04, zelfs mijn later toegevoegde Conceptronic WiFi-kaart, maar dat even terzijde. Heb voor de grafische kaart nog een Ati-driver geinstalleerd en draai nu met Compiz een cube, iets wat normaal vrij lastig is voor Ati's vanwege de 3D-ondersteuning.

Temperaturen
Temperaturen van de CPU tenslotte: Met HWMonitor en Speedfan idle 28, stressed 52 onder de stock-cooler. Merk wel dat er een snelheidsregeling op de standaard CPU-fan zit, omdat ie af en toe varieert. Mijn gok is dat hij nooit koeler zal worden, aangezien de CPU-fan steeds langzamer gaat draaien als de temperatuur zakt.

PS: eerste review, don't hold back your critics

Heb jij ook een Asus M3A78-EMH HDMI?

Kort maar wel duidelijke review ik mis alleen nog wat informatie. Zie dit aub niet als Negatief Commentaar maar dit zijn dingen waardoor je review net iets duidelijke wordt. of waar je anders later allemaal vragen over krijgt wat je graag wil voorkomen.

Prijs zet je slecht maar wat is deze dan.
Wat zijn de Spec's van het board wat vindt jij dat er goed aan of zijn de dingen waar jij hem voor gekocht heb
Featuresset geef je aan goed maar wat zijn deze features
layout geef je aan goed maar je hebt geen plaatje van deze layout
heb je al een 3dmark test gedaan op je onboard videokaart ??

Asus site traag ?? en ondersteuning slecht vreemd ik heb ze als 1 van de betere ervaren altijd.

AMD Stock coolers zijn zeer goed vindt ik, meestal win je maar een paar graden met een luxere koeler Of je moet natuurlijk flinke overkill doen dus een koeler voor een Quad core nemen. Asus cool & quiet regeld je CPU temp en past dus je fan speed aan.

Veel plezier met je board
Prijs vind ik prima, ik heb bij Azerty iets van 60 betaald. De slecht is voor de ondersteuning en dan met name de site. Het boekje en de cd is prima, net als de bijgeleverde kabels.

Specs/features? Is toch redelijk bekend lijkt me? Als je op productinfo rechts klikt, krijg je een mooi overzichtje. 3dmark test heb ik niet gedaan, vind ik niet interessant.

Qua layout: Ik heb geen enkel probleem gehad met de installatie in de kast, dat is ook wat bij het aanmaken aangegeven wordt, wordt het een kabelbende of niet en dat valt erg mee. Er komen binnenkort nog harde schijven bij, maar dat viel even buiten budget.
De een wil juist wel een lijst van specs, de ander weer niet, je krijgt altijd wel een opmerking van iemand die het tegenovergestelde aanhangt :)
Zelf plaats ik tegenwoordig een kopje met specs en dan een deeplinkje naar de pagina van de fabrikant waar de specs staan, dan heb ik denk ik het meest tevreden "klanten".

Verder vind ik het goede 1e review, keep up the good work!
Ik heb zelf ook dit bord icm 4800+ X2 dual core. Met 2 GB aan corsair 800 Mhz 4-4-4-12 geheugen welke op 1066 Mhz draait. Processpr ook 8 % overgeklokt(had eerst 10 % maar na een tijdje trok ie dit niet meer). Nu draait er windows Xp pro SP 2 op en tis een HTPCtje. Kan alle soorten formaten Full HD films draaien. Zwaarste 1080p film tot nu toe onderworpen is Earth van Planet Eart. Als er miljoenen vogels langs elkaar heen gaan bewegen. Dan vliegt de belasting van rond de 40 a 50 procent naar pieken tegen de 100. Opgeost door een HD 3450 in Hybrid crossfire te zetten, de UVD decoder in de 3450 werkt beter dan de onboard UVD decoder. Heb software matige programma Core AVC 1.7 gedownload en die belast veel minder de FFdshow van K-lite one codec pack. Nu komt die niet boven de 90 % uit en geen kleine stotteringen, en dit allemaal via gigabit netwerk. Beneden staat trouwen Sony Bravia 46 inch Full HD.
Wat doe je eigenlijk met je PC Miglow?

HD bekijken en verder nog?

Tip: maak evt. gebruik van koptitels in je tekst: dat zorgt voor structuur en het leest wat gemakkelijker.

;)

[Reactie gewijzigd door Bardirella op 24 juni 2008 13:58]

Ik kijk veel HD, daarnaast speel ik voor DJ, anders gezegd, doe ik vrijwillig montagewerk van een radioshow (lokale omroep) en download ik veel muziek van nieuwsgroepen, dus parren en rarren, daarbij natuurlijk surfen naar van alles en nog wat. In de toekomst wordt dit een htpc, maar pas wanneer ik toe ben aan een FullHD-tv (nu nog CRT).

Koptitels bijgewerkt: Zo mooier?

[Reactie gewijzigd door Miglow op 24 juni 2008 15:40]

Heb het bordje ook, in mijn mediacenter, heb alleen wel problemen met het herkennen van samsung sata schijven. Heb er 2 geprobeerd, een 80GB en een 160GB schijf, was allebei een drama, soms wel, dan windows installeren en bij opnieuw opstarten geen schijf meer te zien in de bios. andere sata kabels, aansluitingen en biossen geprobeerd. niets hielp. Verder prima bordje haha :D

nu een ide schijf om van te starten en een seagate sata schijf erbij en die geeft geen problemen.

[Reactie gewijzigd door hadebaja op 24 juni 2008 15:55]

Apart zeg, bij mij werkte alles direct. Heb een Spinpoint F1 640Gb, maar aansluiten en installeren.