D-Link ShareCenter DNS-320L (Zwart) Review

reneetjuhh1991 24 mei 2013, 1.406 views

D-Link ShareCenter DNS-320L (Zwart)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Compact
  • Stabiel
  • Eenvoudig in gebruik
  • Simpele webinterface voor beheer van de NAS

Minpunten

• Langzaam bij grote hoeveelheden data over kopÔeren
  • Installatiesoftware werkte niet
  • Luidruchtige FAN
  • Benaderen van een share duurt lang als de schijven moeten opstarten

Kwaliteit voeding Score: 5
UPDATE 03-06-2013: De NAS begint kuren te vertonen en vast te lopen. Erg jammer dat dit zo snel al gebeurd. Ding word steeds langzamer met gegevens opvragen (terwijl de schijven allebij OKE zijn, ook met andere schijven blijft dit voortdoen). Ik had niet veel verwacht voor deze prijs, maar dit vind ik echt belachelijk.

Omdat een stand-alone Server 2008R2 nogal veel energie verbruikt en ik deze alleen nog maar gebruikte voor file storage ben ik gaan zoeken naar een simpele niet al te dure NAS. Ik had maar 1 echte eis aan de NAS: RAID1 met 2 schijven.

Omdat ik zo goedkoop mogelijk uit wilde zijn en ik geen extra functies als media sharing en P2P downloaden gebruik hiervoor viel Synology al af.

Deze NAS kwam via mijn werk op mijn pad voor een zacht prijsje.

Het Design
Het ontwerp van de NAS vind ik goed en mooi. De NAS is lekker compact en is in vergelijking met de Synology van mijn ouders de helft kleiner terwijl het allebij dualbay NAS systemen zijn. Het enige minpunt aan het ontwerp vind ik de pianolak. De NAS zat al onder de vinger vlekken nog voor dat deze netjes in het bureau was weggewerkt. Ter vergelijking heb ik een CD mapje langs de NAS gezet voor de foto

De installatie
Op de bovenkant van de NAS zit een klep, deze is aan de achterkant met een drukknop te verwijderen, dit vergt wel wat druk en ik heb mijn vinger ook klem weten te krijgen in het gat waar de drukknop in valt. Met veel moeite kreeg ik de deksel eraf.

Vanuit hier is onderin de NAS het PCB te zien met 2 SATA-300 aansluitingen.
Bij de NAS zijn 2 beugeltjes geleverd, Deze moeten op de schijven bevestigd worden en dan kunnen de schijven in de NAS gezet worden. Ik kreeg niet het idee dat de schijven in de SATA aansluitingen vielen. Maar de schijven zaten volledig naar beneden geplaatst dus ik ben verder gegaan met de installatie.

Bij de NAS zit een software CD geleverd. Omdat ik geen DVD drive in mijn PC heb heb ik de software van de website van D-Link gehaald. Dit vergde wat creatief Googlen. De software spreekt voor zich en een leek zou met dit pakket uit de voeten moeten komen. MAAR de realiteit bewijst anders.

Ik kreeg de NAS gevonden via de software, klikte deze mooi aan. Hierna kwam er een melding dat het standaard account Admin is zonder wachtwoord. Dit moest ik opgeven in het volgende installatie venster. Echter kreeg ik de error: incorrect username or password terug. Ik heb de NAS toen een hard reset gegeven, maar geen verandering.

Dankzij mijn router ben ik achter het IP adres van de NAS gekomen. Ik heb via de browser de management pagina geopend en hier kon ik wil inloggen met bovengenoemde gegevens.

Vanuit hier heb ik de NAS verder geconfigureerd, beveiligd, users aangemaakt en de shares aangemaakt. Dit gaat met een simpele interface. Het enige wat ik apart vond is dat de shares aangemaakt worden onder het kopje Account management

De NAS in gebruik
De NAS draait nu ongeveer 9 dagen en 3 uur. De NAS is ongeveer 40 graden warm en de FAN draait op een laag toerental. Ondanks dat de FAN op een laag toerental draait is deze goed te horen. Een continue gezoem is duidelijk te horen in de kamer als er geen muziek aan staat of het is stil.

Ik stoor me hier niet aan omdat ik altijd wel iets van geluid aan heb staan en ik slaap hier niet dus 's nachts heb ik er ook geen last van.

De harde schijven worden automatisch uitgeschakeld zodra deze 10 minuten inactief zijn. Zodra ik verbinding met een share maak worden de schijven 1 voor 1 opgestart. Van de ene kant is dit ideaal want er komt geen piekspanning om de schijven op te starten, alleen het verbinden met shares duurt zo ongeveer 20 seconden als de schijven moeten opstarten.

Een ander nadeel wat ik heb opgemerkt is dat bij grote hoeveelheden data het kopiŽren ontzettend langzaam gaat. Een back-up maken van mijn foto archief van +/- 60GB gaat met 300Kb/s. Als ik een los bestand van pakweg 4GB pak haalt de NAS snelheden van ongeveer 38MB/s. Dit had van mij ook hoger gemogen over een gigabit netwerk maar dat neem ik nog wel voor lief.

Aangezien de NAS vooral als back-up dient en opslag van software installaties en een paar documenten die ik gebruik tussen mijn PC en tablet stoor ik me verder niet super erg aan de lage snelheden. Het is alleen vervelend zodra ik een back-up maak.

The End
Mocht je aan de hand van mijn review besluiten om deze NAS aan te schaffen neem dan nog wel even de pro's en con's mee. Dit ik dingen als nadeel noem wil niet zeggen dat ze voor mij specifiek een nadeel zijn. Maar ze kunnen wel een nadeel zijn voor anderen.

Heb jij ook een D-Link ShareCenter DNS-320L (Zwart)?