TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 Review

BaszCore 24 mei 2013, 15.451 views

TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7

Pluspunten

• Gemakkelijke user interface.
  • Uitgebreide wifi instellingen (gastennetwerk etc.).
  • Goede productondersteuning van fabrikant.
  • Router is zo snel dat dit problemen kan geven.

Minpunten

• Wifi bereik kan beter (standaard probleem wegens het vele beton in huis).

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3
Een kleine 2 weken deze router gekocht ter vervanging van onze huidige router (Linksys WRT610N). We hadden thuis problemen met het netwerk en veelal was de Linksys de boosdoener, hierop besloten maar een nieuwe router te kopen.

Eenmaal uitgepakt, alles ingesteld naar wens, dit is allemaal vrij simpel te doen en elke tweaker zou hier wel uit komen. Wat opvalt is dat instellingsmogelijkheden zeer uitgebreid zijn.
Voor wifi is er bijvoorbeeld standaard een gastennetwerk in te stellen. Hier moet ik nog wel even mee testen, zal ook later toegevoegd worden aan de review.
Overigens heb ik geen AC apparaten in huis op dit moment dus hier heb ik dan ook niet mee kunnen testen. Het wifi bereik kan beter uiteraard, woon ook wel een vrij recent huis waar alles van beton is en hier standaard problemen mee zijn.

Echter met downloaden bleef de verbinding klappen en stopte elke download. Of dit nou een speedtest (meerdere), Windows Updates, updates op de Mac, downloaden met nieuwsgroepen maakt allemaal niet uit. Hij stopte er gewoon mee en ging het ook nooit meer doen.
Voor de test weer even oude router aangesloten en totaal geen problemen meer. Uiteraard tussendoor UPC modem, router, switches ook allemaal herstart.
Op internet gezocht naar dit probleem, contact opgenomen met TP-Link en de winkel waar de router is aangeschaft. Bij TP-Link kom je uiteindelijk uit in China en wordt je vriendelijk geholpen en proberen ze met je mee te denken om het probleem op te lossen. De winkel zet een RMA procedure ingang, allemaal keurig netjes dus.

Uiteindelijk op internet de oplossing gevonden:
De Archer C7 is zo snel qua doorvoer dat deze tijdens het downloaden van gegevens out of sync raakt met het UPC modem.
Dit is op te lossen door een bandbreedte limiet in te stellen, deze moet je instellen op de internetsnelheid die je krijgt van je ISP. In mijn geval dus 120MB om 10MB. Eenmaal ingesteld functioneert alles weer prima.

Ik hoop dat ik mensen blij kan maken met deze oplossing hierboven, vermoed dat meer mensen hier wel tegenaan zullen lopen.
Later zal ik deze review uitbreiden met allerlei ervaringen, maar wou in eerste instantie puur even bovenstaand probleem aan het licht brengen en hoe dit op te lossen valt.

Heb jij ook een TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7?

Zijn de 3 sterren voor WLAN bereik wel terecht omdat jezelf aangeeft dat het bij jouw thuis een standaard probleem is.

[Reactie gewijzigd door mocem op 24 mei 2013 09:29]

die 3 sterren is eigenlijk te veel. Ik heb hem nu ook in mijn bezit. Reden van koop was nog niet eens zo zeer dat hij sneller zou zijn, maar meer omdat ik dacht dat ik wat meer bereik zou hebben. Helaas is dit niet het geval. Snelheid is echt super, maar dan moet je gelijkvloers zijn met de router, als je een verdieping hoger of lager bent is ie echt niet meer sneller. Het bereik is uiterst teleurstellend. Mijn vorige TP-W1043N had zeker 50% meer bereik. Dit is een echte teleurstelling voor mij dus.
Ik ben het hier volledig mee eens, op mijn favoriete stek in de tuin (meter of 25/30 van de router) heb ik wel goed bereik, echter de snelheid is werkelijk echt treurig te noemen. Simpel even nu.nl laden o.i.d. duurt gewoon te lang, dan gaat het signaal van de meterkast, door een binnenmuur en buitenmuur de tuin in.. Iets wat hij makkelijk zou moeten halen naar mijn mening.
Aangezien ik nu vrij ben zal ik van de week ook even de recensie aanpassen, inmiddels draait de router ook alweer een paar weken. :)
Welke frequentieband gebruik je? 5GHz is bijvoorbeeld razendsnel, maar wordt snel geblokkeerd door muren/materiaal. Daarentegen heb je ook weinig last van interferentie van de buren.
Geen snelheidstest (bestanden overladen via netwerk, dus nu is de review voor niks geschreven. Wel handig van de melding van de connectie, alleen had dit in de eerste 3 regels gedaan en daarna de uitleg.
Ik heb m ook in huis en verdeeld blij en niet. Bereik vind ik beter dan bv de Netgear 3700v2 die ik hiervoor had en nog heb. Ook de d-link ac-adapter werkt prima. Heb glasvezel 100 Mbit en de ac-adapter haalt net als de utpdraad 90 Mbit. (soms maar 60 Mbit omdat 't zo wisselt) Over mijn eigen netwerk werkt de acadapter 2 x zo snel als bv mijn Linksys AE1000. 7 Gb in 4 minuten tegen 8 minuten naar mijn server Synology DS 1512+.
Er is echter een probleem. Ik heb een server en de router vermeld niet mijn ip nummer maar een ander ipadres van de provider. Nu is er bij Concepts ict van Telfort wel meer aan de hand bv zeer varieerende internet snelheid tot veel storingen cq onderbrekingen. Daarbij krjg ik iemand aan de telefoon die niet weet wat een subnet mask is. De telefoon instelmogelijkheden zijn nada. Ik heb spijt van deze keuze voor Concepts.
Ik heb volgens Concepts een dynamisch ipadres maar op mijn Netgear s het 3 maanden mijn goede IPadres geweest en nooit gewijzigd ondanks dat de router ook aangeeft dat t een dynamisch ipadres is. De TP-Link geeft een ander zgn dynamisch ipadres maar is ook al 2 weken hetzelfde. En als ik 't als vast adres invul heb ik volgens windows wel internet maar komt ik op geen enkel website. Ik host een aantal websites op een Synology en het zou dus waardeloos zijn een dinamisch IPadres te hebben. 4Launch de winkel waar ik m gekocht heb wil m wel terug maar ik ben tevreden op 't ipadres na. Dit heb ik opgelost door gratis dot.tk domeinen aan te maken zelf de verwijzing daar te veranderen. Ik hoop dat Concepts zijn problemen snel opgelost zijn of TP-Link snel een oplossing heeft als 't daaraan ligt. Als Concepts niet opschiet stel ik ze voor dat ik overstap op een andere provider.
Ik heb overigens mijn router enz uit de meterkast gehaald netjes in de hal gemonteerd. Vind ik nog leuk staan ook al die blauwe lichtjes.

[Reactie gewijzigd door ccolijn op 29 juni 2013 11:15]

Ik zag je berichtje toevallig toen ik bovenstaande review aan het lezen was:

1. Zover ik weet heb je bij veel providers een dynamisch ip-adres (Bij ziggo was dat ook het geval en upc heb ik eerlijk gezegd nog niet echt getest maar zal vast ook zo zijn). Het is ook heel logisch want zo hoeven ze niet voor elke klant een ip adres aan te maken maar kunnen ze met minder ip adressen ook hun ding doen.

2. Vaak is het wel zo dat als je een apparaat met hetzelfde mac-adres aan de modem aansluit dat je steeds opnieuw hetzelfde ip krijgt toegewezen. Zodra het mac adres van het apparaat verandert, krijg je een ander ip. (Dat is er vermoedelijk nu ook gebeurd bij jouw situatie, je mac adres is verandert omdat er nu een andere router achter je modem hangt. ). Dit kan dus rustig heel lang goed gaan, maar plots kan ook zomaar je ip veranderen.

Verander maar eens het mac adres van je router en laat je modem restarten. Verander hem daarna weer terug naar je oude mac-adres en je zult zien dat je je oude ip weer hebt..
Ik heb 'm sinds vandaag ook binnen (gisteren besteld, zou vandaag pas weer op voorraad zijn)

Inderdaad vele instelmogelijkheden, maar diegene waar je als eerste 'last' van hebt is inderdaad die 'Bandwith Control'.. (Daar had wel iets over gemeld mogen worden in de quick-install guide)
Deze staat standaard op 256 Kbps up en 2048Kbps down, eerst maar even naar 8Mbit en 80Mbit gezet, anders was de 1e firmware upgrade (6mb) niet binnen te halen..

usb storage-share werkt en verder moet ik het nog gaan ontdekken :)
Ik heb wat heel vreemds aan deze router welke ik ook heb.
Iets dat ik nooit eerder had, zag of van hoorde.

Zie aub :

Nu al vijf dagen lang komt er elke dag een andere htc device in mijn netwerk voor (want in de tp-link router AC 1750 block ik het mac adres dan)

Dat blocken van mac adressen kan op 3 plekken, bij wifi acces 2,4 ghz bijv. mac filtering
Bij security, en nog een plek, naam ff kwijt.

Kortom mac adressen kan je op 3 plekken weigeren in 1 router! (4 als ik de aparte 5 Ghz mac filterlijst meetel maar die staat disabled nog)

Iemand hiermee bekend en er wat over wil vertellen?

Wijzelf hebben geen HTC in huis, geen phone, geen tablet. Alleen samsung, en 2 tabs (samsung en asus)
die ook nog eens vaak uitstaan qua wifi.

Heel apart dit.(voor mij toch)