Alcatel One Touch Idol (OT-6030D) Zilver Review

apeklootje 20 mei 2013, 2.707 views

Alcatel One Touch Idol (OT-6030D) Zilver

Pluspunten

• Slank en dun design met aluminium achterzijde.
  • Mooi en groot scherm.
  • Licht van gewicht slechts 109 gram.
  • Snel in gebruik dankzij dualcore en 1 gig geheugen.
  • Filmen in 720P.
  • Dualsim.

Minpunten

• Slechte camera bij minder licht.
  • Batterijduur (voor sommigen) door dun ontwerp.
  • Geheugen niet uitbreidbaar bij dualsim uitvoering (16 Gig)t

Nu ik een week mijn ALCATEL ONETOUCH IDOL in huis heb, is het toch tijd voor een kleine review...
Na anderhalf jaar een NOKIA LUMIA 800 te hebben gebruikt werd het tijd voor eens iets anders, de Lumia was/is een degelijke telefoon maar heeft wel twee grote nadelen, namelijk het redelijk zware gewicht en het feit dat vele interessante apps niet voor het windowsplatform worden ontwikkeld.
Na verschillende reviews te hebben gelezen en te vergelijken op internet is mijn keuze uiteindelijk op deze ALCATEL gevallen, en wel om volgende redenen, voor slechts 269 Euro heb ik een toestel in huis gehaald met een dualcore processor, 8 megapixel camera, dualsim, 16 Gygabite intern geheugen en een slank ontwerp met aluminium afgewerkt, de telefoon draait op ANDROID 4.1.1.
De telefoon zelf komt in een elegant doosje met daarin de lader, oortjes (insteektype) een korte usb-kabel en een klein boekje met uitleg.
De telefoon zelf kan twee simkaarten gebruiken, wat ik in mijn geval ook doe, zodat ik zakelijk en persoonlijk op hetzelfde toestel te bereiken ben, dit is eenvoudig in te stellen via het snelmenu bovenaan het scherm, hier kan je via sym-beheer instellen wat met welke sym moet gebeuren, je kan ook een sym gewoon hiermee snel tijdelijk uitschakelen indien gewenst, dataverkeer kan slechts via een sym tegelijk.
De telefoon zelf start snel op, heeft een groot en mooi scherm (mooi wit ipv roze en blauwe schijn ipv de LUMIA) en reageert zeer snel en vlot dankzij de dualcore proc en de 1 Gyg geheugen, zelfs met 8 apps gemiddeld open merk ik geen vertraging.
Het geluid uit de luidspreker is niet spectaculair zoals bij HTC maar zeker voldoende evenals de oortjes, qua geluidinstellingen is er geen keuze voor zover ik tot nu toe heb gezien.
De camera met 8 Megapixel neemt mooie foto's zolang er genoeg licht is, als er echter minder licht aanwezig is wordt de kwaliteit echter rampzalig slecht, video's opnemen en op een 46 Inch weergeven via dlna is dan weer een fluitje van een cent.
Standaard worden er maar enkele apps meegeleverd waarvan ik de interessantste de officesuite vindt waarmee je documenten kan bekijken, om aan te maken moet je echter upgraden, verder heeft ALCATEL de interface beperkt gehouden, wat ik persoonlijk niet erg vindt want het houd de telefoon vlot.
De batterijduur is voldoende om een volledige dag rond te komen, met push-mail, whatsapp, internetgebruik en telefoneren heb ik na negen uur nog 40 procent betterij over wat voor mij meer dan voldoende is.
Met een gerust hart kan ik zeggen dat ik na iets meer dan een week nu mijn NOKIA LUMIA al vergeten ben...

Heb jij ook een Alcatel One Touch Idol (OT-6030D) Zilver?

Misschien kan je nog iets aan de layout van je review doen? Het is nu een grote bak tekst zonder opmaak en spacing. Dan krijg je van mij ook een beoordeling.
De accu kan bij veelvuldig gebruik al na twee jaar aan vervanging toe zijn.
Heeft iemand een idee van wat de vervanging van de batterij gaat kosten? De accu is immers vast ingebouwd, en zal door een leek niet te vervangen zijn.
Beste,

Ondertussen is de ALCATEL naar mijn zoon gegaan en heb ik mijn LUMIA 800 terug in gebruik genomen,
en wel om volgende reden:

De ALCATEL heeft een groot nadeel, door de metalen achterzijde (aluminuium) is hij in de wagen praktisch niet als GPS te gebruiken.

Door het feit dat de processor in zo een dun toestel veel warmte afgeeft, gecombineerd met de plaatsing achter de voorruit, en dan nog eens aan de lader hangt, maakt dat het toestel zich na tien minuten uitschakeld wegens oververhitting.

Gezien het feit dat mijn telefoon mijn enigste GPS toestel is, maakt dit feit deze telefoon nutteloos voor mij, deze situatie heb ik verschillende keren uitgetest met het toestel op verschillende plaatsen, verder van de ruit, met airco, steeds hetzelfde effect...

Enigste oplossing was navigeren zonder te laden, en hopen dat je de dag doorkwam, niet dus...

Dus: voor de rest een degelijke telefoon voor zijn prijs, echter ongeschikt als GPS in de wagen.

De batterij vervangen kost een 60, dus zelf afwegen dat je toestel je na twee jaar dit nog waard is...

[Reactie gewijzigd door apeklootje op 18 augustus 2013 21:52]