Lenovo IdeaPad Y500 (MBG3DMH) Review

mrmvergeer 18 mei 2013, laatste update op 18 mei 2013, 2.771 views

Lenovo IdeaPad Y500 (MBG3DMH)

Pluspunten

• snel
  • vormgeving
  • uitrusting
  • beeldkwaliteit
  • geleuidskwaliteit
  • prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• indicatorleds aan de voorzijde
  • rammelende touchpad

Ik heb deze laptop ongeveer een week in gebruik. In het begin had ik enkele probleemjes met de touchpad. Howel het de synaptics software had, versprong de cursor steeds een milimeters waardoor links aanklikken lastig was. Ik heb daarna nieuwe drivers ervoor geinstalleerd en sindsdien werkt het prima. Alleen vindt ik wel dat de meervingerbestuiring op deze laptop wat minder prettig werkt dan bv op de U410. Verder lijkt de touchpad een beetje te rammelen wanneer je erop tikt. Tik je op de body naast de touchpad, dan klinkt het erg solide

Het toetsenbord is prima, alleen merk ik dat ik nog regelmatig naar specifiekje toetsen moet zoeken. Enekele knopen zitten niet echt op logische plaatsen. Maar misschien is dit een kwestie van tijd.
Het toetsenbord is verlicht in drie standen, maar zeker overdag is het van bovenaf niet goed te zien.

De indicatorlampjes (numlock, capslock etc) zitten aan de voorzijde van de laptop en ietwat verzonken waardoor ze niet te zien zijn wanneer je typt. Dat is vooral dus lastig wanneer je numpad wilt gebruiken: of achterover leunen om te kijken of het aanstaat, of uitproberen.

Het opstarten gaat bijzonder vlot. Ik heb het idee zelfs sneller dan op mijn Lenovo u410 (beiden hebben een SSD cache). Maar dat kan ook liggen aan het feit dat op de y500 windows 8 draait en op de U410 Windows7.

Het geluid uit de JBL speakers is prima.

Er zitten wat mij betreft voldoende aansluitingen op twee usb 3.0 en een always on usb (2.0?)

Er zitten dus twee grafische kaarten in. Ik ben zelf niet zo'n gamer en overweeg de tweede te vervangen door een extra harde schijf.

De styling is mooi. Een soort van zwart brushed metal. Je krijgt wel veel vingerafdrukken erop.

De externe voeding is groot, maar dat lijkt me logisch voor zo'n flinke laptop.
Ik heb één een probleempje met de batterij gehad: de indicator gaf aan 60% opgeladen, maar laadt niet verder op. Ik heb toen de batterij eruit gehaald en er opnieuw ingedaan, en nu werkt het weer prima.

Na één week over het algemeen zeer tevreden.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y500 (MBG3DMH)?

Dat de batterij maar tot 60% oplaadt kan je ook veranderen in de instellingen van lenovo, dit is om de batterij levensduur zo lang mogelijk goed te houden, hij loop dan alleen op de netstroom. Verder goeie review. Als je de 2de grafische kaart weg wilt doen, ik zou hem dan graag van je overnemen.
Hallo Robin,
dat van die 60% kan kloppen. Maar omdat ik soms toch op de batterij moet werken en deze niet zo lang meegaat (wel meer dan de drie uur mits enkele energiebesparingen goed ingesteld), laad ik 'm toch altijd op tot 100%.
Vooralsnmog heb ik de tweede HDD nog niet aageschaft, als deze er al komt. Kortom voorlopig blijft de tweede grafisch kaart in de laptop zitten. Sorry.

groet
Maurice
Ik heb hem nu ook, en met Synaptics touchpad.

En precies hetzelfde probleem met het verspringen van de cursor!
Welke driver precies heb je geinstalleerd?
Hallo
ik denk dat ik destijds deze heb gedownload voor windows 8-64 bit.
Volg deze link : http://www.synaptics.com/resources/drivers

Maak een herstelpunt voor de zekerheid (zien de waarschuwing onderaan die pagina). Ik heb echter geen problemen ondervonden.
Wel vind ik nog steeds de multitouch minder prettig werken dan bv op de Lenovo U410

succes
Maurice
Is de SSD mSATA of is de SSD een hybrid samen met de hardeschijf?
het is een hybrid. 16GB SSD en 1 TB HDD
Hi allemaal ,

Ik een muziekant en ben op zoek naar een laptop waar ik in de studio mee kan werken. gebruik progammas zoals FL. ( meerdere progamma's) ik sluit externe geluidskaart op midi keyboard gitaar via geluidskaart ect. Kan iemand mij vertellen of ik een goede keuze ga maken als ik Lenovo Ideapad Y500 haal. Ik heb veel dingen gezocht en bekeken en twijfel veel tussen het volgende.

Lenovo Ideapad Y500
ASUS N76VB-T4079H--------------------------> word veel aangeraden dus vandaar.
ASUS N56VB-S4062H
SONY Vaio Fit 15E SVF1521T4EB Zwart

Bedankt alvast voor jullie tijd.
Ik wil over 2 dagen er een halen.
gr robie
Hallo Robbie
ik ken de andere modellen niet (heb wel even naar de specs) gekeken.
Wat betreft de Lenovo y500, ik gebruik al ruim een jaar intensief en ben erg tevreden. Het beeldscherm is prima, kleiner dan die van de andere laptops, maar voor mij groot genoeg. Als je meerdere vensters naar elkaar wilt openen is een laptop met 17"misschien beter.
Mijn Y500 heeft een verlicht keyboard wat erg lekker typt en in het donker dus ook goed zichtbaar is.
Daarnaast heeft mijn versie twee grafische kaarten. Maar je zou één daarvan kunnen vervangen door een extra harde schij of door een fan, afhankelijk van de behoefte.
Mijn versie heeft 16GB. Hoewel je die eigenlijk nooit volledig aanspreekt (je komt waarschijnlik bij normaal gebruik hooguit tot 6-8 GB) is het wel een geruststelling dat je die overhead hebt.

de enige minpunten zijn: de coating van twee toetsen (linksonder en rechtsnder) heeft losgelaten waardoor je daar een lichte vlek hebt als ik de toetsenbord verlichting aan hebt.
De trackpad is niet de beste. Ik moet nog nieuwe synaptic drivers installeren op het te verbeteren. Maar als je toch een muis gebruikt heb je daar geen last van.
Maar overall ben ik erg tevreden met deze machine.

Mocht je nog meer specifieke vragen hebben laat het me weten.