Specificaties speaker met 68W vermogen - Bekijk alle specificaties

KRK Systems Rokit 6 (RP-6G2) (Zwart) Review

Ralf Bimbo 17 mei 2013, 3.981 views

KRK Systems Rokit 6 (RP-6G2) (Zwart)

Pluspunten

• Geweldig geluid
  • Goede, strakke basweergave
  • Mooie vormgeving

Minpunten

• Voor alsnog geen!

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Waarom?
Voordat ik beschikte over dit setje KRK's luisterde ik mijn muziek via de Creative Gigaworks T40 Series 2. De creatives zijn opzich niet verkeerd voor het bedrag, maar ik stoorde me te vaak aan de basweergave. Bij bepaalde lage tonen hadden de creatives namelijk de eigenschap te gaan dreunen. Dit was voor mij de hoofdreden om over te stappen naar andere boxen. Daarbij wilde ik ook meteen 'goed' investeren, aangezien ik binnenkort ook aan de slag wil met een midi-controller. Naast het feit dat ik ze in m'n kamer ga gebruiken wil ik ze ook in kunnen zetten voor eventuele 'woonkamer-feestjes'.

Na wat speur- en luisterwerk ben ik beland bij de KRK RP6 G2.

De set-up
De KRK's staan op m'n bereau met onder de KRK's een setje Aurolex Mopads. Zonder de mopads is het nog steeds echt geen straf om naar de speakers te luisteren, maar in mijn geval begon m'n bureau wat mee te trillen wat het geluid niet ten goede komt. Mijn ervaring is dus dat de basweergave daadwerkelijk 'strakker' wordt (aanrader!). Daarbij kon ik ze op deze manier ook wat naar boven richten, zodat de tweeters op oorhoogte komen.

De KRK's zijn via RCA (unbalanced) - Jack aangesloten op mijn laptop.. werkt prima!

Het uiterlijk
Niet het meest belangrijke, maargoed, het oog wil ook wat :).
Het uiterlijk van de KRK's, en dan met name deze 2e serie, sprak me erg aan. De curves maken de box mooier in vergelijking met de redelijk standaard vierkante vorm, maar dat blijft een kwestie van smaak.
Wat betreft de uitvoering ben ik gegaan voor de limited 'Phantom Grey' variant. Deze oogde wat strakker en bescheidener in tegenstelling tot de zwart-gele of wit-gele uitvoeringen. Een klein detail, het krk-logo wordt verlicht op het moment dat de boxen aan staan.

Het geluid
WAUW! Echt.. wat een verschil! Strak, helder, compleet, gebalanceerd en ze hebben een flink vermogen, zonder dat het geluid hierdoor gaat vervormen. Ik luister naar verschillende soorten muziek (o.a. techno, minimal, folk, blues) maar elk genre komt tot zijn recht.

Ze hebben een goede basweergave. Deze is goed aanwezig, maar niet te.. iets wat ik namelijk juist als storend ervaar. Een woofer is wat mij betreft in ieder geval zwaar overkill. De overge tonen springen eruit.. je muziek krijgt ineens veel meer definitie! Kortom, heerlijk :)

Tot slot
De voorkeur voor speakers (en met name het geluid wat eruit komt) is en blijft zeer persoonlijk. Een belangrijke en eigenlijk de enige tip; ga niet af op reviews, maar neem je eigen muziek mee en ga ze daadwerkelijk ergens beluisteren!

Waarom dan toch de moeite voor deze review.. tja.. soms wil je nu eenmaal je ervaringen delen als je enthousiast bent :)

Heb jij ook een KRK Systems Rokit 6 (RP-6G2) (Zwart)?

Mooie review! Kan je me vertellen hoe je ze precies hebt aangesloten? En heb je ervaring met produceren of dj'en op deze monitoren?
Thx! Aansluiting staat beschreven onder t kopje 'set-up'. Heb nog geen ervaring met producen of djing, dat moet op korte termijn pas gebeurd :)
Ah, bedankt. Toch niet helemaal goed gelezen :)! Ik hoor graag over je verdere ervaringen!
Dit zijn echt de BOMB speakers, echt jammer dat ik ze in de verkoop moet zetten wegens schulden.

Ik ga ze zeker weer kopen als het me beter uitkomt!
Ik heb net de G3 versie aangeschaft van de 6", maar ik vraag me af, je hebt geen extra geluidskaart gekocht? Als je deze aansluit op je laptoppie heb je toch een vrij brakke geluidskaart ;$
Ik heb er iig een externe geluidskaart bij aangeschaft :)
Ik snap wat je bedoelt, maar moet zeggen dat ik het eigenlijk niet echt merk op m'n laptop (specs bij de review). Heb reeds ook een Traktor S4 aangeschaft (wat dus dan eigenlijk ook als externe geluidskaart dient).. maar ik hoor het verschil niet.
Als mensen me kunnen vertellen waar ik op moet letten.. vertel t me :)

[Reactie gewijzigd door Ralf Bimbo op 10 januari 2014 20:17]

Tja je signal/noise ratio wordt sowieso beter, maar ik denk dat dit je alleen opvalt als je erg audiofiel bent ^^
3 monitors stonden op mijn lijstje om een keus tussen te maken EVE audio SC205, KRK 8 en KRK 6.
Duidelijk was dat de EVE een opener geluid had met name in het midden en het hoog was alles een stuk meer gedetaileerd dan de KRK's. De verkoper vond de keus dus simple ga voor de EVE die ruim 2x zo duur was. Wat mij opviel is dat bij de test de KRK 6 veel meer in de buurt kwam van de EVE m.b.t. midden en hoog. De bas van de 6 is namelijk niet zo nadrukkelijk aanwezig dan die van de 8 wat ten goede komt aan het midden en hoog vermoed ik. Dit wetende heb ik mijn akoustieke situatie onder de loep genomen.
Door mijn akoustiek te verbeteren heb ik de KRK 6 (mijn uiteindelijke keus) zo weten te laten klinken dat hij nu beter is dan de EVE. Mogelijk dat de EVE in mijn aangepaste akoustieke omgeving ook beter zou klinken maar dat zal 2x de prijs niet rechtvaardigen en het laag zal zeker tov de KRK niet beter worden vermoed ik.

Wat heb ik aangepast:

1. Ik heb de eerste reflectie van het midden en hoog gelimineerd door dempings materiaal op de juiste plek aan te brengen scheelt al echt een hoop in rust en defenitie.
2. Het laag was nog steeds niet strak ook niet door Mopads te gebruiken. I.p.v Mopads heb ik spikes gebruikt en een marmeren tegel. Het verschil tussen Mopads en spikes is dat rubber ontkoppelt en dat spikes het laag strak maakt en dat was nou net het beoogde doel.

Door de eerste reflectie weg te nemen en de spikes te plaatsen (bas nu eindelijk strak) veranderde het midden en hoog enorm in positieve zin te vegelijking met de EVE speakers.

De spikes had ik nog van mijn vorige speakers en de het dempings schuim heb ik slechts 18,- euro voor betaald.
Dus met wat uit zoek werk en een bijzonder klein bedrag kun je KRK's nog een stuk beter maken alles is wel afhankelijk van je akoustische situatie. Op youtube vind je talloze filmpjes hoe je de eerste reflectie kan elimineren. Doe er je voordeel mee elke speaker/monitor knapt er van op.

[Reactie gewijzigd door Snarfie31 op 29 september 2014 11:51]