Arctic Freezer 7 Pro Review

Pjerry 20 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 5.627 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• Stil (met normale snelheden)
  • Enorme prijs/kwaliteit
  • Koelt goed
  • ondersteunt PWM

Minpunten

• Max fanspeed alleen leuk als je van vliegtuigen houdt
  • afwerking kan beter
  • is niet echt moeders mooiste

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Oorspronkelijk review: 20 juni 2008
up-dates:
nog geen

Eind 2006/begin 2007 heb ik mijn nieuwe systeem aangeschaft. Het was voor de eerste keer van mijn leven dat ik zelf een systeem bouwde. Met samengeknepen billen ben ik daaraan begonnen.

Toentertijd had ik een aantal jaren mijn HW-kennis laten versloffen. Ik was ook blij om T.net op mijn levensweg tegen te komen (als toevoeging op Help.mij). Door T.net kon ik korte tijd mijn kennis weer wat bijspijkeren. Daarnaast heb ik heel erg veel en heel goede adviezen gekregen van mede-tweakers waardoor ik dreigende miskopen heb kunnen voorkomen.
Hier wordt dan ook een review geschreven door een zeer tevreden gebruiker, slechts één component in mijn systeem is minder/niet naar mijn zin: de Hauppauge PVR 350 TV-kaart. Ik heb daar al een uitgebreide review over geschreven. De rest van mijn systeem staat nog bijna helemaal overeind, m.u.v. van wat kleine aanpassingen/up-grades in het afgelopen jaar.

Eén punt dat nooit ter discussie heeft gestaan is de Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Iedereen was het er over eens dat dat product goede prestaties levert, voor een uitermate concurrerende prijs.

Mijn systeem
Ik beschik over een ASUS P5B-enz. MoBo. Een van de eerste Mobo's waarop ik zo een heatpipe constructie zag, de jongens die nog wel eens problemen opleveren i.c.m. de CPU koeler.

Nu begreep ik van Terw_Dan dat de de 7 Pro zich qua ruimte die hij inneemt aardig kan meten met de echt grote jongens als de Infinity. Op mijn Mobo is het echter geen enkel probleem. De koeler kan er gemakkelijk op geplaatst worden. Zoals uit de foto blijkt is er nog ruimte over.

Klik op de foto voor een grotere weergave.

De Koeler
De Arctic Cooling Freezer 7 Pro (wie bedenkt zo een naam :? ) is een goed doordachte koeler en uitstekend geschikt voor mijn kast. De koelribben van de headpipe van het Mobo, worden nl. perfect gekoeld (of opgewarmd? :) ) doordat de onderste ribben naar beneden gebogen zijn.
Buiten de bovenstaande foto, ben ik voor de rest gaan shoppen op de site van Arctic. Daar staan zulke mooie foto's en tekeningen dat ik me er niet aan gewaagd heb om die te willen verbeteren. Ik maak in deze review dankbaar gebruik van hun artistieke fotokunsten... :P

Tot ca. 2200 rpm is de koeler/fan de rust zelve. Deze stilte kan enerzijds verklaard worden door de lagering en anderzijds doordat Arctic de koeler akoestisch ontkoppeld heeft. De 92 mm fan is in rubbers opgehangen.

Door op de foto te klikken wordt de ontkoppeling nog beter in beeld gebracht

Met de stilte is het gedaan, als de fan op vol vermogen gaat draaien; associaties met een vliegtuig overvallen mij op dat moment. Echter, dat volle vermogen wordt op mijn systeem uitsluitend aangesproken als ik AI Suite instel op "maximale performance".
Dit heb ik wel eens gedaan, om te kijken wat er met de CPU-temperaturen ging gebeuren. Normaal draait de fan op een snelheid van zo'n 900-1100 fluisterstille toeren. De snelheid van de fan, met een 4 pins aansluiting, wordt overigens gestuurd door mijn MoBo. Het MoBo en de AI Suite (een manier om het één en ander in te stellen) zijn uitgebreid beschreven in mijn review over het moederbord.

In een (goede) review mag een beetje technische info niet ontbreken. Deze info heb ik één-op-één gekopieerd van de Arctic site:
6 Heat Pipes (three used double sided) are able to transfer heat up to 200 Watt. The heat exchanger is built of 42 fins and consists of a surface area of over 4700 cm2 and allows for resistance free energy transfer to air.
Heat Sink: 104 x 58 x 126.5 mm
Fan: 107 x 43.5 x 96 mm
Overall Dimensions: 107 x 96.5 x 126.5 mm
Rated Fan Speed: 900 - 2500 RPM (PWM)
Bearing: Ceramic Bearing
Power Consumption: 0.16 Amp.
Air Flow: 45 CFM / 77 m3/h
Weight: 520 g
Noise Level: 0.9 Sone
Thermal Resistance: 0.17°C/Watt
Thermal Interface Material: Pre-applied MX-1 / MX-2 Paste
Warranty: 6 Years

Het inbouwen
Ik heb de koeler ingebouwd nadat het Mobo al in de kast geïnstalleerd was. Een aantal handige tips, die ik niet allemaal zelf uitgevoerd heb (als groentje }:O ) zijn de volgende:
  • De fan eraf halen (De fan is zeer gemakkelijk te verwijderen (ook handig als je later de ribben schoon maakt);
  • In een andere review las ik dat je voeding pas na de koeler moet installeren.
Door deze handelingen heb je meer ruimte om de push-pins aan te drukken.
Ik was niet op dat idee gekomen van die voeding, dus moest ik mijn handjes/vingertjes heel dun maken/laten worden, hetgeen lukte na 20 dagen streng vasten.

De push-pins zijn op deze foto duidelijk zichtbaar.
Ook op deze foto kun je klikken voor een vergrote weergave.

Zonder flauwekul, het was krap maar werkte toch wel goed. Push-pins, zoals ook op de stockkoeler zitten zijn overigens een crime voor een Trainee, die voor de eerste keer een systeem bouwt. Je denkt constant dat ze nog niet vast zitten, terwijl je aan de andere kant bang bent dat je eindigt met 2 (mATX-)Mobo's in je kast. Voordat er opmerkingen over komen, ik heb ze Idd kruislings aangedrukt.
Hoe mooi is het leven van een beginnende tweaker, als hij niet alleen begint met een heel MoBo, maar daar ook mee eindigt, zeker als er dan een goed bevestigde CPU-koeler op zit :P .

De koeler wordt geleverd inclusief reeds aangebrachte koelpasta. Toentertijd wist ik nog niets van Arctic Silver en dat soort toppasta's. Daarom heb ik de koeler gewoon geïnstalleerd "as-is". Als ik nu lees dat er slechts een rijstkorrel koelpasta aangebracht moet worden, treft het mij dat ik het idee heb dat de koeler geleverd wordt met een compleet pak rijst. Dat is natuurlijk wat overdreven, maar veel meer dan een korreltje zat er zeker op!

De werking/temperaturen
Omdat ik direct deze koeler heb geplaatst, heb ik geen vergelijking met de stockkoeler (die nog steeds ongebruikt op de plank ligt). Misschien als ik de koeler eens ga lappen (wie weet, wil ik de temperaturen ooit nog wel eens omlaag hebben....), dat ik er even de stockkoeler in stop om de tempjes te vergelijken (hmmm, zou er niet op rekenen }> ).

De werking van de koeler is perfect. Als ik de belasting op de processor opvoer, stijgt logischerwijs de temperatuur. Op het moment dat de belasting wordt vermindert, daalt de temperatuur momentaan (ca. 1 - 2 seconden) om weer terug te keren op de oude waarden. De hitte wordt dus extreem snel afgevoerd door de koeler.

Mijn kast is er een die niet met de eerste prijs zal gaan lopen in de world-best-cooled-system-contest. Ik kom hier op T.net geregeld systemen tegen die idle in de 20 oC zitten en onder stress oplopen naar in de 30 soms in de 40 oC. Mijn systeem is idle al ruim in de 30 oC. Toen ik de processor net ingebouwd had heb ik direct contact opgenomen met Cool-prices en gevraagd of de temperaturen normaal waren. Zij gaven als antwoord dat ze zeer acceptabel waren (snellere systemen -> hogere temperaturen). Dus perfect volgens hen. Nu lees ik van de week een artikel waarin staat dat de heatspreader van de vroege serie e6600 niet geheel vlak is en daardoor onnodige hoge temperaturen (en verschillende temperaturen per core) tot gevolg heeft. Ik denk dus dat ik er zo eentje te pakken heb, de ene core geeft altijd een significant hogere temperatuur aan dan de andere.

Ik heb nog oude metingen liggen, maar omdat ik de omgevingstemperaturen daarbij niet meer weet, heb ik een nieuwe serie metingen uitgevoerd.

Op dit ogenblik is het 9 uur in de ochtend, volgens de buienradar is de buitentemperatuur bijna 17 oC. Dit is ook de kamertemperatuur, want mijn raam staat wagenwijd open. Natuurlijk is het in de buurt van de computer wat warmer, die staat nu zo'n 2 uur te pruttelen.

Chassis1 = input (Papst) Chassis2=output (Thermaltake). Je ziet voor een systeem dat nagenoeg idle staat (2 browsers open, met meerdere tabs, wat tekstverwerking en de normale achtergrond programmatuur) is de temperatuur aan de flinke kant. Op dit ogenblik draait het systeem op (intelligente) stocksnelheden, omdat dat voor mijn toepassingen op dit moment prima voldoet.

klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.

M.b.v. Intel TAT, heb ik de temperaturen van de twee cores gemeten. Je ziet dat CPU 0 3o warmer is dan CPU 1. Door in de "Medium Gear" toestand CPU 0 100% te belasten loopt de temperatuur op (de voltages blijven in deze configuratie constant) na een test van ca. 15 minuten zien we CPU 0 waarden tussen de 47 en 48 oC aangeven, terwijl CPU 1 ook 3 o mee omhoog getrokken wordt. Doen we de test andersom dan blijft CPU 1 vrijwel de gehele test onder de temperatuur liggen van CPU 0. Als check heb ik de taakbeheer in het plaatje opgenomen, zodat je kunt zien dat idd de gewenste CPU gestresst wordt. De MHz. die TAT aangeeft zijn voor mij een raadsel. Mijn systeem komt niet onder de 1600 MHz en boven de 2400 MHz (omdat hij op het ogenblik van deze test niet overklokt is).
Omdat ik via AI suite (die een beetje ziek is) niet de gewenste instelling kan krijgen, heb ik via de BIOS de AI op "auto" gezet. Tevens kan de CPU ratio afhankelijk van de belasting tussen 6 en 9x variëren.
In het figuur hieronder is de eerste TAT meting onder idle situatie. Waarom TAT aangeeft dat er op 2400 MHZ gedraaid wordt is mij wederom niet duidelijk. In het plaatje eronder van de AI Suite is duidelijk te zien dat op dat moment het systeem op 1600 MHz voortkabbelt.

De platen er naast zijn respectievelijk van CPU 0 en CPU 1 stresst. De temperaturen van de CPU's liggen ca. 3 - 4 o hoger als beide CPU's voor de volle 100% belast worden (niet opgenomen).

In het verleden heb ik metingen uitgevoerd als het systeem op "high performance" is ingesteld. De fan gaat dan maximale toeren draaien, hetgeen voor de gemoedsrust afgeraden kan worden (vliegveldsyndroom). Ook heb ik het systeem voor enige tijd 10 % overklokt gehad. Onder al deze situaties geldt het bovenstaande verhaal, zei het dat de temp natuurlijk enkele graden hoger komt te liggen, maar nooit exorbitant hoog worden.

Tot slot
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in nog meer foto's van deze koeler: foto's 7 Pro.

Ondanks dat de temperaturen idle in mijn systeem aan de hoge kant zijn, is duidelijk dat de koeler de processor duidelijk in toom houdt op het moment dat meer van hem gevraagd wordt. In ca. 1 - 2 seconde(n) is de CPU weer terug op idle temperatuur als de inspanningen achter de rug zijn. Ik kan niet anders concluderen dan te zeggen dat het een goede koeler is met een zeer scherpe prijsstelling.
Afwerking kan links en rechts wat mooier, maar ja voor dit geld....! En de schoonheidsprijs heeft de 7 Pro ook al niet gewonnen.
Als ik mijn systeem (licht ca. 10 %) overklok, of onder high performance laat draaien, houdt de koeler de processor op absoluut acceptabele waarden. High Performance zal ik met deze koeler niet snel instellen, de fan gooit dan alle geweld in de strijd (2600+ rpm), met overeenkomstig geluid.

M.a.w. voor iedereen die een Socket 775 processor heeft en weinig geld uit wil geven, is dit de must_have koeler. Hij is stil (beneden 2200 rpm), zelfs na 1,5 jaar trouwe dienst.

Of ik vandaag de dag de 7 Pro nog zou kopen weet ik niet. Anderhalf jaar geleden had ik niet de kennis die ik nu heb en was mijn oog nog niet gevallen op de zeer fraaie Zalmans en de perfecte Scythes, om er maar twee te noemen. De 7 Pro zou echter absoluut nog in mijn short list staan als mogelijke kandidaat.

Indien je beschikt over AM2(+), 939 of 754 Socket (AMD) levert Arctic de Feezer 64 Pro. Een koeler die er identiek uitziet, maar een andere bevestigingschoen heeft. De 64 Pro is ook nog eens een paar Euro goedkoper :?

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?