Specificaties 4,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung ATIV S 16GB Zwart Review

Luuk58 13 mei 2013, 4.971 views

Samsung ATIV S 16GB Zwart

Pluspunten

• Metaalachtig design
  • Snel!
  • Weinig bloatware van Samsung
  • Batterij gaat lang mee

Minpunten

• Camera is een beetje meh

Ok, bedenk dit: het design van de Galaxy S3 maar dan beter, de prestaties van een high-end telefoon voor de prijs van een mid-end, en een batterij die het gewoon een dag volhoudt! Wauw.

Qua design lijkt de telefoon een beetje op de Galaxy S3. De hoeken zijn wat scherper, en in plaats van het slijmerige plastic dat de S3 heeft lijkt de Ativ S een beetje metaalachtig. Ziet er heel luxe uit, maar voelt nog steeds een beetje cheapig aan. Het scherm is gi-fucking-gantisch, en voordat ik de telefoon had dacht ik dat het echt een probleem zou worden. Ik ben zelf een iPhone gewend en ben helemaal allergisch voor telefoons als de Note II, maar toch was dit best te doen. Het grote scherm is helemaal niet vervelend, alleen jammer dat ik de telefoon soms in mijn hand wat moet verleggen om bij bepaalde knoppen op het scherm te kunnen. AMOLED, dus de kleuren zijn superoververzadigd. Ziet er wel tof uit, maar voor preciezere dingen als foto's bewerken moet je deze telefoon absoluut niet gebruiken. Als een foto er top uit ziet op de Ativ, en je opent diezelfde foto op een 'normaal' scherm zien alle kleuren er opeens heel grijzig uit.

De camera valt me echt ontzettend tegen. Heel jammer. De kleuren zijn wat grijzig, en bij bewegen zijn de foto's al gauw wazig. Ik had een camera verwacht die net zo high end zou zijn als de rest van de telefoon. Vind je foto's maken met je telefoon echt belangrijk, zoek dan nog even verder of probeer 'm zelf even uit voor je 'm koopt. Voor normaal gebruik is het wel prima, maar verwacht er geen superhoge kwaliteit van.

De prestaties zijn geweldig. Dit is mijn eerste Windows Phone, dus ik weet niet of het ng sneller kan, maar deze telefoon is toch zeker zo snel als mijn iPhone 4S of m'n Galaxy S2. Apps openen gaat prima, multitasken is een beetje vreemd op Windows Phone maar gaat ook prima, surfen gaat prima. Duimpje!

Wat mijn iPhone 4S niet lukt, doet de Ativ S gewoon. Hij houdt het een dag vol op n keer opladen. M'n iPhone moet ik vaak rond een uur of vijf opladen, want dan zit ik rond de 20 procent, maar de Ativ is pas echt leeg om een uur of negen. En de batterij is ook nog eens verwisselbaar, dus mocht je 'm echt een keer helemaal leegtrekken, dan kun je de batterij altijd nog verwisselen met een volle.

Conclusie: Prima telefoon. Zeker voor de prijs. Alleen de camera is erg jammer.

Heb jij ook een Samsung ATIV S 16GB Zwart?

Ik heb dezelfde telefoon maar vind de kleuren helemaal niet grijzig maar redelijk levensecht.. zowel op de camera als op de PC. Wazig bij beweging heb ik ook, maar mijn verwachtingen bij een telefooncamera zijn nooit heel groot.
Van camera's op telefoons moet je inderdaad niet al te veel verwachten, maar dit viel me echt tegen. Zoals al in de review staat, ik heb ook een iPhone 4S en een Galaxy S2 en die maken echt veel betere foto's.
Ja misschien is er iets met je phone of de camera settings, mijn ativ maakt echt veeel mooiere foto's dan de 4s.
kan je ook de here apps downloaden?
kan je ook de here apps downloaden?
Ja, dat kan. Zie info hier:

In Nederland kost het wel geld:
Here Drive+: 34,99 voor wereldwijde offline navigatie
Here Transit: 1,99
Here Maps was geloof ik al gratis beschikbaar

@Luuk58
Dank voor de review. Dit is wel een interessante telefoon aan het worden met de huidige lage prijs (al vanaf 230). Ik ben het aan het overwegen ter vervanging van mijn HTC One S die af en toe wat trager wordt (vol geheugen denk ik).

Laatst even gaan kijken in een winkel om WP8 te ervaren. Waar ik nog niet uitkwam is hoe je bijvoorbeeld snel de helderheid van het scherm kunt aanpassen. Een Tile met Settings had ik snel gemaakt, maar een directe koppeling naar Helderheid wilde niet lukken op dezelfde manier. Weet jij of daar een oplossing voor is? Dit even als voorbeeld, want ook andere settings (BT, Wifi en GPS toggles, volume instellen) gebruik ik best vaak.

Met deze prijs durf ik het experiment wel aan. Mijn contract loopt nog ongeveer 3/4 jaar, dus eventueel kan ik dan een nieuw toestel aanschaffen als het niet bevalt. Ik kijk ook naar de Lumia 620, omdat die de Here Drive+ al heeft met wereldwijde licentie. Die is echter niet zoveel goedkoper (nu 180 tegenover 230 voor de Ativ S), maar prestaties en de batterijduur zijn wel erg veel lager dan de Ativ S. Die laatste heeft dezelfde processor als mijn huidige One S, dus zal ik qua rekenkracht in ieder geval niet achteruit gaan...
Ik heb deze week ook een samsung ativ s gekocht (235,-) als vervanging voor mijn lumia 800. De combinatie prijs en goede hardware specs (4.8 inch scherm, nfc, 8mp camera, front-face camera, sd-kaart optie en 16 gb geheugen) gaven bij mij de doorslag (tov. bijv een lumia 520). Deze telefoon heeft bijna alle specs van een high-end toestel voor een medium prijs.

De batterijduur lijkt inderdaad een stuk beter dan de lumia 800. Op bijv. een uitjesdag (dit betekent veel foto's en video's nemen en veel 3g gebruik) moest mijn lumia 800 aan het einde van de dag toch echt aan de oplader terwijl de ativ s nog op 50% stond.

De camera vind ik prima. hij maakt prima foto's. Wel vind ik het scherm minder dan de lumia 800. In direct zonlicht had ik nooit problemen om het scherm te lezen itt. tot de ativ s.

Ook merk ik dat het toestel is een stuk sneller reageert dan mijn lumia 800. Alles draait heel soepel.

In vergelijking met de apps die Nokia heeft is het bij samsung wat magertjes. De photogram is wel aardig en deze week zijn er nog wat extra lenzen apps bijgekomen maar die zijn meer nice to have dan echt nuttig. De meest nuttige app van samsung is appfolder. Daarmee kun je apps maar ook instellingen (zoals vliegtuigstand, bt,locatie, wifi, accounts) groeperen in 1 tile.

Wat ook positief was dat het toestel meteen werd geupdate naar de GDR-2 versie van windows 8. Hierdoor kan ik mijn google contacten en kalenders gewoon blijven gebruiken zoals op mijn oude telefoon.

Al met al zeer tevreden met deze aankoop.
Dank voor je aanvullende ervaring. Goed te hoeren dat Gmail etc. goed functioneert; ik heb namelijk twee accounts. Mooi ook dat bepaalde instellingen makkelijk als Tile kunnen worden neergezet.
misschien is er iets mis met je camera in de foon,

heb ook de ativ s , photo's zijn prima,
Hier hetzelfde, prima foto's Camera is ook hetzelfde type als in de S3 gaat. Dus aan de sensor kan het niet liggen. Dan zou het de software moeten zijn, maar dat lijkt me ook onwaarschijnlijk. dus waarschijnlijk heb je een toestel met een foutje, of de settings staan niet zo lekker.