MSI K8N Neo Platinum, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) Review

DoItYourselfer 16 juni 2008, 884 views

MSI K8N Neo Platinum, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

Pluspunten

• Betrouwbaar
  • Rijk aan aansluitmogelijkheden
  • Goede geluidskwaliteit

Minpunten

• Niet erg overklokbaar
  • Geen Dual-Channel geheugen

Layout Score: 4
De featureset heb ik beoordeeld met zeer goed omdat dit bord veel mogelijkheden heeft die in z'n introductietijd vrij nieuw waren en op nog niet veel borden aanwezig waren.
zoals 7.1 Digitale Audio, Gigabit LAN, 3 Firewire poorten, 8x USB 2.0, 4x S-ATA.

De layout is prettig, ruim opgezet (maar niet TE) zodat al mijn hardware goed past zonder dat onderdelen in de weg zitten.
Ook past er met gemak een grote Zalman CNPS series koeler op zonder andere hardware onderdelen in de weg te zitten.

Prestaties zijn best netjes te noemen voor een bord van deze leeftijd, in combinatie met de andere hardware (A64 3200+ S754, 2GB DDR-400 en een Radeon HD3650 AGP) presteert het bord uitstekend.
Ook zijn de prestaties / kwaliteit van de onboard geluidschip niet slecht, ik heb niet de behoefte aan een losse geluidskaart, en ik ben toch echt wel kritisch wat audio betreft.

Overklokbaarheid is gemiddeld, ik heb eens geprobeerd het bord, de cpu en het geheugen wat op te krikken, ik kwam zo'n 10% sneller maar tegen de prijs van een enorm stofzuigergeluid van alle fans die ineens in high-gear schieten.

Stabiliteit is goed, betrouwbaarheid net zo, dit is echter wel afhankelijk van de voeding, in eerste instantie had ik er een vrij goedkope prutvoeding aan hangen omdat ik niks anders had liggen, deze bleek de vastlopers te veroorzaken waar ik last van had, later toch maar een goede en stabiele Tagan voeding gekocht, dit kwam de stabiliteit zeker ten goede.

Compatibiliteit valt weinig over te zeggen, alles wat ik er tot nu toe in / aan heb gehangen heeft prima gewerkt, ben al een aantal keer van videokaart gewisseld, en ze hebben het allemaal prima gedaan, ook diverse harddisks gebruikt, geen problemen.

Ja, ondersteuning door de fabrikant, wat kan ik zeggen, 1 of 2 keer een nieuw bios geflasht die volgens fabrikant MSI het bord sneller / betrouwbaarder zouden maken, een echte snelheidsverhoging heb ik niet gemerkt, en onstabiel is het bord nooit geweest, alleen de voeding die er destijds aan zat.

Over de prijs kan ik helaas weinig zeggen, ik heb het bord destijds van een vriend gekregen die per ongeluk het verkeerde bord had gekocht ( hij moest een S939 hebben )

• Tagan 400 Watt Voeding
  • AMD Athlon64 3200+
  • Kingston Valueram 1GB DDR400 (2x)
  • Sapphire Radeon HD3650 512Mb AGP-8x
  • Western Digital 120Gb 8Mb E-IDE (2x)
  • NEC DVD-RW station IDE
  • Samsung Syncmaster 223BW op DVI bus
  • Logitech Media keyboard en LX3 optical mouse
  • Windows 2000

Heb jij ook een MSI K8N Neo Platinum, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)?

Je noemt bij negatieve eigenschappen dat het geen dual channel geheugen heeft. Dit heeft niet met het bord te maken, maar met de cpu. Vanaf de AMD K8 is AMD de geheugencontroller in de cpu gaan integreren, en is dat dus degene die bepaald of er wel of geen dual channel support heeft. Je kunt nog zo'n geweldig s754 bord hebben, dual channel hebben ze geen van allen.
Klopt mijn oude ASUS K8N-E DeLuxe heeft ook een socket 754, 3 geheugen sockets en ook GEEN Dual-Channel mogelijkheid.

Ook al ligt dat aan de CPU, toch is het dan een negatieve eigenschap, het bord komt immers met de socket 754 en is er dus impliciet verantwoordelijk voor dat er geen Dual-Channel mogelijkheden zijn. Doet er niet aan af dat ik niet wist dat het door de opbouw van de CPU komt.

Een ander groot nadeel op dit ogenblik vind ik dat je met geen mogelijkheid meer aan een 754 socket CPU kunt komen. M.u.v. dan van de Semprons, maar ik heb al centrale verwarming op mijn kamer......

@krekel
Een dual core socket 754??? Zeg maar waar je die kunt kopen, ik zou het niet weten. Dus het zou pas jammer zijn als het bord die wel ondersteunde :)

/edit
Stom, reactie van Terw_Dan niet gezien 8)7

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 17 juni 2008 17:38]

Sempron = centrale verwarming? Ok die is nieuw, alle procs. op dit bordje zullen zichzelf maar wat graag terug naar 800MHz klokken en low-voltage runnen.

En ik denk dat als je nu nog hier een CPU voor wilt hebben ben je denk ook niet goed bezig kan je beter overstappen op een nieuwe setup mogelijk nog met ASRock bordje wegens AGP+PCIe en anders gewoon alles vernieuwen daar is het al wel tijd voor als je hem te traag geworden vind veel snelheid zal er toch niet uit komen met een AMD Athlon 64 3700+ (volgens mij de snelste die er uitgebracht is voor S754)

Tja, als je het zo gaat bekijken dan kun je het bord ook verwijten dat het bord geen RISC of ARM architectuur ondersteund. Het is een nadeel van het platform, maar dat kun je de plank die gebouwd is voor dit platform niet kwalijk nemen. Immers kan geen enkel s754 systeem dual channel draaien, ongeacht wat voor een mobo je hebt.
Het jammere van de nforce 3 chipset is ook dat hij geen dualcore CPU's ondersteunt. In dat tijdstip bestonden dualcore cpu's nog maar net, dus voor dat tijdstip was het niet zo'n issue, maar nu is het wel ietwat irritant als je nog zou willen upgraden.
Sowieso, er zijn nooit dualcores uitgekomen op s754, dus ook al zou de chipset het ondersteunen, de procs zijn er simpelweg niet.