Specificaties Bluetooth muis en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000 Review

jeronantropis 5 december 2008, laatste update op 13 december 2008, 3.992 views

Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000

Pluspunten

• Bluetooth: geen staart en geen usb-poort opofferen voor een ontvangerPrijsGeen extra software installerenLigt redelijk goed in de handZeer mooi en stijlvol

Minpunten

• Geen "speciale" knoppenNaar onder scrollen gaat wat moeizaamScroll-wieltje slipt

De muis die ik zal bespreken, is een draadloze bluetooth notebook muis.

De reden dat ik deze muis heb gekocht, is omdat ik de dradenwinkel rond mijn laptop nog wat wilde verminderen en mijn bluetooth toch voor niets anders werd gebruikt.

Meer algemene info vind je op de Microsoft website.

Ik heb deze muis sinds begin juni 2008 in mijn bezit. Ik heb er 36,90¤ voor betaald, waarvan ik (dankzij een speciale actie van Microsoft) nog eens 5¤ heb teruggekregen.

Inhoud van de blisterverpakking
  • Een quick-start guide
  • De muis zelf
  • Twee AAA batterijen
  • Een beschermetui voor de muis

Installatie

De installatie van deze muis is kinderlijk simpel. BT op je laptop inschakelen, de on/off-knop onderaan de muis aanzetten en op het BT-knopje van de muis drukken. Vervolgens kan je op je pc zoeken naar nieuwe BT-apparaten. De muis wordt onmiddellijk gevonden en je moet geen extra drivers installeren.

Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar op Mac OS en Linux zou de muis ook moeten werken.

Vormgeving

Het eerste dat opvalt, is dat dit knaagdier er heel stijlvol uitziet: witzilver en matzwart. Vermits het hier om een notebook muis gaat, is ze natuurlijk iets kleiner dan een standaard muis. Misschien ligt het aan mijn vrij kleine handen, maar ondanks de beperkte afmetingen ligt ze naar mijn mening toch vrij goed in de hand. Het is natuurlijk een beetje aanpassen, maar ik kan perfect enkele uren aan een stuk doorwerken met deze muis.

Er zijn vier knoppen voorzien op deze muis: de klassieke linker- en rechtermuisknop, een (verticale) scrollknop en nog een vierde knopje langs de linkerkant. Deze laatste knop fungeert als "Back" knop in een browser. Ikzelf had liever ook nog een "Forward" knop gezien en een scroll waarmee je ook horizontaal kan scrollen. Eerlijk gezegd een gemiste kans van Microsoft.

Deze muis is ook perfect met een linkerhand te bedienen. De "Back" knop is gelukkig zo "zacht", dat ik als linkshandige deze knop perfect met mijn linkerpink kan bedienen.

Levensduur batterijen

Volgens de Microsoft website zouden de batterijen ongeveer drie maanden mee gaan. Na ongeveer een maand heel intensief gebruik (lees: vrijwel elke dag gedurende vele uren gebruikt en bij niet-gebruik de muis nooit uitgeschakeld met de on/off-knop) waren de meegeleverde (niet-oplaadbare) batterijen leeg. Hierna gebruik ik steeds oplaadbare NiMH-batterijen, die ongeveer een maand meegaan (muis staat de hele tijd aan).

Net onder het scrollwiel is een batterij-indicator. Wanneer je de on/off-knop van de muis aanzet, ligt de indicator van de batterij eventjes op en kan je zien hoeveel stroom je nog hebt. Na enkele seconden gaat de indicator terug uit. Zodra de batterijen bijna leeg zijn, begint de indicator rood op te lichten.

Gebruiksgemak

Deze muis is een lasermuis met een resolutie van 1000 dpi. Het gevolg is dat ze heel precies werkt. Ik ben een klassieke optische low-budgetmuis gewoon, dus het is wel eventjes aanpassen. Eens je de snelheid en precizie gewoon bent, is deze muis echter een zaligheid om mee te werken.

Als je met je pc uit standby of slaapstand komt, wordt de muis onmiddellijk terug gevonden. Eens je de muis één keer hebt gepaired, wordt ze altijd automatisch gedetecteerd door je pc.

Om batterijen te sparen, beschikt de muis over een ingebouwde "slaapmode". Na ongeveer een half uur idle te zijn (ik heb het niet exact getimed, maar het duurt echt wel een tijdje), valt het beestje in slaap. Je zou echter verwachten dat de muis terug wakker wordt zodra je ermee beweegt (dat zegt Microsoft tenminste); niet dus. De enige mannier om de muis wakker te maken, is door de BT-schakelaar van mijn laptop uit en terug aan te zetten. Na enkele seconden werkt de muis terug. Uit onderstaande reacties is gebleken dat dit waarschijnlijk aan mijn laptop ligt en niet zozeer aan de muis. Ik ga dit dus ook niet als negatief aspect aan deze muis beschouwen ...

Een tweede opmerking is het scrollwiel. Naar boven scroll werkt perfect, maar als je naar beneden wil scrollen, voel je bij je eerste scroll opvallend veel weerstand. Na verloop van tijd went dit wel (en waarschijnlijk zal het na enkele maanden gebruik wel wat verbeteren), maar na mijn vorige perfect scrollende muis, is het toch eventjes irritant.

Algemene beoordeling

Voor wie op zoek is naar een draadloze notebookmuis, over bluetooth beschikt en geen usb-poort wil opgeven aan een RF-ontvanger, is deze muis een echte aanrader. Het grootste nadeel is de insubordinatie van het beestje om wakker te worden, maar dit kan een alleenstaand geval zijn bij mij. Ook het scrollwiel voelt in het begin een beetje raar aan, maar dit betert na verloop van tijd wel.

Meer foto's kan je vinden in de review van andreklaver.

Update 5/12/2008

Mijn scroll-wieltje heeft het begeven. Ik kan nog wel draaien met het wieltje, maar het "slipt" gewoon. Mijn gevoel dat er iets mis was met het wieltje (zie hierboven) is dus bevestigd ... Ik ga de muis dit weekend terugbrengen naar de winkel onder garantie, want zo is er echt niet mee te werken.

Heb jij ook een Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000?

Meestal heb ik Logitech muizen. De enige (eenvoudige) MS muis die ik ooit gehad heb, heeft de weg naar het ronde archief gevonden toen Windows de eigen MS-muis niet goed herkende!!! Ongeveer het laatste dat je zou verwachten :D .

BT vind ik altijd het nadeel hebben dat de connecties niet erg stabiel zijn. Veel drop-outs e.d. Als ik jouw review goed interpreteer heb je daar met deze muis absoluut geen last van. Klopt dat?

Op de foto's van Andre Klaver zie ik onderaan twee knopjes zitten. Een aan/uit knopje en een BT-connect knopje (die je waarschijnlijk gebruikt (hebt) bij het paren). Is een van deze twee knoppen niet bruikbaar om hem na de diepe slaap :Z weer op te wekken? Lijkt mij makkelijker dan BT op je computer uit en aan te zetten.

het knaagdiertje ziet er mooi uit en je hebt hem op een goede/leuke manier beschreven. Veel succes met je muis.
:*)
Op de foto's van Andre Klaver zie ik onderaan twee knopjes zitten. Een aan/uit knopje en een BT-connect knopje (die je waarschijnlijk gebruikt (hebt) bij het paren). Is een van deze twee knoppen niet bruikbaar om hem na de diepe slaap weer op te wekken? Lijkt mij makkelijker dan BT op je computer uit en aan te zetten.
Nee, dat heb ik ook al geprobeerd. Hieruit leid ik dus af dat het probleem met het wegvallen van de verbinding na 30 minuten idle, komt door het energiebeheer van mijn laptop en NIET door de muis. Ik heb al heel wat afgezocht, maar ik kan nergens een optie vinden om de spaarstand van de BT-chip van mijn laptop uit te schakelen. Ik denk dat ik er dus mee zal moeten leren leven :-) .

En BT op mijn laptop aan en uit zetten is eigenlijk veel simpeler dan mijn muis omdraaien en proberen op zo'n mini-knopje te drukken. Ik heb een gigantische blauwe knop langs de voorzijde waar ik snel twee keer op moet drukken om hem uit en terug aan te schakelen - na nog geen vijf seconden werkt mijn muis terug. Het is alleen niet zo héél gebruiksvriendelijk, dat is alles. Maar met de muis zelf is dus absoluut niets mis.
Dat klopt absoluut. Zoals ik hierboven al heb gezegd: het wegvallen ligt aan mijn laptop en niet aan de muis. Bij gewoon werken hapert de muis nooit; van eventuele instabiele BT-connecties of drop-outs heb ik absoluut geen last.

Verder is het grote voordeel van BT tov "klassieke" draadloze muizen de afwezigheid van een speciale ontvanger die je dan ook weer in een usb-poort moet steken. Nu heb ik echt geen enkel randapparaat meer dat fysiek verbonden is met mijn laptop - een zaligheid.

Ik kan deze muis dan ook aanbevelen aan iedereen die BT in zijn/haar laptop heeft en geen draden wil :) .
Ik heb eveneens deze muis gekocht en ben er zeer tevreden over. Jouw ervaring met de muis die niet wakker wil worden heb ik niet. Ik laat deze altijd aanstaan (behalve bij transport in draagtas) en deze wordt relatief snel wakker (kwestie van maximaal enkele seconden). Het scrollwieltje werkt ook perfect. Ik heb deze indertijd in een OEM-bundelpakket gekocht (ongeveer ¤ 80 voor 3) en heb er zelf 2 (thuislaptop en werklaptop) in gebruik, de 3e heb ik aan mijn schoonbroer cadeau gegeven, die er ook zeer tevreden over is.

Wat de batterijduur betreft: met mijn Recyko oplaadbare batterijen houd deze muis het 2 maand uit, enkel gebruikt op het werk, dus 5 dagen per week 8 uur in gebruik.

Het enige minpunt is dat bij oplaadbare batterijen (uit andere ervaring kan ik niet spreken), het waarschuwingslampje niet tijdig gaat branden en de muis gewoon uitvalt. Zo kan ik de batterijen dus niet tijdig opladen en ben ik elke 2 maand verplicht om één dagje op het touchpad over te schakelen. Dit ongemak neem ik er echter graag bij en is handig op te lossen door een set reservebatterijen (die niet snel hun lading verliezen, zoals de Recyko's) mee te nemen.
Mmm, ik vermoedde al dat het weer iets is dat enkel bij mij voorkomt :-) ... Het kan natuurlijk ook aan de BT van mijn laptop liggen. Jammer genoeg kan ik niet (zoals bijvoorbeeld bij mijn wifi) het energiebeheer van mijn BT aanpassen ...

Ik heb mijn review een beetje aangepast.
Het scrollwieltje werkt ook perfect.
Hoe langer ik de muis gebruik, hoe beter het ding begint te scrollen :-) . Binnen een paar weken zal het wss allemaal perfect werken. Moet wss een beetje sleet op komen ...

[Reactie gewijzigd door jeronantropis op 15 juni 2008 16:48]

Ik heb deze muis nu ook een paar maanden en kan niets anders dan lof erover spreken. Ook al andere BT muizen gehad, maar deze is perfect! :D Zoals gezegd, kan hem dus alleen maar aanraden! Wat vooral opvalt is dat de batterij tijd echt zeer zeer goed is! Ook als notebook muis is de aan/uit schakelaar zeer fijn!
Sinds 6 mei heb ik het muisje in gebruik, vandaag, 24 juli is hij leeg. Ik ben tevreden :D - (ik gebruik mijn laptop minimaal 5 uur per dag).

Verder is mijn muis zwart! Ik had niet verwacht dat ik een andere kleur thuisgestuurd kreeg maar ach, de zwarte versie vind ik mooier. Ik heb hem tot nu toe niet ergens anders zwart gezien btw.

[img]http://img258.imageshack.us/img258/7913/bl5000zp2.jpg[/img]
[img]http://img255.imageshack.us/img255/6334/mbl5000df0.jpg[/img]

Meer heb ik hier niet aan toe te voegen. :)
Ik kan je trouwens melden dat het muisje het out-of-the-box direct doet op Mac OSX en op Ubuntu!

Erg fijn muisje als je iets langer achter je laptop moet en even geen zin in touchpad hebt!
Ikzelf heb deze muisje ook, maar dan ook in het zwart (OEM versie, zonder extra's), dacht eerst ook dat ik witte zou ontvangen.

Ik heb hem eigenlijk alleen de eerste 2 weken echt gebruikt. Ik ben er minder positief over dan de rest hier. Op school werkt hij niet altijd even goed op de ondergrond. En om even mee te gamen is hij ook niet echt geschikt. Ik ben nu ook al redelijk aan de touchpad gewend,dus gebruik hem nauwelijjks meer.
En button 4 is een beetje kapot bij mij. Heel de linkerkant is gevoelig geworden, zodat er heel gemakkelijk perongeluk op die knop wordt gedrukt, wat nogal irritant is als je in een browser zit. Waarschijnlijk is dit gebeurt, toen het muis in me tas zat en ergens iets te hard tegen geleund heb ofzo. Ik vraag me af of dit onder het garantie valt.
Ik zou zeker voor de garantie gaan. In alle eerlijkheid: ik heb mijn muis ook terug gedaan in garantie. Zoals je in mijn review kan lezen, was het scroll wieltje niet helemaal in orde (het slipte). Na ongeveer 6 weken wachten heb ik uiteindelijk een nieuwe gekregen (waarvan de scoll perfect werkt).
Weet iemand of deze muis (of BT-muizen in het algemeen) werken onder Android?
Ik heb een Transformer Prime met dock. Deze heeft maar 1 usb-aansluiting, een muis via BT is dus wel erg aantrekkelijk.