Intel Desktop Board DQ77KB (retail boxed) Review

rokas 10 mei 2013, laatste update op 21 oktober 2016, 1.187 views

Intel Desktop Board DQ77KB (retail boxed)

Heerlijk zeer zuinig en superstil bordje die op een laptopvoeding werkt. 11 Watt in combinatie met een SSD en toch meer dan snel genoeg... Verbruik bij uitstand (met laptopvoeding aan) 0 Watt op de meter. Wat heb je nog meer te wensen voor standaard werk (niet gamen)?

Pluspunten

• Zeer zuinig
  • UEFI dus ondersteuning van 3 TB schijven en groter
  • 4x usb 3.0
  • Hopelijk: Intel kwaliteit

Minpunten

• Lastige Windows7 64 bit installatie met GPT via USB DVD drive (maar zal waarschijnlijk geen probleem zijn bij SATA DVD speler).
  • Hybernate werkt niet / niet lekker
  • Geen IEEE 1394 (niet eerlijk want dat wist ik van te voren).

Update mei 2016
Mocht iemand het nog willen weten, maar dit bordje werkt goed samen met een monitor met een resolutie van 2560x1440 pixels. Dat moet dan wel aangesloten worden met een display port kabel. Ik heb gekozen voor een Iiyama Prolite B2783QSU-B1.

Update augustus 2015
Windows 10 64 bit installatie: de upgrade vanuit windows 7 lukte niet 100%. Was niet stabiel. Daarna een schone installatie gedaan; werkt perfect. Het oude probleem met hybernate is nog steeds aanwezig.

Update september 2014
De HD vervangen voor een 500GB SSD van Samsung (wat heerlijk snel...).
Niet grappig: met SSD kreeg ik (voordat ik ook maar iets deed) geen beeldscherm informatie, zelfs geen BIOS te zien. Wat bleek: op een of andere manier had (nog voor dat ik de BIOS had geüpdate) de bios/videocontroller zich op display port gezet en ik zat met het beeldscherm op hdmi. Gelukkig had ik nog een verloopkabeltje displayport - hdmi en zo ben ik er achter gekomen...

Daarna complete nieuwe Windows7 x64 installatie.
Nieuwste drivers gedownload van Intel voor dit bordje.
BIOS update gemaakt. Instellingen gedaan in BIOS naar voorkeur voor low power i.p.v. high performance. Tevens in powersettings van Windows7 x64 de minimale processersnelheid op 1% gezet.
Nu is het verbruik wel heel erg laag zonder maar één hardwarematige aanpassing op het moederbord.
Verbruik 9,5 Watt idle met beeldscherm uitgeschakeld via windows.
Met beeldscherm aan en ilde rond 11 Watt (ik heb de dvd unit nu losgekoppeld, gebruik ik toch nooit, deze 11 Watt is met alleen de SSD, i3-3225 en 8 GB DDR3 en wireless muis/toetsenbord dat vraagt immers ook ongeveer 1 Watt).
Grappig: beeldscherm vraagt nu meer dan computer.
Vermogensmeting aan de AC zijde (dus opname uit 230 Volt net).

Wanneer ik de oude HD er bij plaats dan gaat hij standaard van de HD booten ondanks dat ik in de BIOS heb aangegeven dat hij eerst de SSD moet gebruiken. Van alles al lopen rommelen maar werkt niet zoals ik het wil. Via F10 tijdens boot kan je het bootdevice (iedere keer weer) aanwijzen en zo start ik hem maar voorlopig op via SSD. Wil de HD niet "unbootable" maken omdat ik soms toch nog even terug moet om instellingen "op te halen".

Hibernaten is nog steeds een probleem. In de nieuwste (SSD) situatie krijg ik het helemaal niet voor elkaar (was al een probleem bij vorige installatie op HD zie later).

Ik ben niet zo geinstresseerd in de full-load waarden daar heb ik dus niet speciaal op gelet. Maar ik meen iets van 42 Watt of iets in die order te hebben gezien.

De hapering/brom die ik in het begin een enkele keer hoorde, komt al lang niet meer voor. Zal wel met BIOS update te maken te hebben gehad.

In het kort
Lekker klein (mini ITX) bordje wat enorm zuinig is. Aan de AC kant van de voeding wordt 20 Watt gebruikt (i.c.m. i3-3225, 8 GB DDR3, 3 TB HD en dvd brander) zonder enige vorm van tweaken. Voeding op basis van een 19V laptopvoeding. Standaard ventilator van processor is vrijwel onhoorbaar. Werkt met UEFI (moderne BIOS) waardoor schijven van 3 TB en groter gebruikt kunnen worden. Full HD playback werkt vlekkeloos.

Mini ITX
Dit bordje heeft mini ITX afmetingen maar de vier gaten van het bord passen keurig in een standaard micro ATX kast.

In combinatie met
Windows 7 64 bit, WD 3 TB green WD30EZRX, 2 x 4 GB SO-DIMM F3-10666CL9D-8GBSQ die op 1333 MHz draait en een Sony Optiarc dvd rw AD-7200S.

3 TB HD
Ik wilde voor dit bordje een WD 3 TB red schijf kopen. Die zijn bedoeld voor RAID maar dat heb ik niet. Ik wilde hem kopen omdat de MTBF een heel stuk hoger (dus betrouwbaarder) is. Vreemd genoeg gaf de verkoper bij Alternate signalen af deze niet te kopen (ondanks dat ze hem op voorraad hadden liggen). Technisch zie ik geen enkele reden om hem niet te gebruiken in een "niet RAID" situatie. Het leek wel of hij de "red" versie niet goed vondt (omdat er op dat moment veel terugkwamen?) en straalde uit dat hij die liever niet wilde verkopen. Ik durfde de gok niet te nemen en daarom toch maar de vertrouwde "green" versie gekocht. Die 3 TB green schijf maakt significant meer herrie (twee tot drie keer voor mijn gevoel) tijdens het bewegen van de kop in vergelijking met de 2 TB green schijf van WD. Het geluid van de motor is ongeveer gelijk.

Laptop voeding
Ik heb expres gekozen voor een bordje met laptopvoeding aansluiting omdat ik verwachtte dat een laptopvoeding veel energiezuiniger werkt dan een standaard PSU, al was het alleen maar omdat een standaard voeding (350 W) bij een zeer kleine belasting helemaal niet zuinig is. Ik gebruik een Dell laptopvoeding die nauwelijks in temperatuur stijgt tijdens het werken met de computer. Mijn gevoel zegt dat de voeding maar 24 graden wordt. Dus dat houdt heel weinig energieverlies in. Dat klopt ook. Met een 3TB schijf, DVD speler, video controller aan zit de idle zo rond de 20 Watt. Als, Windows het scherm uit zet zakt het verbruik terug naar 15 Watt. Deze waarden zijn natuurlijk exclusief LCD scherm maar wel gemeten op de AC zijde van de voeding.

Standby en uit-verbruik
Bij standby van Windows zakt het verbruik naar zo'n 2 Watt (grappig, dat is flink minder dan het verbruik van mijn vorige 80+ voeding als de computer "uit" stond). Als je Windows helemaal afsluit gaat de computer uit maar de (laptop) voeding blijft aan staan. Verbruik is dan niet meer meetbaar (0 Watt op de meter, er wordt natuurlijk wel wat verbruikt maar dat is zo laag dat mijn meter dit niet aangeeft). Hoe zuinig wil je het hebben?

HD en ODD voeding
De HD en ODD worden van energie voorzien vanuit het moederbord met een bijgeleverde Y-kabel. Die splitst zich in een kabel met 1 SATA voedingsconnector en een kabel met drie SATA voedingsconnectors. De eerste heb ik aangesloten op de ODD en de andere voor de HD. Let op: voedingskabel vanaf het moederbord heeft alleen maar SATA voedingsaansluitingen en niet van die traditionele 4 pins molex aansluitingen. De SATA voedingskabel met drie connectors is trouwens bedoeld om maximaal drie schijven "boven elkaar" te voeden. Ik heb mijn HD plat tegen de voorkant van de kast gemonteerd en op die voorkant is er nog plaats voor nog een HD er onder. Maar de afstand tussen de SATA voedingsconnectors is daar niet op berekend. Met moeite kan ik met de eerste en derde connector de twee schijven aansluiten.

Processorkeuze
Processor moest zo zuinig mogelijk zijn, maar wilde wel twee core's hebben en vanwege full HD leek het me slim om voor de een processor te kiezen met een HD4000 grafisch gedeelte. Dus werd het een i3-3225. Dit is voor normaal internetten, grafisch 2D werk (RAW foto's bewerken en vector tekenen) en wat codeerwerk (LAME MP3) meer dan zat. Dit is natuurlijk altijd subjectief, maar ik vindt het snel genoeg. Een DVD (mpeg) renderen kost altijd tijd en gaat op een snellere processor sneller dan... tja...logisch.

Ventilator
Nu de 350 W PSU uit de kast is verwijderd heb ik geen ventilator meer (mijn vorige processor was passief gekoeld / maakte gebruik van de luchtstroom van de PSU). De Intel processor wordt geleverd met een ventilator. Die is vreselijk stil. De meeste mensen zullen hem niet horen. Het moederbord met zijn 4 pins PWM ventilator sturing heeft één nadeel. Bij het booten start de ventilator in de hoogste stand en schakelt na een seconde terug naar onhoorbaar. Hoe zwaar je de processor belast, de ventilator lijkt nooit harder te gaan draaien.

UEFI
Dit was de eerste keer dat ik een UEFI gebaseerd moederbordje gebruik. Ik las op het internet dat het zo moeilijk te doorgronden zou zijn. Ik zal niet zeggen dat ik iedere optie totaal doorgrond maar wat ik wilde instellen was zo klaar. Ik vondt het niet moeilijker dan een doorsnee BIOS. Grappig, je kan je muis gebruiken om de instellingen te maken.

Problemen Windows7-64 installatie met GPT
Ik heb speciaal een UEFI bordje gekocht om van 3 TB schijven gebruik te maken (met één partitie). Ter info: tijdens de installatie heb ik niet mijn SATA ODD gebruikt maar een usb ODD. De standaard installatie van WIndows 7 leverde mij een schijf op met twee partities. Dus opnieuw. Vraag me niet wat ik allemaal heb gedaan, maar het probleem komt doordat ik een usb ODD drive gebruikte als bootdevice (waar Windows7 dvd in lag). Die wilde niet in de UEFI boot mode een GPT maken op een 3 TB schijf. Ik vermoed dat een SATA ODD drive dus deze problemen niet oplevert. Dezelfde problemen las ik op het internet bij gebruik van een usb stick als bootdevice.

Wanneer je de UEFI boot mode op uit zette (in je UEFI) werkte de usb dvd speler wel maar kan je met de standaard Windows7 installatie geen GPT (dus 3TB) schijf volledig gebruiken (als één partitie).

De oplossing was: UEFI boot uitzetten en Windows7 booten met een dosprompt. Dan met diskpart (staat op de win7 dvd) de 3TB voorzien van GPT (lees op het internet hoe je dat moet doen, eerst alles weghalen dan GPT van maken). Daarna afsluiten en UEFI boot aanzetten.

Problemen met WIndows update service
Windows 7 update service werkte eerst niet. Melding "windows update service was not started" terwijl hij wel gestart was. Blijkt met de Intel HD drivers te maken te hebben. Ben vergeten wat ik heb gedaan (ik meen driver proces gestopt) maar na wat lezen op het internet en wat rommelen werkt ook nu de update service.

Zagen aan front panel connector
Het zal wel aan mijn zeer oude kast liggen van ik denk 18 of 20 jaar geleden maar de frontpanel connector waar hd ledje, power on/off enzo in zit was te groot en "botste" tegen de SATA power uitgangsconnector. Met een beetje beleid met een ijzerzaag een stuk van de connector afgezaagd met pinnentjes die ik toch niet nodig heb en daarna paste het.

USB 3.0 en 2.0
Standaard zijn 4 usb 3.0 aansluitingen aan de achterzijde beschikbaar. Op het moederbord nog aansluitingen voor 4 usb 2.0 aansluitingen. Ik heb nog geen usb 3.0 apparaten dus kan ik niets zeggen over de snelheid.

Twee LAN aansluitingen
Wellicht zit je hier op te wachten, ik niet en heb in de UEFI er één uitgeschakeld, maar het bordje heeft twee gigabit Ethernet aansluitingen.

1920x1200
Voor het geval dat je zorgen maakt: dit bord ondersteund ook 1920x1200. Gebruik het zelf ;o)
Had in het begin wel een klein probleempje maar is, vermoed ik, niet direct gerelateerd aan dit bord. In eerste instantie kon ik maar 1920x1080 als maximum bereiken. Oplossing: klik op het icoontje (Intel HD graphics) in je taskbar, kies voor grafische opties, uitvoeren naar, stond bij mij op gekloonde beeldschermen, omgezet naar digitaal beeldscherm. Daarna kon ik wel 1920x1200 instellen.

update 2016: 2560x1400 ben inmiddels overgetapt naar een scherm met een resolutie van 2560x1440 en ook dat wordt door dit bordje ondersteund. Je moet dan wel de Display Adapter aansluiting gebruiken want met HDMI wordt die resolutie niet ondersteund door de grafiscge processor in de Intel processor, althans niet officieel.
Wel heb ik last dat soms soms het beeld wegvalt. Dit is vrijwel altijd nadat het beeld is uitgegaan vanwege de poweroptions (na 5 min geen activiteit zet scherm uit). Heel zelden valt het beeld zomaar ineens uit. De methode is dan vaak: beeldscherm uitzetten en weer aanzetten (en zorgen dat je met je muis beweegt). Als dat niet helpt: 230 Volt snoer van het beeldscherm, terwijl het scherm aanstaat, er uit halen en na een seconde er weer in. Soms helpt het als ik de DP adpater kabel er even uit haal. Soms krijg ik het totaal niet voor elkaar. Dan helpt het wel met een tweede kabel, in dit geval hdmi naar hdmi. Dan is wel de resolutie terug naar 1920x1080. Computer netjes afsluiten en weer starten met alleen de DP kabel. Daarna wel de resolutie weer terugzetten maar dat kan alleen maar door eerst op het Intel HD graphics icoontje te klikken en dan bij grafische opties, uitvoer naar, te kiezen voor digitaal beeldscherm (en niet gekloonde beeldschermen).

Bloedsnel
Na de installatie mijn oude 2 TB schijf aangesloten op een van de vele SATA poorten. Het kopieren van de 2 TB naar de 3 TB schijf ging (in mijn beleving) bloedsnel. Waarschijnlijk was mijn oude moederbord niet zo snel en werkt de nieuwe 3 TB met SATA 600. Ik heb geen metingen gedaan, ik ben gewoon supertevreden.

Muziek afspelen
Update mei 2016: onderstaande problemen heb ik al zolang niet meer meegemaakt, ik kan me al niet meer herinneren dat ik dit probleem ooit heb gehad. Computer staat hier dagelijks aan met muziek zonder enig probleem.

Dit dus niet meer van toepassing: Staat de computer aan, en dat staat hij vaak en langdurig, dan staat vrijwel altijd op de achtergrond Winamp te draaien. Op mijn vorige moederbord had ik vrijwel een vlekkeloze muziekweergave in de zin dat het continue werkte. Met dit bord heb ik heel af en toe dat de muziek even stopt en je een "hoge brom" hoort (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven maar we hebben allemaal wel eens op een computer zo iets gehoord). Om de frequentie van dit probleem aan te geven: ik heb het een week al weer niet gehoord. Ik meen bij de installatie van een update van flash was het de laatste keer dat ik het even hoorde. Wellicht kan ik nog ergens een aanpassing maken maar ik weet niet waar ik moet zoeken. Gevoelsmatig denk ik dat het winamp proces even geen (of maar een heel klein beetje) processortijd krijgt. Als iemand een idee heeft: ik hou me aanbevolen!

Full HD afspelen
Ik heb full HD getest. In eerste instantie was ik teleurgesteld vanwege wat schokkerige beelden. Dat was vreemd want ik lees op het internet dat dit geen probleem moet zijn met de HD2500 laat staat met de HD4000 die in de i3-3225 zit. Tijdens het afspelen van 1080p (H.264) wordt de processor maar voor 23% belast. Na een instelling in VLC aangepast te hebben was dit probleem opgelost (bij "Codecs" moet je "Use GPU acceleration (experimental)" aanvinken). Het werkt nu vlekkeloos.

Pas op met updaten van BIOS/UEFI
Ik heb nog de UEFI niet geüpdatet (nooit doen als alles werkt) maar lees daar wel veel problemen over, specifiek met dit bord. Lees je eerst in op het internet voordat je er aan begint!
UPDATE 19-3-2014: vandaag geupdate naar laatste BIOS versie, ook chipset / graphics en alles zonder problemen verlopen.

Niet
Natuurlijk had je hier al naar gekeken maar: geen VGA, RS232, parallel LPT poort of IEEE-1394 en ook geen IDE aansluiting. Wel een PCI express-4 connector. Daar kan je eventueel een uitbreidingsbordje insteken voor IEEE-1394. Ook nog PCI Express fullmini/Half mini aansluitingen.

Resumé
Ik ging voor een zeer zuinig bordje. En dat is het. De computer is nog stiller geworden dan mijn vorige, en die was al nauwelijks hoorbaar. Ik hoor nu alleen maar (heel zachtjes) het geluid van de motor van de WD 3 TB HD (en het tikken van de koppen). Het bordje is wat duurder dan al mijn vorige bordjes, maar dit is wel een "Intel" bordje. De i3-3225 processor bevalt me verder uitstekend. Subjectief, maar voor mij lekker snel.

Heb jij ook een Intel Desktop Board DQ77KB (retail boxed)?

Als je mediaplayer home cinema classic neemt draait fullhd wel vlekkeloos. Ik denk dat in VLC je hardwarematige versnelling uitstaat of dat er een conflict met deze chipset en vlc is.

Verder nette review, had 't bordje nog nooit gezien! :o dus blij dat iemand er aandacht aan geeft :)
Even gecontroleerd: HW versnelling stond aan, maar bij "Codecs" stond "Use GPU acceleration (experimental)" nog niet aangevinkt. Toen dit aangevinkt ging Full HD playback vlekkeloos. Ik kan zelfs VLC op x2 zetten zonder haperingen. Dank voor de tip!

Mediaplayer home cinema classic ook getest: werkt vlekkeloos.

Ik heb de review aangepast: daar waar ik melde dat full HD content afspelen een teleurstelling was (wat ik al niet begreep) pas ik dit nu aan: ben wel tevreden.

[Reactie gewijzigd door rokas op 26 mei 2013 18:54]

Mooi, leuk dat ik heb kunnen helpen :P
Veel plezier ermee!

Ik gebruik al jaren mpc-hc met veel plezier maar vlc doet 't ook goed. Jammer genoeg zijn sommige oh-zo-nuttige functies nog experimenteel, enige echte reden dat ik naar mpc-hc ging.
(En mpc-hc had voor zover ik weet als een van de eerste gpu versnelling :P )
Even melden dat, tot op heden, de Windows7 naar Windows10 (64 bits) upgrade vlekkeloos verlopen is. Geen enkele foutmelding en tot nu lijken de applicaties goed te doen.
Hopenlijk -> hopelijk.

Verder een leuke review, geeft een aardig beeld van het bordje, vind hem wel wat kostbaar. Het zou trouwens aardig zijn om te zien hoe het bord in je systeem zit.
@NinjaTuna: dank voor correctie, foto toegevoegd.
Leuke review en precies wat ik zocht. Wil zelf een Thin PC bouwen met dit bordje. Waar ik over struikel is de juiste adapter voor de voeding te vinden. Heb op diverse sites gekeken en de aanbevolen voedingen van de Intel site gezocht, maar als ik die modellen vind, lijkt de connector op grond van de afbeeldingen niet de juiste te zijn. Welke heb jij hiervoor gebruikt (modelnummer, merk)? Alvast bedankt!
Ik gebruik de Seasonic 90 W adapter met code SSA-0901-19 (https://gathering.tweaker...sages/1539716/0/#compleet). Deze kun je via logicsupply.nl bestellen.
Iedere Dell laptop adapter die ik ken is geschikt. Ik heb twee uitvoeringen gebruikt: als je aan de zijkant kijkt eentje die als een rechthoek is en enorm plat. De ander is dikker en aan de zijkant ziet er uit als een ovaal. Beiden zijn zuinig maar de platte rechthoekige wordt duidelijk minder warm en is dus per definitie efficienter.
Ik heb een probleem met hibernate (windows7-64bit). Het lijkt niets met dit bordje te maken te hebben.
Je zal het niet geloven maar als ik mijn pc restart doet hij het de even keren wel de oneven keren niet. Dus hibernate werkt "om de keer" wel/niet. Echt consequent. Ik zie al veel vergelijkbare problemen met uiteenlopende computers. Heel veel al geprobeerd maar de oplossing nog niet gevonden. Bios en driver updates inmiddels uitgevoerd: nog geen oplossing.

[Reactie gewijzigd door rokas op 15 juni 2013 10:44]

Leuke review, ben alleen nog benieuwd naar de Watt-meetwaarden tijdens gebruik (idle+full load) :)