Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Creative EP-630 (Zwart) Review

JvS 14 juni 2008, laatste update op 14 juni 2008, 1.615 views

Creative EP-630 (Zwart)

Pluspunten

• Lage prijs
  • In ear
  • Goede laagwergave
  • Goede algemene weergave geluid
  • Goede kwaliteit draad

Minpunten

• Draad is gaat moeilijk uit de knoop

Over oordopjes kan je niet zo heel veel schrijven. Ik ben zelf vrij kritisch en hou wel van een redelijk stevig laag. Dan kom je snel aan de in-ear hoofdtelefoons.

Ik heb Sony's en Sennheissers gebruikt en die kostten vaak minimaal 50 euro en hadden vaak VEEL bas en hoog, maar niet een mooi uitgebalanceerd geluid. Bij toeval kwam ik erachter dat deze dopjes goedkoop en in-ear waren. Volgens mijn broertje waren ze best goed.

Na een jaar gebruik kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben. Ze klinken echt lekker. Goede laagweergave maar niet zo'n popi-jopie geluid wat heel bassig en schel is. Prima dus. En ook ziijn ze na een jaar redelijk intensief gebruik nog steeds goed. Geen draadbreuk niets.

Het enige dat ik irritant vind, is dat het draadje wel van rubber lijkt. Als het draadje een beetje opgerold is, glijdt het niet soepel over zichzelf en ontknoopt het dus niet makkelijk.

Verder voor de prijs echt verreweg de beste hoofdtelefoon die ik ken (20 euro voor betaald).

• Sandisk Sansa Clip 2GB Zwart

Heb jij ook een Creative EP-630 (Zwart)?

@Wiethoofd
Tevens 'ruisen' ze als het geluid zacht staat of het geluid op pauze. Dit zou niet mogen komen door de gold-plated connector.
Een soort van perpetuum mobile :?
Ruis kan echt niet van een oordopje komen, nee die komt echt van je MP3-speler of wat je er ook voor hebt hangen. Wat wel kan is dat de oordopjes zo analytisch zijn, dat ze ruis weergeven, waarbij andere dopjes nog niet eens van het bestaan weten.
(zoiets kun je ook wel eens waarnemen als jij je favoriete CD op een top installatie afspeelt. Plots hoor je geluiden en dieptes, enz. die daarvoor nooit gehoord had). Ruis is dan iets dat je gratis bij krijgt, maar de grotere definitie weegt daar ruimschoots tegenop.

Heel apart dat de ene pas de bas minder goed vindt, de andere de bas (na inspelen) lekker diep vindt en onze review schrijver te VEEL bas (en hoog) erin vindt zitten.
Hier zie je hoe gek een oor in elkaar zit en hoe belangrijk het is dat iedereen dit soort dingen toch zelf moet ervaren.
Veel sterker dan bij geluidsboxen of externe oordopjes, wordt het geluid van een intern oordopje bepaald door de bouw van je oor.
Dus niet Wiethoofd heeft gelijk, maar ook niet Gutteguttegut, en ook niet JvS. Eigenlijk moet ik zeggen: dus Wiethoofd heeft gelijk, maar ook ..... enz.
Als ze hun oren zouden lenen aan de ander, zou de ander ook zijn ervaring (gedeeltelijk in ieder geval) beleven.

Tot slot zou ik aan JvS het advies mee willen geven: Over oordopjes is echt meer te schrijven dan wat je hier doet. Kijk eens naar andere reviews over oordopjes, zodat je daar wat van kunt leren.
Als je dat gedaan hebt, ga dan ook eens langs bij een review van bijv. mijn bovenbuurman Wiethoofd. Van hem kun je leren hoe je een echte topreview in elkaar kunt zetten.

/edit typo's

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 15 juni 2008 02:25]

Ik heb deze oortjes sinds kort ook, ik vind ze minder goed de bass weergeven dan de Sony Ericsson oortjes die bij mijn telefoon headset zaten. Helaas is daarvan het draadje te kort en heeft een verlengkabel de audioingang van mijn mijn iPod Touch gemold.

Verder is de review wat aan de schramele kant. Ik mis tussenkopjes, betere onderbouwing van de bass weergave tov andere oordopjes. En met welke mp3-speler heb je de oortjes gebruikt (staat wel boven de review, maar niet in de review)

@ Gutteguttegut
Ik heb ze ook al 4 uur lang op iets-harder-dan-ik-zelf-luister-volume met veel verschillende muzieksoorten (shuffle ;)) ingespeeld dus daar zou het niet aan mogen liggen.

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 14 juni 2008 21:43]

Ligt dat dan niet aan je speler? :P Met mijn Cowon D2 heb ik nauwelijks last van ruis. Alleen als hij op pauze staat hoor je een heel klein beetje ruis. Maar met sommige mp3 spelers geeft de EP-630 inderdaad wel ruis(soms erg veel ruis...). Dit had dacht ik iets te maken met impedance, maar daar heb ik verder niet al te veel verstand van, dus dit kan ook helemaal fout zijn :P

De review vind ik ook, net als hier eerder gemeld wat aan de magere kant. Maar ze hebben inderdaad een hele goede prijs kwaliteit verhouding.
Ik heb deze ook al een tijdje als back up voor mn Sharps (4 polige stekker werkt niet op alles :( ).
Ik ben erg tevreden mee, helemaal voor die 19,95...

@Wiethoofd:
Als je ze nog maar kort hebt klinken ze niet zo bijzonder, de bass is dan vrij vlak.
Pas als ze "los" komen gaan ze lekker klinken en wordt de bass veel dieper.
Wat mij wel eens wat tegenvalt aan inear is dat het geluid geeft als je met de draad ergens langs schuurt.