Specificaties Simulatie-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

SimCity Collectors Edition, PC (Windows) Review

Rickjedebeste 8 mei 2013, 628 views

SimCity Collectors Edition, PC (Windows)

Pluspunten

• Strategisch spelen blijft erin zitten
  • Goede graphics
  • Geluid kan ermee door

Minpunten

• DRM zorgt voor frustratie
  • Multi City Play werkt niet gunstig
  • Voelt bovenal als een experiment van Electronic Arts

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Na een aantal speelsessies van SimCity wist ik het zeker: burgemeester zijn is alles behalve makkelijk. Telkens klagende mensen als ook maar één seconde de stroom uitvalt of een protesterende groep mensen omdat er teveel bacteriën zijn vrijgekomen, terwijl het industriegebied mijlenver van de woonwijken afstaat en daarnaast ook de windrichting in geen enkele woonwijk wijst. Al helemaal vervelend is dat je stad de volgende werkdag ineens verdwenen is en dat je weer vanaf begin af aan moet beginnen. Burgemeester zijn is zo'n moeilijk beroep. Of maakt SimCity dat ervan?

Altijd verbonden gaat nogal stroef
De laatste keer dat we een volwaardige titel in de SimCity-reeks mochten trotseren was in het begin van vorig decennium: 2003. Jarenlang daarna kregen we alleen slechte ports op de Nintendo-platforms of wat halfbakken PC-versies die niet weten of ze 2D of 3D moeten zijn. Men sprong dan ook nog net geen gat in de lucht toen het verlossende woord kwam: een nieuw spel in de SimCiity-hoofdreeks is aangekondigd en komt uit in het begin van 2013. Minder blij was men te horen dat het spel altijd een internetverbinding nodig had, de zogenaamde DRM-beveilgiing. Electronic Arts en Maxis stelde de fans gerust: we zouden er niets van merken. Helaas werd het tegendeel waarheid: de servers raakte op dag één al overbelast en ter compensatie kregen de "early birds" een gratis game uit de bibliotheek van Electronic Arts aangeboden. Zelfs nog twee maanden na de lancering van het spel zijn er af en toe nog problemen te bespeuren die door de online-DRM zijn veroorzaakt. Zo verdwijnen steden plotseling na een lange speelsessie of zijn er nog steeds geen beloofde leaderboards en wereldwijde beurzen beschikbaar, die juist het online-element in het spel moesten versterken. Een slechte zet van Electronic Arts, maar dat is niet het ergste van het hele verhaal.

Teveel bacteriën! Te weinig water! Ik ben ziek en vind 20 ziekenhuizen te weinig!
Je kunt met gemak stellen dat de mensen in de steden van SimCity niet snel tevreden zullen zijn. Oké, dat element kenden we al van voorgaande delen, maar waar het daar beperkt bleef tot files in zijstraatjes, laten ze in deze titel elke scheet horen die dwars zit. Al mis je één megawatt krijg je al klagende mensen. Al heb je dertig brandweerkazernes, mensen voelen zich niet brandveilig. Jij als burgemeester kan eerder klagen over het gemiddelde IQ van de Sims in jouw stad: al laat je ze een universitaire opleiding doen, nog flikt de helft het de oven op 475 graden Celsius te zetten. Dit is voor mij onder andere een van de grootste irritatiepunten; natuurlijk is het leuk de mensen blij te maken maar als ze eenmaal protesteren vanwege teveel bacteriën, kom je daar ook niet meer vanaf..

Multi City play: nog meer problemen!
Afiijn. Ik probeer dus mijn universitaire imperium te maken met geschoolde mensen waarvan ik dus niet hoop dat ze hun huis in de lichte laaie zetten. Krijg ik de onheilspellende melding dat er een misdaadgolf door mijn stad trekt. "Hoe kan dat nu weer?", vraag ik me af. Al snel wordt het me duidelijk dat ik naast mij een virtueel Las Vegas heb, gemaakt door een willekeurig persoon die de regio in is gekomen. Al zijn misdaad trekt naar mijn onderwijsimperium en ik zit met de gebakken peren. Ik vraag vriendelijk of hij een extra politiekorps kan sturen via de ingebouwde chatfunctie, en ik krijg in het Spaans antwoord. Na een langdradige Engelse uitleg is het ondertussen al te laat: de misdaadgolf is niet meer te houden. Ik ben gedwongen het ontwikkelen van mijn imperium te staken en ergens anders overnieuw te starten.

Niets positiefs?
Tot nu toe heb ik nauwelijks een positief woord gerept over de game, maar er is zeker wel wat te vinden wat goed is uitgewerkt. Neem de grafische stijl. Het voelt net of je een eigen Madurodam sticht en bij alles kun je in detail inzoomen. Je kunt zelfs met de goede camerapositie een soort van door je eigen stad rijden, en dat brengt weer een leuk perspectief met zich mee. Naast de graphics is de besturing goed, het geluid kan ermee door maar bovenal is het ook veel strategisch spelen. Je moet van niets noch te veel noch te weinig hebben, anders krijg je geldzorgen. Leen er niet in het begin op los want in de toekomst kan je geen cent afbetalen. Heb je water en een transportafdeling in je gemeentehuis? Zorg voor een haven en maak er winst mee. Heb je een spoorlijn? Benut deze. Dit strategische element zit goed in SimCity verwerkt en dat is voor mij het "goedmakertje" voor de game. Als dat verknald was, zat een onvoldoende er dik in.

In de kern zit het met SimCity heus wel snor. Geen tot weinig problemen met de gameplay. Helaas is het door het Always-Online gedoe en het Multi City Play-concept een beetje utigelopen tot een fiasco. Dat Maxis nota bene met de aankondiging van de Sims 4 moest vermelden dat het een Single Player Offline Experience is, zegt volgensmij al genoeg. SimCity heeft naast waar de serie om draait, een goede stad bouwen, wat dingen uitgeprobeerd, en helaas is dat dus niet altijd goed gegaan. Als het zo was in een game van een euro of dertig zou ik er geen problemen mee hebben, maar de volle mep betalen voor een experiment van Electronic Arts, nee, dat nooit meer.

Heb jij ook een SimCity Collectors Edition, PC (Windows)?

Mijn allereerste review hier op Tweakers.net. Heb zelf een Nintendo Only-website en daar kan ik deze review natuurlijk niet kwijt.
Leuk geschreven verhaal hoor :)
Je bent al de zoveelste die van die rare problemen meldt over deze game.
Bedankt voor de review, ik weet nu zeker dat ik er niet aan ga beginnen.