Specificaties 1.0 Satelliet speaker met 175W vermogen - Bekijk alle specificaties

XTZ XTZ 100.33 divine piano black (Zwart) Review

Masterkale1 2 mei 2013, laatste update op 2 mei 2013, 3.267 views

XTZ XTZ 100.33 divine piano black (Zwart)

Pluspunten

• Het formaat van de speaker. Meer volume zorgt voor een betere frequentie range.
  • Prijs kwaliteit verhouding.
  • Hoge afwerking.
  • Een goede marktpostie wat betreft het ontwerp.
  • Zeer goede muziek weergave.

Minpunten

• Formaat van de speaker. Hij kan als center behoorlijk groot zijn.
  • Voor surrounds (back) zijn geen muurbeugels te verkrijgen. Plankjes die ruim 25kg kunnen houden zullen niet fraai tonen.
  • Kabel management. (aansluiting zit op 1 meter hoog)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Introductie

De speakers van XTZ. Voor vele waarschijnlijk een onbekend merk. Er is ook slechts 1 importeur in Nederland te vinden. XTZ is zoiets als Teufel, deze merken moeten het hebben van zijn internet verkopen en hierdoor kunnen de prijzen laag worden gehouden.
Het voordeel bij XTZ is dat de speakers gewoon te beluisteren zijn in Eindhoven. Of je neemt de speakers gewoon mee naar huis om te beluisteren zoals ik heb gedaan.

Hoe ben ik beland bij de XTZ 100.33? Voor een vriendin van mij waren we aan het kijken voor een gehele nieuwe HT set. Zo las ik ergens via internet dat XTZ veel speakers beiden voor weinig. Kortom we hebben even een kijkje genomen en uiteindelijk gegaan voor een subwoofer van XTZ. Uit nieuwsgierigheid wilde ik toch graag even kijken wat de top van XTZ nou te bieden had, dit voor een eventuele upgrade in de toekomst.

Thuis ben ik voorzien van een complete Phonar set aangestuurd door een Denon 4311 receiver. Deze set klinkt erg goed en de Phonar speakers worden uitgeroepen tot reference in zijn prijsklasse. Als referentie tijdens deze review gebruik ik de Phonars. Voor meer info check http://www.areadvd.de/har...onar_veritas_p6next.shtml Recent heb ik ook de Marten Getz 2 beluisterd deze speakers van 18000 euro zal ik ook meenemen en mijn ervaring hierin delen.

Wat krijg je precies?

Je krijg een doos op de stoep van 26,5 kg. Hierin zit de speaker, handleiding, poetsdoekje, handschoentjes, plateau voor de horizontale plaatsing en 2 XTZ symbolen.

De speaker zelf zit in een mooi wit zacht zakje. Bij het verwijderen van de zak valt gelijk de mooie zwarte pianolak op en de stoere look van de grills met de keramische drivers. Aan de achterkant bevinden zich 4 aansluitingen en 4 mogelijkheden tot verstellen van de tweeter. Ook leuk is de mogelijkheid tot het monteren en demonteren van (bijgeleverde) proppen in de baspoorten van de speakers. Hiermee kan je naar smaak je eigen basgeluid instellen in 3 standen.

De speakers bevatten drivers van het bekende merk Accuton, de tweeter is van Visaton. Ik heb de componenten opgezocht en je bent al 700 euro kwijt als je deze units los zou moeten kopen.

Test opstelling 1
De XTZ 100.33 als Center.

Ik ben zelf een persoon dat 80% naar films kijkt en misschien maar 20% naar muziek luistert. Daarom was ik heel nieuwsgierig wat de 100.33 mij nu gaat brengen als ik enkel mijn Phonar C4 inruil en daar de 100.33 voor in de plek zet.
Setup bij deze test:
Popcorn A300 (HDMI)
Denon 4311
Speaker kabels 4mm2 (ebay)
audyssey pro setup.

Ik heb het bijgeleverde plateau gebruikt en hierop de center horizontaal geplaatst. De speaker is geheel magnetisch afgeschermd dus hij mag direct naar de tv liggen. Omdat bij mij de speaker slechts enkele cm`s van de muur lag heb ik de proppen erin laten zitten. De tweeter afstelling stond op 0 Db.

Vervolgens ben ik met mijn audyssey pro 6 metingen gaan doen (meer duurde me te lang)

Hierna ben ik begonnen met het kijken van Transformers deel 1 , the game of thrrones, the hobbit en this is it van Michael Jackson. De verschillen die ik hoorde t.o.v. van mijn Phonars:
- Stemmen zijn beter verstaanbaar
- Het stemgeluid bevat een betere frequentie weergave. waardoor de echtheid van de stem heel erg toeneemt.
- De vibrato’s in de stemmen worden opeens beter hoorbaar waardoor elke stem meer eigen karakter krijgt
- Meer detail in het omgevingsgeluid.

Nu komen natuurlijk de vragen. Is het niet vervelend dat de Phonars meespelen want de overgang is dan niet goed etc... Ik heb dit totaal niet als vervelend of irritant ervaren. Dit is overigens wel de beste centerspeaker die ik ooit gehoord heb.

Test opstelling 2:
De XTZ 100.33 als stereo speakers.

Aangesloten op dezelfde setup als bovenstaand. Bi-amped aangestuurd. 1 probleem is dat mijn originele kabels dus te kort waren. Ik heb hier met kroonsteentjes moeten werken en de kabels een meter moeten verlegen met wat 2.5mm2 wat ik nog had liggen. De speakers worden op stands geplaatst die los te verkrijgen zijn. Deze stands zijn rond de 16 kilo zwaar en zijn matzwart.

Tijdens het testen van de speakers heb ik dezelfde CD gebruikt waarop ik al heel wat audio sets gehoord heb. 800 serie van B&W, Focal grande utopia, Kef reference 205 serie, Marten Getz 2 etc..
De CD beschikt over de volgende tracks:

- Birdy - skinny love
- Micheal jackson - Billy Jean
- Dave brubeck - Take Five
- Dire straights - Brothers in Arms
- Various artist - The girl from ipenema

Elke track heeft zo zijn eigen karakteristieke eigenschappen waarop ik op let tijdens het afspelen.

Alvorens het testen heb ik weer een pro kalibratie gedaan met 6 metingen.
Ik heb de tracks beluisterd op de direct modus en de Audyssey modus. De direct was met woofer uit en de Audyssey met woofer aan.

Tijdens het luisteren van de track van birdy merkte ik geluid op hoeveel detail de speaker door laat. Het kraken van d`r stoel en piano pedaal zijn duidelijk hoorbaar. Tevens test ik of de er aanwezigheid is van sibilance. Deze is gelukkig niet te bekennen in de visaton tweeter, zelfs bij een correctie van +4db is hij nog niet aanwezig. Wel is te zeggen dat +4db teveel van het goede is en de luistervermoeidheid wel iets toe zal nemen. Hoe integreert de piano met d`r stem? Het lijkt precies in elkaar te vallen. Zet ik audyssey uit dan merk ik dat d`r stem wat meer op de achtergrond valt en de ruimtelijkheid behoorlijk verdwijnt.

Cloudbreaker is een lekker ram plaatje. De proppen zijn in de stereo opstelling uit de speakers gehaald want dit vond ik het beste klinken. Bij deze plaat hoor je dan ook duidelijk dat de speakers een behoorlijke dreun neer kunnen zetten tot een 40Hz. De elektrische geluiden spetteren van de speakers af en het lijkt net een feestje bij mij thuis. Zonder Audyssey mis ik deze beleving, de bas wordt wat rommelig en onderscheid tussen de instrumenten raak ik kwijt.

Concerning hobbits heeft wat leuke sprankelingen in het nummer zitten die bij echt goede speakers op je af komen. Deze sprankeling was bijna hetzelfde als ik die gehoord heb op de Getz. De speaker zet een flinke soundstage neer en het geheel klinkt gewoon goed. Net zo goed als de Getz? Nee ik mis wat Live feeling .. Hier kom bij test 3 op terug.

Steenly Dan. Deze prachtige opname is echt een super nummer om goede speakers van de beste te onderscheiden. Dit nummer bevat bijna alle elementen om een speaker goed te testen. Timing bass klank preciezie. Het nummer klinkt ook zeer goed. De speaker zet dit nummer erg goed neer. Ook al wordt het allemaal wel erg neutraal omdat Audyssey alles gelijk trekt.

Na de rest van de plaatjes te hebben geluisterd was mijn conclusie van ja klinkt erg goed, alleen mis ik het kippenvel gevoel. Iets ontbreekt er maar wat dat is? Audyssey corrigeer een hoop maar onvoldoende om de puntjes op de i te zetten

Test 3
XTZ 100.33 in Stereo met de Pathos Logos en Cardas golden cross kabels

Een collega van mijn die thuis de kef 205 ref serie heeft staan die was ook erg benieuwd naar de XTZ 100.33. Ik heb hem dus uitgenodigd en gevraagd of hij ook zijn stereo spulletjes wilde meenemen en we het eea kunnen vergelijken. De Pathos versterker is een buizenvoorversterker met transistor eind trap. Hierdoor sla je eigenlijk 2 vliegen in klap. Dit merk staat bekend als zeer goede high end versterker. De versterker staat analoog aangestuurd vanaf mijn popcorn A300 (niet de beste DAC maar goed). De kabels die gebruikt zijn dat is de beste serie van Cardas. Ik denk niet dat er veel beter te krijgen is (4000 euro per set).

Het testen begonnen met Child in Time. Het aanraken van de Hi-hats klinkt nu bijzonder echt en wat klinkt de stem opeens goed. Jeej dit is echt het geluid wat ik uit de speakers wilde halen.

Steenly daarna gelijk aangezet en ik was verbluft. Er zit een behoorlijk verschil tussen de Denon met Audyssey pro en de pathos met dure kabeltjes. De ruimtelijkheid voordeel van de Audyssey pakt de pathos net zo makkelijk over. Instrumenten lijken meer te leven en liggen niet meer op 1 vlak met de rest. Het live gevoel komt een heel stuk dichterbij.

Roger waters. Deze track heeft een zeer lage bass die bijna geen enkele speaker kan spelen. De XTZ redt dit ook niet. Dit is dan ook de enige track waarbij een subwoofer geen overbodige luxe zou zijn.

Dire straights. Bij de intro wordt ik geluid de muziek in getrokken. Stemmen prachtig bass perfecte detail in de elektrische gitaar.

Mijn collega gaf toe dat hij best wel de 100.33 zou willen ruilen voor zijn kef 205 ref. Niet voor niks want deze speakers klinken voor het geld echt subliem.

Test 4
100.33 + pathos en Ebay kabels

De klanken lijken hetzelfde. Alleen er gebeurd wat met de timing. Het live gevoel raak je kwijt en het geheel lijkt een stuk saaier te worden. Kabels maken dus zeker wel verschil! Ik had graag de kabels willen testen op de denon 4311 maar omdat het allemaal zo een gefriemel is, had ik hier geen zin in.

Al met al is de XTZ 100.33 voor 1600 euro geen dure speaker. Ik denk dat dit wel een marktleider is wat betreft prijs kwaliteit. Is hij net zo goed als de Marten Getz 2? Nee dat niet. De Getz heeft een iets verfijndere hoog en een stikkeltje meer live gevoel. Maar dat mag ook wel voor een speaker die 5x duurder is dan de 100.33.Wel is belangrijk dat je de speaker voorziet van een goede aansturing.
Ik ben zelf van plan om eerst de Center te kopen en pas later de overige speakers. Het blijft een flinke investering maar ik denk dat deze speakers wel mee kunnen komen met speakers die 2 x zo duur zijn.

Ps. Ik heb wel alvast wat betere kabels besteld.

• 4mm & 2.5 mm ebay luidsprekerkabel
  • Audyssey pro calibration kit
  • Cardas golden cross luidsprekerkabel
  • Denon AVR 4311 receiver
  • Pathos logos
  • Phonar edma C4 M4 P4
  • Popcorn A300
  • SVS sb-13 ultra

Heb jij ook een XTZ XTZ 100.33 divine piano black (Zwart)?

Ik zie dat hier inderdaad nog druk aan gewerkt wordt, maar prima review tot nu toe. Ik heb hier zelf een paar XTZ 99.25 MK1s staan op een NAD T755, en daar heb ik nu al jaren veel plezier van. Dat zal hiermee niet anders zijn, gok ik zo. :P
Thnx ja .. De fouten etc moet ik straks er nog uit gaan halen. Tevens moet ik nog behoorlijk wat schrijven. Zo eerst maar even richting de sport.
De 99.25 ja, helemaal niet slecht.

Wil ooit nog een set 99.26 hebben. En een set 99.25 gewoon voor de heb. De vormgeving is ook heel mooi. Hoekig met pianolak toch?

[Reactie gewijzigd door Kozak5k op 12 mei 2013 00:30]

Leuke review, heb al meer gelezen van deze luidsprekers. Ik mis alleen in je review hoe je ertoe bent gekomen deze luidsprekers te gaan beluisteren.

Je krijg een doos op de stoep van 26,5 kg. Hierin zitten de speakers, handleiding, poetsdoekje, handschoentjes, plateau voor de horizontale plaatsing en 2 XTZ symbolen.

Ik dacht dat elke luidspreker afzonderlijk al 26,5 kilo woog, is het niet 1 luidspreker per doos?

Waarin XTZ zich onderscheid, is de mogelijkheid tot het monteren en demonteren van proppen in de baspoorten van de speakers.

Pluggen om de reflexpoorten af te sluiten worden door heel veel merken meegeleverd, daar onderscheidt XTZ zich niet mee.

[Reactie gewijzigd door pafdaddy op 4 mei 2013 22:40]

Bedankt Pafdaddy, ik heb de text gelijk aangepast.
Ik snap het niet: Je test deze luidsprekers nádat je ze eerst met Audysses MulteQ corrigeert? Dan zegt het resultaat toch niks meer over de luidspreker zelf?
De test was met en zonder audyssey en op 2 type versterkers. Ik zou tegenwoordig alles anders testen. Dit was mijn eerste review en mijn kennis was toen stukken minder dan nu. Wel kan ik iedereen nog steeds deze speaker aanbevelen.