Specificaties On-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins P3 (Zwart) Review

lj_tree 2 mei 2013, laatste update op 11 februari 2014, 2.449 views

Bowers & Wilkins P3 (Zwart)

Pluspunten

• Geluid! Het geluid van de P3 is naar mijn mening heerlijk!
  • Uiterlijk (kwestie van smaak natuurlijk)
  • Service (zie review)

Minpunten

• draagcomfort (ik weet niet of ik dit bij een negatief punt moet plaatsen gezien het niet heel slecht is, maar wel het vermelden waard dat het na een uurtjes of 2 wel een beetje in de weg zit)

Sinds half 2012 in bezit van deze koptelefoon. Destijds gezocht naar laternatieven in de vorm van de P5, Senheisers, en zelfs beats by dr dre. Die laatste viel al heel snel af gezien het geluid me te vol was. Qua geluid was ik al snel verkocht op de B&W koptelefoons en qua design vond ik deze ook wat mooier maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik heb lange tijd zitten twijfelen tussen de P3 en de P5. De P5 zit veel lekkerder. Het comfort is veel beter! De hoofdband zit veel fijner, de oorschelpen zitten veel fijner en het geluid is vergelijkbaar. Het grote nadeel is dat het 100 euro scheelt met de P3 die op zichzelf al vrij prijzig te noemen is.

Toen ik via via een nieuw exemplaar op de kop kon tikken voor 100 euro was ik al snel over naar de P3. Een erg nette prijs als het mij vraagt. Ik was er destijds ook blij mee want dat gaf mij wel de doorslag. anders was ik nu waarschijnlijk nog aan het twijfelen:)

De p3 heeft wat inspeeltijd nodig. Nieuw uit de doos klinkt het ding al erg goed maar na een week of 2 intensief gebruik ga je verschil merken. In het begin klinkt de koptelefoon een beetje saai. Op zich erg helder maar het mist een beetje diepte en vooral bass. Na een week of 2 behoorlijk intensief gebruik klinkt het ding heerlijk. Een mooi helder, duidelijk geluidje met voldoende bas. Een koptelefoon waarmee je zo'n beetje alles kunt beluisteren en ook bijna alle tonen in de meeste nummer goed kunt horen. Dit maakt vooral het luisteren naar live concerten erg leuk gezien je goed in kunt beelden wat er op het podium gebeurt. In de bus en op het werk luister ik veel naar erg uitlopende muziek (van hugh laurie - let them talk naar green day, guns 'n roses en zelfs iron maiden en ook flink wat dance muziek bv hed kandi onderweg naar huis) en alles klinkt goed. Wellicht dat een koptelefoon van het merk monsterbeats zich beter leent voor de meeste dance en rap muziek (waar de nadruk vaak ligt op een diepe bas) maar het klinkt echt absoluut niet slecht op de P3.

Qua afspeelapparatuur gebruik ik thuis altijd mijn Harman Kardon AVR255 waar een htpc, xbox360 en mijn project platenspeler op aangesloten zitten. Als de vrouw rust wil ( lol ) en ik stil moet zijn gaat de P3 altijd op de koptelefoon aansluiting en dit klinkt heerlijk! Onderweg gaat dat ding aan de samsung galaxy S3. Ook dat klinkt erg lekker. Ik hoor geen merkbaar verschil tussen de Iphone van een collega en mijn eigen telefoon.

Een puntje wat wel het vermelden waard is, is het draagcomfort. Waar de P5 veel padding heeft in de draagband en op de oren is dat bij de P3 merkbaar minder. Het ding zit niet verkeerd maar na een uurtje of 2 begint het een beetje in de weg te zitten. Ik moet dat vaak een pauze inlassen van een kwartiertje voordat ik weer comfortabel verder kan luisteren.

*uitdate*
Ik heb de koptelefoon nu ruim anderhalf jaar in gebruik en tot op heden bevalt het ding erg goed! Het draagcomfort is nog wel enige regelmaat een klein issue want na een uurtje of 2 luisteren moet ik een pauze inlassen. Het geluid maakt dit minpunt meer dan goed! Om een beter oordeel te kunnen maken heb ik wat langer en aandachtiger geluisterd naar de Beats by dre koptelefoon van een collega. Na een uur was ik het ding echt beu en had ik er helemaal geen zin meer in. Ja hij zit lekkerder en ja met een tiesto plaatje klinkt het vet (niet goed, helder of iets dergelijks...enkel vet) maar het grote overschot aan laag komt me erg snel de neus uit. Als ik een zelfde plaat luister met mijn P3 hoor ik compleet nieuwe dingen in het nummer! Als je houdt van detail en comfort is de keus snel gemaakt lijkt me.

Recent bij een soundtasting van B&W ook geluisterd naar de P5 en de P7. die laatste zit HEERLIJK! Het geluid is vergelijkbaar met die van de P3 en P5, maar het draagcomfort is zo veel hoger! Daarnaast isoleert het ding vanzelfsprekend een stuk beter wat ook wel wat waard is. Alleen de prijs is wat mij betreft moeilijk te verantwoorden. 400 euro voor een koptelefoon gaat me te ver. Zeker als je naar de alternatieven van andere merken kijkt:)

Nogmaals: na anderhalf jaar gebruik bevalt de P3 nog steeds HEEL goed! Het geluid is top! Enige nadeel is het draagcomfort.

Nu weer een paar maanden verder en weer wat opgemerkt wat het vermelden waard is. De service van B&W. Het knopje aan het kabeltje van mijn P3 is kapot gegaan. de plastic behuizing had het begeven. Koptelefoon werkte nog wel, maar het zag er niet netjes uit. Dus ik gemaild met B&W met de vraag of ik een nieuw kabeltje kan bestellen. Kreeg dezelfde dag een mailtje terug of ik mijn adresgegeven door wilde sturen. een dag later had ik al een nieuw kabeltje in de bus...gratis! Helaas was dit het verkeerde kabeltje, namelijk die voor de P5. Ik weer gemaild naar B&W en bijna direct antwoord met excuus, en dan het nieuwe kabeltje onderweg was en ik de verkeerde mocht houden (wellicht komt er ooit een P5 dus altijd handig:) ). Helemaal gratis dus een compleet nieuw kabeltje. Aan de ene kant kun je zeggen dat je dit mag verwachten bij een koptelefoon van dit budget, aan de andere kant toch ERG netjes van de leverancier om er zo mee om te gaan. niets te klagen!

• harman kardon AVR255
  • Samsung Galaxy S3

Heb jij ook een Bowers & Wilkins P3 (Zwart)?

Is de koptelefoon het zeker waard voor 100 euro? Ben namelijk op zoek naar een goede portable koptelefoon die niet te lomp is en er goed uit ziet.

Alvast bedankt!
Absoluut! ik heb dit ding nu een jaartje of 3 en ben er nog steeds helemaal gelukkig mee! Moet wel zeggen dat het bij langer gebruik wat begint te drukken op de oren en alleen daarvoor ben ik aan het overwegen om over te gaan naar een P7.
Mocht ik weer eens een hoofdtelefoon aanschaffen dan, staat deze op het verlanglijstje.
Deze nu twee maanden in gebruik. Sluit me aan bij bovenstaand. Niet te lomp en prima geluid.