Specificaties 3,5" scherm met kaart van Europa - Bekijk alle specificaties

TomTom One V4 Europe 22 (Europa) Review

kevlar 6 juni 2008, 12.921 views

TomTom One V4 Europe 22 (Europa)

Pluspunten

• Bediening
  • Raamconnector
  • Lekker klein

Minpunten

• bijgeleverde Auto oplader en USB kabel zitten met een hoek van 90 graden onderin het apparaat waardoor deze lastig te plaatsen en verwijderen zijn.

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 4
Gisteren heb ik deze tomtom aangeschaft. Je kan je afvragen of het zin heeft om dan een review te schrijven, en terecht. Maar ik heb al vaker met Tomtom gewerkt, deze review is dan ook gedeeltelijk gebaseerd op mijn ervaringen met andere versies van tomtom.

De belangrijkste redenen om voor deze tomtom te kiezen zijn voor mij:
- Ik wil kaarten van heel europa voor de zomer vakantie
- De nieuwe raamconnector (daar over zo iets meer)
- Ik heb geen meuk nodig als HD trafic of tmc. Ik gebruik em niet voor mijn werk.
- Lekker klein, makkelijk mee te nemen

De bediening is geniaal! erg simpel en doordacht. Ik heb geen ervaring met andere merken, maar over Tomtom ben ik erg te spreken.
De raamconnector is erg klein. Ik kan je echt aanraden om hier goed naar te kijken. Vergeet niet dat het slim is om je raamconnector altijd te verwijderen om de kans op inbraak in je auto te verkleinen. De raamconnector zit super vast en is ook heel gemakkelijk te verwijderen d.m.v. een draaischijf welke de zuignap vacuum trekt.

Het enige wat ik minder vind is de usb connector onderop het apparaat. De connector uit de tomtom verwijderen is ietsje lastig, je kan niet aan de kabel trekken omdat er een hoek in de connector zit zodat de kabel meteen naar rechts wegloopt. ook het plaatsten is ff klooien.

Verder een aanrader.

Naarmate de tijd vorderd zal ik af en toe een update geven of ie het nog doet.

Heb jij ook een TomTom One V4 Europe 22 (Europa)?

Wat foto's van diverse schermen zou ook een welkome aanvulling zijn.

Ik zelf beschik over een (oude) Street Pilot III van Garmin. Deze kan ik zowel op mijn motor als in de auto gebruiken. In de Street Pilot moet ik de data downloaden die ik nodig heb. Op mijn computer heb ik de complete wereld staan, waarvan ik de mappen die ik op dat moment nodig heb op het geheugen van de Street Pilot zet. Dit heeft als voordeel dat als ik in Nederland ben de processor niet extra belast wordt door info die ik niet nodig heb (hij wordt duidelijk langzamer als ik er meer mappen in heb zitten).

Het sterke punt, en dat mis ik eigenlijk bij de meeste Tom Toms (volgens mij is er eentje die het wel heeft) is het feit dat ik routes/rondritten in mijn Street Pilot kan zetten (nasste de normale A->B navigatie). Dus met een atlas in mijn hand maak ik mooie routes/rondritten voor mijn vakantiegebied, die ik aldaar kan rijden. Ik kan ze ook downloaden bij diverse motorclubs.
Ik heb hier fantastische ervaringen mee. Het nadeel van zo'n systeem is dat er meestal een veel hoger prijskaartje aan hangt.

Ik mis de handige raam connector wel, dat is wel een erg sterk punt van (o.a.) TomTom.

Heb je overigens een Garmin overwogen, heb je die überhaupt vergeleken met een Tom Tom ? Of heb je nog andere merken in je beschouwing meegenomen en waarom heb je dan uiteindelijk Tom Tom gekozen?

/edit @ Polleke_V en Hokinee hieronder
Dat wist ik niet dat dat kon. Hoe kun je rondritten aanmaken? Via de computer of moet je dat op de Tom Tom zelf doen. Dat laatste lijkt mij nauwelijks werkbaar.... Kun je ook meerdere routes opslaan?

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 7 juni 2008 12:31]

Beetje korte uitleg; meer uitleg over de werking, het OS, de snelheid van systeem, de overzichtelijkheid, etc was welkom geweest voor een geinteresseerde koper denk ik ;-)?
Voor de rest uitleg over ophangen en waarom wel duidelijk
staat die 22 in de titel voor het aantal landen ? Beetje onduidellijk en dubbelop om dan nog Europa erachter te zetten.

Zou bijna denken dat het een speciale versie is..
Verder sluit ik mijn aan bij hosttech.
Bij alle Tom toms kan je toch reisroutes aanmaken. Ik heb een One V2 (dus al enkele jaren oud) en die heeft die functie. Je kan zelfs routes downloaden van de site van Tom tom. Bv. De volledige Ronde van Vlaanderen (die op de fiets dus ;-)).

En alle Tom toms werken met dezelfde software. Mijn oudje werkt op versie 7, de nieuwste op versie 8. Ze hebben allemaal die route-functie...
Je kunt b.v. ook nog iets neerzetten over:
- benodigde tijd om te 'locken' op satellieten
- inkijkhoek scherm
- werkt het aanraakscherm prettig/nauwkeurig
- leesbaarheid scherm wanneer er zon op schijnt
- wat is de accuduur

Zelf heb ik een eerste generatie TomTom Go (kan overigens ook al 'rondritten' aan). Bovenstaande punten zijn voor mij dus wel interessant.

Edit:
Je kunt 'rondritten' aanmaken met het icoontje reisplanner in het menu. Je kunt dan in 1 route specifieke bestemmingen en/of tussenstops aanmaken. Op mijn TomTom gaat dit via het apparaat zelf. Bijgaand een link met wat meer info. Het lijkt erop dat dit ook via de PC kan. Link.

[Reactie gewijzigd door Nokinee op 7 juni 2008 21:21]

voor het eerst een routeding
Tom tom werkt zo uit de doos
goede bevestiging ( ook snel te verwijderen)
prima interface zodat snel er mee op weg mogelijk is ( ik na 10 minuten)
maar er zit ook geen echte gebruiksaanwijzing bij
ziet de satelieten vrij snel ( ook binnen zelfs).

uitvoering had in zwart gemogen.
geluidsniveau voldoende ( na bijstelling in menu).
vrij nauwkeurig ( ziet het verschil van een derde rijbaan)
bij eigen inbreng ( andere route) even de vraag om om te keren maar dan snel een herberekening
kaarten goed alleen is het wat raar dat er soms bizarre routes worden geplanned
eigen inbreng en kaartkennis blijft noodzakelijk of je moet veel willen rijden
Enige nadeel merkte ik bij de 22-v4 van m'n zwager. Updaten en installeren is geen probleem. Backup maken met TomTom-Home ook niet.

Hij zit nu in Frankrijk en apparaat valt niet meer te resetten, zit in een loop. Komt vaker voor lees ik op andere fora; vaak is restore/format van geheugen een optie, en terugzetten via USB-koppeling met je pc/laptop.

Alleen als je die niet bij je hebt, is het feest. Toch een gemis dat er geen SD-kaartje in kan en harde reset je terug bij werkend apparaat brengt.
Heeft deze Tomtom ook een flits palen alarm en weergave van je huidige snelheid?

Alvast bedankt voor de info ;)

mvg Justin
Waardeloze review, je hebt hem pas 1 dag en je hebt geen ervaring met andere nav systemen, veel te weinig info, geen plaatjes, niks over herberekenen etc. etc. Waardering: 1 ster.