Shure SRH750DJ (Zilver) Review

MrOmegaForce 28 april 2013, laatste update op 28 april 2013, 550 views

Shure SRH750DJ (Zilver)

Pluspunten

• Neutraal geluid, geschikt voor monitoring
  • Stevige bouw, kan tegen een stootje
  • Gekrulde kabel
  • Diepe, punchy bass
  • Closed back, sluit geluid goed af
  • Vervangbare kabels

Minpunten

• Moet lang inspelen (+-50 uur!)
  • Iets minder stereobeeld door de dichtheid
  • Je hoort de constructie kraken als je hem opzet

Na lang gebruik te hebben gemaakt van mijn vaders Sennheiser HD 25-SP II vond ik het tijd voor mijn eigen hoofdtelefoon. Ik ben voor mijn leeftijd best wel een audiofiel en hecht veel waarde aan goed, neutraal geluid. Ik luister voornamelijk elektronisch maar ook veel metal en andere rock stijlen. Iets heel melodisch en klassiek wil er bij mij ook wel eens in gaan. Ik produceer en dj veel dus het was belangrijk dat de hoofdtelefoon neutraal zou klinken. Ik heb heel lang getwijfeld tussen de SRH750DJ en de ATH-M50. Ook had ik nog even gekeken naar de SRH840, die meer gericht was op monitoring. Die is het uiteindelijk niet geworden gezien de prijs en de behoefte aan een versterker. Ook leek me de SRH750 leuker om mee te luisteren gezien deze nét niet helemaal neutraal is. Uiteindelijk ben ik toch door de vele vergelijkingen op head-fi.org gegaan voor de SRH750. Onderaan bij de foto's kan je het frequenty bereik van de hoofdtelefoons zien.

Uit de doos

In de doos zit een snelstart-gidsje, een briefje met veiligheidsvoorschriften, een mini-jack naar full-jack opschroef plug, één setje vervang oorkussentjes, de gekrulde kabel, een reistasje en de hoofdtelefoon zelf. De hoofdtelefoon zelf zat in plastic. De kabel prik je in de linkeroor schelp waarna je hem met een secure systeem 45 graden naar rechts draait. Ik heb hem eerst in de winkel geprobeerd voordat ik hem kocht. Daar rechtstreeks uit de doos was het geluid vergelijkbaar met de Sennheiser, alleen met een beetje meer bass. Maar toen ik hem thuis na 2 uur luisteren vergeleek met de Sennheiser, hoorde ik duidelijk echt verschil. Dit is dus een hoofdtelefoon die je echt moet inspelen voordat hij zijn ware aard laat horen.

Bouwkwaliteit

Deze hoofdtelefoon staat bekend dat hij gericht is op dj's. Dat kan je ook goed zien aan de looks en bijvoorbeeld de draaibare schelpen. Deze zijn van zeer goede kwaliteit en het lijkt niet of ze snel kapot zullen gaan. Ook de kabel is van zeer goede kwaliteit. Hij is redelijk dik en voelt robuust aan. Over dit alles ben ik zeer te spreken, behalve het gekraak dat je hebt als je hem opzet of de oorschelpen beweegt. Dit alles is geen teken dat er iets breekt maar het is wel iets dat opvalt.

Geluidskwaliteit

Hier kan je heel kort en heel lang over zijn. In het kort: Het is een zeer goed klinkend geluid en neutraal geluid met net dat beetje extra bass wat dj's gebruiken om de beatmatchen. Om het zeer uitgebreid te zeggen:

De SRH750 heeft een neutraal klinkend geluid wat zeer geschikt is voor monitoring. Maargoed, het zijn niet voor niets dj hoofdtelefoons dus heb je dat lekkere beetje extra bass wat niet boemerig of opgepompt klinkt, maar punchy en diep. Het is niet zo indrukwekkend als beats maar die zijn niet neutraal klinkend en dat gaat meestal ten koste van de mids en highs. Als je gewoon normaal luistert hoor je inderdaad een heel mooi, gebalanceerd en neutraal geluid. Alleen komen de kicks en andere lage aspecten zoals sub bassen en lage synths wat beter en dieper door, terwijl dit geen effect heeft op de mids en highs. Ik ben nog steeds in in staat om de piano melodie en hoge strijkers goed en niet schrel of duf te horen. Om even aan te duiden hoe laag deze hoofdtelefoon kan gaan, ik luisterde laatst bijvoorbeeld Posij - Duikbril terwijl ik loudness aan had staan via de versterker. De hele diepe bass komt in dit nummer heel onverwachts dus ik schrok echt van de diepheid bass die ik hoorde. Het klinkt heel diep, het smelt samen met de normale drums partij en het klonk gewoon supervet :D! Nog zoiets, toen ik de dag na mijn aanschaf Zedds Dead - Hit Me luisterde in de vroege ochtend was, nou ik kon je vertellen, ik was météén wakker! Op de oude Sennheiser waren deze nummers niet zo vermakelijk en speciaal als op de SRH750. Andere nummers die ik gebruikte om de vergelijken waren bijvoorbeeld Blackmill - Love At Heart en Blackmill - Evil Beauty. Wat me opviel was dat vooral bij Love At Heart dat de hihats in het intro echt voller en helderder klonken op de SRH750 dan op de Sennheiser, ookal is die neutraler. Ook de wobble bass bij Evil Beauty was echt lekker vol en diep, maar het algeheel klonk beter op de SRH750 dan op de Sennheiser. Dit kan natuurlijk ook gewoon per smaak verschillen, maar ik vind het geluid nu (na zo'n 30 uur luisteren) beter klinken dan de Sennheiser, die al zeker 10 jaar in huis is (dit is niet de HD 25-SP II die nu in de omloop is, maar een oudere versie). Dus in het kort:

Highs: Niet super-high end maar ze klinken helder zonder gekraak. Soms kunnen ze wel wat doffer gaan klinken.
Mids: Hier kan ik kort over zijn, alles is goed en zuiver hoorbaar. Ik kan makkelijk elk instrument herkennen alleen is het stereobeeld niet zo goed als bij een open hoofdtelefoon.
Lows: Zoals eerder gezegd zijn de lows wat meer opgepomt. Dit is niet gedaan op een manier dat ze distorded of onnatuurlijk gaan klinken maar ze klinken echt lekker punchy en zéér diep. En dan bedoel ik ook echt diep, dus niet álla Dré's stijl. Ze hebben ook geen invloed op de mids, met een paar uitzonderingen als je bijvoorbeeld met equalizers of loudness gaat werken.

Afsluiting

Bij deze mijn eerste review op Tweakers. Ik ben zelf zeer tevreden over dit product en ben van plan hem nog lang te gebruiken. Tot nu toe kan ik er alle dingen mee doen die ik wilde doen. Monitoring gaat goed en als ik ga dj'en kan ik de beat zeer goed horen. Als er nog vragen of opmerkingen zijn, laat gerust een reactie achter!

Heb jij ook een Shure SRH750DJ (Zilver)?

Nou ieder zijn meug, heb een ingespeelde beluisterd en mijn conclusie is, dat je voor dat geld niet veel moet verwachten en zo klinkt hij ook. Ik hou het wel met mijn Sennheiser 700
Natuurlijk, het blijft een koptelefoon van 120 euro, maar voor die prijs vind ik dat je er best wel wat voor terug krijgt. Ik denk ook niet dat het erg eerlijk is om deze hoofdtelefoon te vergelijken met een HD 700.