Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Ultrasone HFI-780 (Zilver) Review

lucjuh8 25 april 2013, laatste update op 3 december 2014, 262 views

Ultrasone HFI-780 (Zilver)

Zeer goede koptelefoon met erg helder maar soms wat vermoeiend geluid.

Pluspunten

• Erg helder geluid
  • Ruimtelijk geluid
  • Geen extreme bass
  • Accesoires

Minpunten

• Comfort
  • Bouwkwaliteit
  • Vermoeiend/agressief geluid

Na jaren met slechte kwaliteit oortjes te hebben geleefd heb ik afgelopen zomer besloten om een flinke upgrade te doen, na veel onderzoek en reviews lezen kwam ik bij de Audio technica ATH-M50 en wilde deze ook bestellen tot ik bij Bax-shop een aanbieding zag voor de Ultrasone Hfi-780, die ik in mijn onderzoek ook al een paar keer was tegengekomen, deze was te koop voor 129, meteen een paar reviews gelezen en gelijk maar besteld.

Nu, negen maanden later schrijf ik deze review.
Toen ik ze voor het eerst beluisterde vond ik ze niet echt heel goed, ze hadden totaal geen bass en bijna geen midrange alleen maar treble. Even op internet gekeken, toen bleek dat deze een burn-in nodig hadden, ik heb ze daarna twee dagen non-stop laten spelen op een schoenendoos. Wat een transformatie, er was zeker genoeg bass, de treble was wat aangenamer geworden en een mooie midrange was aanwezig.

Muziek

Deze koptelefoon vind ik uitermate geschikt voor wat rustigere muziek zoals klassieke muziek, Alternative en Indie. Ze hebben een zeer strakke en aanwezige bass wanneer nodig maar niet overweldigend zoals bij Beats. De midrange is iets minder aanwezig wanneer ik ze vergelijk met goede speakers maar naar mijn mening is er genoeg aanwezig. De treble is echt het pronkstuk van deze koptelefoon ze zijn ongelooflijk helder, ieder detail is hoorbaar. Bij de intro van Hotel California van The Eagles hoor ik geluiden die ik bij mijn Dali Zensor's niet hoor terwijl de Dali's toch wel bekend staan om hun helderheid. Er is ook een nadeel aan de hoeveelheid treble, bij They don't really care about us van Michael Jackson is het geluid simpelweg heel agressief, de meeste koptelefoons en speakers laten het wat aangenamer klinken dan deze koptelefoon. Deze koptelefoon zou ik niet aanraden als je een fan bent van Hip-Hop, Dance, house etc. daar zijn deze niet echt voor gemaakt. Dan is er nog S-logic, dit zorgt ervoor dat het geluid ruimtelijker klinkt en ik kan zeggen dat het zeker werkt maar niet zoals je verwacht. Bij mij lijkt ieder instrument een iets ander locatie te hebben, niet alleen links of recht maar ook boven en onder, dit heb ik tot nu toe nog nooit met een koptelefoon zo ervaren.

Films

Deze koptelefoon vind ik erg geschikt voor films, spraak is helder, geluiden waar je normaal gesproken een subwoofer voor nodig zoals explosies klinken alsof je er zelf bij bent. Ook hier komt het effect van S-logic naar voren, het klinkt allemaal niet wat ruimtelijker dan bij een ander koptelefoon.

Comfort

Het grote zwaktepunt van deze koptelefoons is toch wel het comfort, binnen een half uur krijg je warme zwetende oren en binnen een uur begint de hoofdband toch wel erg op je hoofd te drukken. De padding is ook niet echt goed, deze is gemaakt van nep-leder denk ik, het materiaal ademt dus niet en de voering is te stug wat samen met de redelijk strakke hoofdband een niet zo heel comfortabel geheel oplevert. Meer dan een uur achter elkaar naar muziek luisteren is niet aan te raden maar met een paar minuten pauze kun je zo weer doorgaan.

Accesoires

In de doos zit natuurlijk de koptelefoon zelf, met een 1 meter lange niet afneembare kabel, een verlengstuk voor de kabel van ongeveer 3 meter, een opzetstuk om aan te sluiten op een versterken en een velours zakje.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is redelijk goed, de koptelefoon is bijna volledig van plastic gemaakt maar voelt redelijk stevig. Na een maand zag ik dat er een barst zat net boven een van de scharnieren maar ik zou niet weten waar het van komt(foto volgt nog).

Deze koptelefoon heeft het helderste geluid dat ik ooit heb gehoord en als je vooral rustige muziek luistert is dit zeker een koptelefoon om te overwegen, ook voor films is de Hfi-780 erg geschikt maar je zal wel een pauze moeten nemen voor het comfort.

Heb jij ook een Ultrasone HFI-780 (Zilver)?