Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 202 II (Zwart) Review

Bauknecht 25 april 2013, 2.229 views

Sennheiser HD 202 II (Zwart)

Pluspunten

• Prijs-kwaliteit
  • Geluidskwaliteit, zelfs in vergelijking met duurdere modellen
  • Handige kabelrol

Minpunten

• De klank is minder dan een model dat 5x zo duur is
  • Het draagcomfort kon een tikje beter

Achtergrond
Heb in het verleden reeds de nodige ervaringen met Sennheiser: in chronologische volgorde een oude Sennheiser waarvan ik het type niet meer ken, een HD555 voor thuisgebruik, een HD212 voor PA-werk en een PMX-30 voor onderweg. Voor mij is er één ding belangrijk aan audio-apparatuur: hifi-klank in de zin dat er uit komt wat er in gaat, no more, no less.
Nadat mijn PMX-30 de geest gegeven had, heb ik eerst een HD-239 besteld op basis van reviews. Comfortabel en mooi, maar heb er de volle minuut naar geluisterd, in de doos gestoken en geretourneerd. Waarover meer in een andere review. Gezien mijn positieve ervaring met de HD212 wou ik deze kopen, maar die bleek EOL te zijn en was opgevolgd door de HD202. Dan maar dat model besteld.

Uiterlijk en bouwkwaliteit
Enkele uren geleden lag er dus een pakketje van Bax Shop voor de deur, met daarin de HD202. Verpakking is wat je verwacht: plastiek met daarin je spul. De koptelefoon is van plastic, maar van de HD212 weet ik dat dit geen afbreuk doet aan de stevigheid. Ook hier geldt dat de HD202 basic doch solide aanvoelt. Persoonlijk ben ik fan van het sobere zwart van de koptelefoon, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Ik weet dat Sennheiser wel eens last durft te hebben van kabelbreuk aan de jackconnector, maar het is te vroeg om daarover een uitspraak te doen.

Draagcomfort
De koptelefoon is op het oor te plaatsen, en is closed back. Het tweede betekent dat hij behoorlijk afschermt, zonder echt zwaar te isoleren zoals echte studiophones. In elk geval is er verschil merkbaar met de PMX-30 en de HD555, deze zijn open back waardoor je àlles hoort door de muziek heen. Het comfort is wel minder dan die twee gezien het feit dat hij enerzijds groter is dan de PMX-30 maar toch nog steeds op het oor rust in plaats van rond het oor te komen, zoals de HD555. Daarbovenop 'ademt' de mousse die op je oren rust niet echt, waardoor je na een tijd wel wat een zweterig gevoel krijgt op je oren. Vandaar de iets mindere score voor gebruiksgemak: echte topmodellen plaats je op je oren, en merk je niet eens dat je ze op hebt. Dit is hier het geval niet. Positief punt is dan weer de meegeleverde rol om de kabel op te rollen: geen spaghetti meer, of rondhangende draden. Een simpel idee dat heel goed werkt in de praktijk.

Geluidskwaliteit
En daarmee zijn we aanbeland bij de pièce de resistance. Hier kan ik heel kort over zijn: verbluffend. De HD212 klonk al goed, maar de HD202 klinkt zelfs nog beter. Gezien de prijs van ¤30 à ¤40 is dit werkelijk indrukwekkend. Ik hoor een lichte rommelige bijklank rond de 350Hz, en de bassen zijn een tikje geprononceerd aanwezig. Heb dus op beide punten de EQ van de Cowon lichtjes gedipt, en vanaf dan is het genieten. Ook is de ruimtelijkheid en transparantie bij de HD555 nog iets beter. Maar versta me niet verkeerd: ik heb het hier over details, en ik moet bijna een stok zoeken om de hond te slaan.

Heb jij ook een Sennheiser HD 202 II (Zwart)?

Iets kost veel of is duur, voor de rest prima review
Ouch... Dat ik daarover gekeken heb...
> De klank is minder dan een model dat 5x zo duur is

Das nogal een open deur die je intrapt