Samyang Optics 85mm f/1.4 AE (Nikon) Review

Erik321 25 april 2013, 2.694 views

Samyang Optics 85mm f/1.4 AE (Nikon)

Pluspunten

• Optisch zeer sterk
  • Erg goede kwaliteit bouw
  • Fijne scherpstelring

Minpunten

• Eigenlijk geen (geen auto-focus kan als negatief ervaren worden maar dat is bekend van te voren dus mag eigenlijk niet meewegen).

Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 3
Kort gezegd, geweldige lens met geweldige optische kwaliteiten. Er is eigenlijk maar een probleem waar je tegen aan kunt lopen: Geen auto-focus. Het is even wennen maar persoonlijk kon ik daar al snel mee omgaan. Carl Zeiss heeft bijvoorbeeld ook geen auto-focus en dat is toch een vrij prijzig merk. Dat een 'goedkoop' merk ook goede lensen produceert bewijst Samyang. Overigens heeft Samyang meerdere namen; Rokinon en Falcon. Waarvan Falcon voornamelijk in de US word verkocht en Rokinon in Azie meen ik. Op dxomark scoort de Samyang 85mm AE een knappe 36 punten icm de Nikon D800. Ter vergelijking: de Carl Zeiss Planar T 85mm f/1.4 ZF2 scoort 29 punten en kost op dit moment 1169,- euro. De betere versie van Nikon (met auto-focus) scoort een verbluffende 40 punten maar kost dan ook 1295,-. De Samyang 85mm AE kost nieuw zo'n 369,- wat in vergelijking, erg weinig is. Ik zelf heb mijne via marktplaats kunnen kopen voor een prikje en heb bijzonder veel plezier er van. Ik ga meerdere lensen van dit merk aan m'n assortiment toevoegen!

Voor de vergelijking op DXOmark: http://www.dxomark.com/in...nd3)/Nikkor/(camera3)/792

Heb jij ook een Samyang Optics 85mm f/1.4 AE (Nikon)?

Wat ik mis in je review is de bokeh. Van een f/1.4 willen wij natuurlijk wel weten of deze boterzacht of keihard is. ;)
En hoe zijn de hoeken van de Samyang? Lees op veel sites dat de scherpte daar een stuk minder is. Klopt dat?
Klopt, dat is inderdaad behoorlijk belangrijk op een 85mm F/1.4.
De Samyang is dan ook erg 'boterzacht';) http://www.flickr.com/pho...renfotografie/8673650107/ Dit kun je hier goed zien.

Die verhalen dat de hoeken minder scherp zouden zijn heb ik ook gehoord. Zelf heb ik dat niet opgemerkt. Dit komt omdat de lens vaak gebruikt word voor z'n lichtsterkte en dus wide open! Het onderwerp heb je zelden in een hoek dus heb je al heel snel bokeh in de hoeken en valt onscherpte echt niet op.

Het is een behoorlijke beknopte review omdat de lens al veel getest is wo bij dxomark. Ik zag op tweakers nog geen woord erover dus vandaar;) Echte tests mbt scherpte, chromatische afwijking, vignetering etc vind je ook op dxomark.

Vragen beantwoord ik graag!
Ik ben het helemaal met je eens Erik. De Samyang heb ik nu een paar maanden in gebruik en heb er zelf ook een review over geschreven. Deze kan je hier lezen als je het leuk vindt.

Éen van de beste lenzen die er zijn, als je met de manuele focus kan werken:)

Mooie uitgebreide review. Overigens schijnt de Nikon 85mm F/1.8 waar jij over schrijf ook erg goed te zijn. Echter, ik wil F/1.4 ;)
Bij Minpunten hoort het gewicht te staan. Dit is een onaangenaam zware lens.
Dat is behoorlijk subjectief. Ik heb hier namelijk geenszins moeite mee.
Daarnaast is het de lichtste 85mm F/1.4 die ik ken.
De Samyang is +- 510 gram maar wel vrij klein.
De Nikon 85mm F/1.4G is +- 660 gram en groter.
De Canon 85mm F/1.2L is meer dan 1 kilo.
De Carl Zeiss Otus 85mm f/1.4 weegt 1200 gram.

Ik denk dus dat jij simpelweg je armen iets moet trainen :9
No offense maar deze 85mm is niet zwaar :)

Overigens heb ik deze lens niet meer in bezit.