Asus K8S-MX, SiS 760GX (mATX, Sound, LAN, SATA, VGA) Review

gmdehaas 30 december 2007, 1.814 views

Asus K8S-MX, SiS 760GX (mATX, Sound, LAN, SATA, VGA)

Pluspunten

• Goedkoop, alles aan boord

Minpunten

• onboard VGA en geluid zijn waardeloos.

Layout Score: 4
Dit moederbord heeft alles: VGA, LAN, 2*S-ATA, 2*IDE, USB2 etc. En dat voor een Mini-ATX (ik wilde persee een kleine PC) en voor maar 55 euro... Maar je krijgt waarvoor je betaald. Ik draai hier Windows 2003 Enterprise server op voor development redenen. Na een firmware update is draait deze PC non-stop zonder problemen.

De onboard VGA (shared memory 32mb-128mb) geeft slecht beeld op een 17" CRT monitor van 400 euro (toendertijd). Maar daarvoor zit er een AGP 8x en een PCI-X bus op. De hele VGA driver package zorge ervoor dat ik niet hoger kon gaan dan 1024/768. Neem ik alleen de drivers en niet de tools, dan wel.

Wat op valt is: alle drivers zijn niet gesigned voor Windows 2003 en dus waarschijnlijk ook niet voor XP-SP2. Overklokken gaat via de BIOS tot +25%. Te veel overgeclocked? Dan herstelt hij het zelf weer.

update 30 december 2007: 0 crashes tot dus ver. De PC staat altijd aan.

Heb jij ook een Asus K8S-MX, SiS 760GX (mATX, Sound, LAN, SATA, VGA)?

Ik vind het een beetje vreemd dat je over de stabiliteit klaagt terwijl SiS nog niet eens (WHQL) Windows 2003 drivers heeft.
Ik vind het dan niet zo vreemd dat het instabiel kan zijn.
Verder zou ik ook eens kijken naar n bios-update, aangezien deze vaak ook helpen.
SiS heeft wel w2003 drivers. Ik heb deze gisteren ge´nstalleerd, dus ik wacht even af hoe het systeem zich nu gedraagd. Deze drivers zijn overigens identiek aan XP.

Het is vreemd dat ASUS deze drivers (nog) niet levert. Ik gebruik natuurlijk de laatste BIOS
Dat ligt idd toch echt aan Asus, het mag wel eens algemeen bekend worden dat drivers bij Asus downloaden geen goed idee is. Ze zijn out-of-date, niet de juiste en soms staan er bij moederborden gewoon drivers voor spullen die er niet eens opzitten. Gewoon drivers bij de fabrikanten van de chips (nVidia, Intel, SiS, Via etc) ophalen is veel beter. Altijd up to date en je kan zelf kijken wat er op je board zit en de bijbehorende drivers installeren, altijd de juiste :)