Specificaties 94mm diameter met 23,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-L9i Review

_sumimasen 23 april 2013, 1.664 views

Noctua NH-L9i

Pluspunten

• Past op ieder ITX bordje zonder PCI slot te blokkeren
  • stiller dan stockkoeler

Minpunten

Voor mijn ITX build zat ik met 2 problemen:
Welke kast?
Welke CPU koeler past er op mijn moederbord & in die kast?

Laten we duidelijk zijn: er zijn veel betere koelers beschikbaar: groter, stiller, efficienter enzovoort. Dit is niet een koeler voor iemand die wilt gaan OC'en!

Voor mijn specifiek geval was ik op zoek naar iets wat op mijn B75 ITX moederbord paste en het slot van de grafische kaart niet bedekte, maar toch beter en vooral stiller is dan de stockkoeler.

Deze koeler past in ieder geval daar hij niet groter is dan de stockkoeler zelf. En met een relatief stille 92mm fan is het beter dan wat wat intel meelevert.

De verpakking is heel netjes en compleet: Simpele gebruiksaanwijzing, koelpasta en een extra weerstandje om hem trager te laten draaien (persoonlijk niet nodig als je CPUfan geregeld wordt, maar makkelijk te gebruiken voor andere fans).

Heb jij ook een Noctua NH-L9i?

Kun je wellicht nog een idle en load temperatuur toevoegen?
Zeker,
In mijn systeem met i5-3470 en een 7870XT
idle:delta T van 11-15C (raakt aan 35C)
onder load (rendering via CPU) : delta T tot 60 (rond de 70 met soms 80C)
gaming: delta T van 40 a 50C (kan deels ook komen door de GPU die dan goed begint te stoken).

Qua performance geen hoogvlieger, maar dat is ook niet de hoofdreden.
Hij komt niet uit boven de andere fans die ik heb in de kast (grafische kaart, paar 120mm fans ) en maakt geen vervelende geluidjes