AC Ryan AluBox ACR-HD51936 Review

mjl 12 oktober 2008, 1.141 views

AC Ryan AluBox ACR-HD51936

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Stevig
  • Veel functionaliteit qua connecties, alleen FW800 en 1 GB LAN mist
  • Niet eens extreem duur

Minpunten

• Scherpe randen intern
  • Stroom stekker mag kleiner
  • Stugge interne SATA kabel
  • IDE niet via eSATA output (zou met een bridge chip/losse converter opgelost kunnen worden)
  • Slappe eSATA <-> USB switch

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb voor deze Externe HDD behuizing gekozen om een paar redenen:

- Externe aansluiting: eSATA en USB 2.0 (hellaas geen FW800, maar dat werd me toch te duur)
- Interne aansluiting: SATA (150 & 300) en IDE (PATA)

Verder sprak me de fanless design aan (lekker stil) hoewel dat voor mij geen noodzaak was.

Bij het uitpakken trof ik zowel een USB als eSATA kabel, plus wat mounting schroefjes, een losse SATA voedingskabel (intern), een driver cd (ik vermoed voor windows 98) en de handleiding.

De voeding van de behuizing is extern. Enig kritiek die ik heb is dat de stekker een volledige is met randaarde terwijl er overduidelijk aan de andere kant een niet geaarde (zo'n plat 2 pins ding) aansluiting is, hier had ook best een compactere stekker aan gekund (ik zal deze dus ook omruilen met m'n printer) (zie afbeelding 3). De behuizing wordt aan gezet dmv een tuimelschakelaar, geen soft toetsen aanwezig dus lekker robust.

De installatie:

De bijgeleverde handleiding vertelt alleen iets over het inbouwen van een IDE (PATA) schijf, en niets over de optie SATA te gebruiken. Het lijkt me dat deze universeel is voor alle apparaten waar een IDE aansluiting in voor komt.

Intern ziiten dus 2 interface kabels, een IDE flatkabel van enkele centimeters en een SATA kabeltje. De SATA kabel is vrij stug en neigt omhoog te blijven staan (afbeelding 2).

Voor de voeding is een standaard molex aanwezig. Voor de SATA aansluiting is een kabeltje aanwezig die daarvoor in de plaats aangesloten kan worden. Dus geen verloop, het voedingskabeltje kan losgenomen worden van de printplaat.

Na de HDD aangesloten (SATA) te hebben deze netjes vastgezet met de bijgeleverde "mounting screws". Toen kwam het nadeel van de behuizing naar boven: de aluminium rand is aan de binnenkant vrij scherp, ik heb al wat vel en nagel gruis verloren. Echter ook de uitstekende SATA kabel is beschadigd, door de scherpe rand wordt er bij elke poging de schijf er in te schuiven er een flintertje afgesneden.
Hierbij is de weerstand bij het inschuiven vrij groot en hierdoor wil de SATA datakabel nogal eens los schieten bij het inbouwen. Ik heb de overgebleven molex ertussen gepropt om deze tegen te houden (zie afbeelding 2). Uiteindelijk paste alles er dus in (de extra voedings kabel en de IDE zit er netjes in weggevouwen).
Wel even letten op de kabel van de IDE led, deze zou zo door de scherpe delen kunnen worden doorgesneden.
Ter conclusie: stevige behuizing, echter intern voorzien van scherpe randen, vandaar ook geen goed maar een voldoende.

Qua modbaarheid: de IDE aansluiting kan niet worden gebruikt icm de eSATA connectie, dit zou je kunnen oplossen met een IDE2SATA converter. Indien ik de extra kabels (power en IDE) zou weglaten zou dit nog best eens kunnen passen. De volgende keer bestel ik dus liever een versie met alleen SATA intern en eSTA+USB extern!

Dan het gebruik: ik heb geen speedtests gedaan voor eSATA en dat is gewoon het doorlussen van de SATA aansluting dus zal zeker snel zijn.
Qua USB: een aantal grote files zijn van USB naar de computer gekopieerd; deze gingen rond de 30 megabyte per seconde, voor een SATA1 schijf op USB een goede prestatie (ik ben 20-25 gewend met andere producten). Van de computer naar de externe schijf gaat steady op 26 Mbyte per seconde.

Tussen de eSATA en USB functie kan gekozen worden door een schuifknopje: deze gaat wel erg soepel en wat meer weerstand zou mij pretiger zijn, bij de minste aanraking schift deze al op een andere stand, wat me niet handig lijkt tijdens gebruik.

De schijf kan plat of rechtopstaand geplaatst worden, er zit een losse standaard bij om 'm rechtop te zetten. Als je 'm plat plaatst zitten er aan de bovenkant nokjes om 'm met andere AC Ryan producten te kunnen stapelen.

[edit 12 Oc 2008]

Ik heb nu een IDE schijf met een SATA converter in de bhuizing geplaatst. Hiervoor had ik dus nog een IDE-SATA converter, molex splitter (1x HDD 1x FDD) nodig om deze aan te sluiten. Ook moest er een andere SATA kabel aan omdat de bijgeleverde L-shape SATA connectors niet pasten op de converter.

Het is wat proppen met de extra kabels maar het past precies. Nu heb ik dus een PATA/IDE HDD die ik als eSATA schijf gebruikt kan worden!

Heb jij ook een AC Ryan AluBox ACR-HD51936?

Van buiten verwijs ik graag door naar de website:

Van de binnenkant maak ik voorlopig geen plaatjes, ik hou 'm liever noge even dicht zodat de interne draden hun vorm kunnen aanemen en ik straks niet meer zoveel van de kabels beschadig ....
Heb je ook plaatjes van het scherpe metaal en hoe het kastje er uit ziet?

Verder een uitstekende review.
Ik heb de behuizing even open gehad (schijf wissel) en na Corteztm3 z'n verzoek even wat foto's geschoten en bij de review geplaatst.