Minolta Dimage Z10 (3MP, 8x zoom, 36-290mm, f/3.2-3.4) Review

gmdehaas 29 april 2005, laatste update op 24 januari 2009, 642 views

Minolta Dimage Z10 (3MP, 8x zoom, 36-290mm, f/3.2-3.4)

Pluspunten

• Foto kwalitet
  • Snelheid
  • Zoom & Macro functie
  • Foto's met weinig licht (goede flitser ook)
  • Red eye reduction werkt ook echt
  • Fijne grip

Minpunten

• Grootte van de Camera
  • In automatische stand te snelle overschakeling naar 400ISO
  • Klein beeldscherm
  • Bij minder licht moeite met scherpstellen

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Zeer prettige camera. Wel groot. De fotos zijn erg mooi qua scherpte en kleur.
Ik heb onlangs bijna 300 foto's genomen, meeste met flits+red eye...op 1 setje 2300mAh batterijen, niet slecht dus!
Wel schakelt de camera in automatische stand snel over naar 400ISO, wat een korrelig resultaat oplevert.
Daarom gebruiken we altijd de 'P' mode, omdat we dan zelf de ISO kunnen instellen.

Wat opvalt is de snelle opstarttijd van de camera. Binnen een seconde kun je je eerste kiekje al geschoten hebben. De red-eye functie werkt redelijk goed (heb ik wel anders gezien). 3.2MP is zat, omdat deze 3.2MP scherp zijn. Video opname gaat ook goed, maar wel zonder geluid. De macrofunctie werkt ook prima: ik heb onlangs een beeldvullende foto gemaakt van mijn trouwring-> scherp en mooi!

Soms duur het scherp stellen wat langer.
Foto's 's avonds in de huiskamer bij matig licht zijn ook prima voor een compact camera.

Zie Fotos: de gehele foto's en crops van dezelfde fotos

Heb jij ook een Minolta Dimage Z10 (3MP, 8x zoom, 36-290mm, f/3.2-3.4)?

De grootte van de camera is inderdaad iets wat nogal dwars ligt. Maar de prijs is dan ook gelijk een stukje lager. Zoek je iets kleiners dan is de Olympus c760 misschien iets interessanter.
Dat klopt: cd C760 kostte 50 euro duurder. Echter, de reviews op kieskeurig.nl waren wat minder positief over fotograferen met weinig licht. Daarnaast is de opstarttijd van C760 8* zo lang.
Als andere optie had ik de Nikon 5600, deze had zeer lovende reacties en heeft wel geluid bij het filmen