Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio X1/00 (Zwart) Review

ZoTeX 17 april 2013, 1.519 views

Philips Fidelio X1/00 (Zwart)

Pluspunten

• Practhig design
  • Materiaalgebruik / degelijkheid
  • Perfecte geluidskwaliteit
  • Optimaal draagcomfort

Minpunten

• Geluidsafscherming (omgeving kan meegenieten)

Samenvatting:
De Fidelio X1/00 is een hoofdtelefoon van de allerhoogste kwaliteit. Design en een ongeevenaard geluid gaan hand in hand met dit top-model van Philips waaraan geen enkele concessies zijn gedaan. De prijs is er wel naar maar de hoofdtelefoon zal je zeker niet teleur stellen: het biedt juist een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding! Houd wel rekening mee dat je omgeving ook wat hoort van het geluid wat er door de oorschelpen wordt verspreid.

Uitgebreide review:
Algemeen:
De Fidelio X1/00 hoofdtelefoon is een pracht exemplaar. Dit top model van de nieuwste serie Fidelio hoofdtelefoons van Philips, samen met nog de L1 en M1, is een waar paradepaardje.
Als VIP-tester van Insiders was ik geselecteerd om dit top-model te testen. Vooraf heb ik daarnaast uitgebreide informatie op locatie mogen ontvangen wat me een nog beter beeld heeft gegeven van het ontwerpen van een nieuwe hoofdtelefoon.
Het allereerste wat opvalt aan de hoofdtelefoon is het geweldige design. Wanneer je daarna het geluid ervan kan testen ben je direct verkocht. Maar om niet meteen te hard van stapel te lopen heb ik nu eerst de hoofdtelefoon enkele weken getest om een volledig beeld te krijgen van de positieve en negatieve punten van de X1. De hoofdtelefoon heb ik zowel uitgeprobeerd op een uiteenlopende range aan muzieksoorten, als ook tijdens het spelen van games en het kijken van (HD) films en televisie.
Belangrijk om te vermelden is dat deze hoofdtelefoon geschikt is voor thuisgebruik (of op het werk achter slot en grendel). Hij is niet geschikt voor gebruik onderweg, daarvoor kan beter gekozen worden voor de moddellen M1 of L1.

Design en gebruiksgemak:
Het design is zeer degelijk, de hoofdtelefoon ziet er practhig uit en is gemaakt van robuuste materialen. Strak aluminium, een prachtig metalen frame en een hoofdband van luxe kalfsleer. Past perfect op ieders hoofd, daar ben ik van overtuigd. Door het gebruik van hoogwaardige materialen kan de hoofdtelefoon als wat zwaar worden ervaren (363 gram zonder kabel). Ik zelf vond dat geen probleem, maar adviseer wel dit van te voren even zelf te ervaren in een winkel.
De oorkussens zitten heerlijk over de oren en zijn prettig zacht. De kussens bestaan uit memory foan omgeven door zacht velours wat een optimaal draagcomfort biedt. Het gehele oor wordt omsloten, en dat is erg prettig. Wel zijn deze kussens niet vervangbaar mocht dat in de toekomst eventueel nodig zijn.
De kabel kan worden losgekoppeld van de hoofdtelefoon zodat je kan kiezen tussen langere en kortere kabels afhankelijk van de plek waar je hem gebruikt (achter de PC een kortere kabel, achter de televisie een langere kabel vanaf de Stereo-set). De huidige kabel van 3 meter biedt veel bewegingsvrijheid. Het zou een waardevolle toevoeging zijn als Philips er standaard een korte en lange kabel bij zou leveren omdat velen het ook met draagbare apparatuur willen gebruiken. Hiervoor is de lange kabel niet praktisch in gebruik, echter met de bijgeleverde kabelbinder kan deze korter worden gemaakt.

Geluid:
Niet alleen het design is verbluffend mooi, het belangrijkste onderdeel, namelijk de geluidskwaliteit is extreem goed. De X1 biedt een prachtig helder, warm en open geluid, pefecte weergave van de bas en een zeer groot frequentiebereik (10Hz-44kHz). De bas is wat benadrukt, maar zeker niet te nadrukkelijk aanwezig. Zelf heb ik dit als positief ervaren. De midden en hoge tonen zijn werkelijk waar loepzuiver. De lage tonen worden ook perfect weergegeven zonder vervormingen. Al met al is het geluid perfect gebalanceerd.
Tijdens het spelen van games was het geluid werkelijk fantastisch waardoor een extra intense spelervaring ontstaat, wat goed geluid veel kan doen!
Qua muziek sta je versteld van het enorme bereik in de muziek die je luistert en je hoort muziekdetails die je nog niet eerder opgevallen zijn. Muziek komt hiermee volledig tot zijn recht. Er gaat werkelijk waar een wereld voor je open! Philips kan zich hiermee meten met de high-end concurrenten op dit gebied.
Wat je ook doet en waar je ook naar luistert met deze hoofdtelefoon zul je een ervaring beleven die je niet eerder hebt ervaren. Het zuigt je in je favoriete muziek, brengt je games tot leven alsof je er zelf in zit en televisie wordt zelfs een live-wedstrijd thuis.

Accessoires:
De X1 wordt geleverd in een practhige opbergdoos voorzien van duidelijke handleiding. De kabel is exclusief afgewerkt met textiel en deze wordt aangesloten op een vergulde 6,3 mm connector en een 3,5mm adapter. Tevens wordt er een praktische kabelclip bijgeleverd waarom je de lange kabel kunt binden.

Heb jij ook een Philips Fidelio X1/00 (Zwart)?

Hoeveel geluid hoor je aan de buitenkant nog? Ik heb namelijk een microfoon op m'n bureau staan en ben benieuwd of deze in combinatie met TeamSpeak ook het geluid oppikt van deze headphones. Praten zou toch een stukje harder moeten zijn neem ik aan, dan kan ik makkelijk de drempelwaarde voor opnemen aanpassen natuurlijk.
De open opzet van de oorschelpen is 1 van de redenen waardoor het geluid echt adembenemend goed is. Hiedoor "ontsnapt" er ook wat meer geluid dan bij andere hoofdtelefoons. Hoeveel dat is vind ik lastig te kwantificeren maar ik vind het zeker niet hinderlijk. Met de juiste settings van jouw microfoon moet dat op te lossen zijn en geen probleem vormen.
Dank voor je reactie! ^^

Het is het proberen waard, zou je zeggen hè. Het open karakter van de headset spreekt me ook erg aan, dat was één van de redenen waarom ik bij deze headset terecht kwam. Misschien maar eens langs de MediaMarkt of gewoon bestellen en weer terugsturen als het niet werkt.

De microfoon staat op cardioïde, maar zelfs dan pakt hij nog best wat omgevingsgeluid op. Het ligt ook aan de situatie.

Lastig, zo'n headset van ruim 180 euro! :p