Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

nefertem 15 april 2013, laatste update op 16 april 2013, 6.228 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• Zeer makkelijke installatie
  • Snelheid
  • Fijne web interface, duidelijk en overzichtelijk

Minpunten

• Uiterlijk niet echt heel mooi, ziet er vrij goedkoop uit.
  • Reboot duurt vrij lang maar werkt wel een stuk fijner/sneller dan de reboot van de TC
  • Toch wel wat probleempjes gehad met de stabiliteit van de wifi connectie

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
UPDATE: Ik heb de hoop opgegeven. Heb het terug naar de winkel gebracht en hopelijk kan ik die inruilen voor een Asus RT-66U. In 14 dagen tijd, 4 dagen stabiel gedraaid, dat kan gewoon niet normaal zijn.
vervolg http://tweakers.net/productreview/76419/asus-rt-n66u.html

Ervaring met Stock Firmware: 3.13.13 Build 130325 Rel.34960n | HWVersion: WR1043ND v1 00000000

1: hmm alhoewel het allemaal sneller gaat heb ik toch het gevoel dat het minder stabiel draait. De wifi balkjes gaan op en neer.

2: Het draait echt werkelijk dramatisch hier. Zeer onstabiel. Eerste keer leek het allemaal prima te draaien en nu springt het van 2 naar 5 balkjes etc. Met inssider springt die ook van 50 naar 80+ rssi.

3: Opgelost hopelijk :s Als ik op de 1e verdieping zit dan moet ik blijkbaar op 20 Ghz zetten ipv auto. Op dit moment werkt het weer goed met een download snelheid van 50Mbps.

4: de stabiliteit van de router valt tegen. Ik had een usb flash drive aan de router hangen en daardoor kreeg ik enkele keren per dag een soort van time out. Het duurt een aantal minuutjes en dan is het weer goed. wel erg irritant. Ga het later nog proberen met een Hard drive met stroom.

5: nu heb ik elke dag een probleem met de wifi waardoor het lijkt dat de router tijdelijk stopt. pagina's loaden niet voor enkele seconden, gamen met 10k ping etc. duurt een paar minuten dan valt het weer goed maar de kans is aanwezig dat het iets later weer hetzelfde doet. Rebooten dan doet het allemaal weer prima.

6: Mijn ervaring met de stock firmware is zo slecht dat ik nu DD-wrt erop zet. De router was onstabiel de hele dag door. Als die het deed dan was die ook echt erg goed qua snelheid maar stabiliteit in een router lijkt me toch het belangrijkste.

Ervaring met DD-WRT Firmware DD-WRT v24SP2- (03/25/13) std (SVN revision 21061)

1:Installatie ging vrij gemakkelijk aangezien ik hier helemaal geen ervaring mee heb. Na installatie regelmatige connection drop outs. Nu de router ingesteld en het loopt vooralsnog stabiel en snel.

2: 4 dagen later en de router loopt dramatisch. meerdere apparaten zijn er nu op aangesloten en de router lijkt het niet te trekken. kan soms nog niet eens verbinding maken met de router.

Mijn eerste review, so bare with me. Ik ga het vergelijken met mijn vorige router TimeCapsule (TC) 3rd generation 1 TB

De Situatie

Ziggo 120 Mbit
Asrock 330 HT Gigabit Lan, Kingston SSD 60 GB en een external eSata 500 GB 7200 rpm 2.5 inch
Dell XPS 15 1e verdieping Samsung 830 SSD 256 GB, Intel 6230 Wifi
Betonnen muren en vrij veel netwerken om me heen 10 tot 20

Ik had hiervoor een TC als router. Het probleem dat ik had was het feit dat ik niet goed HD films kon streamen van de Asrock (woonkamer) naar de Dell XPS 15 (1e verdieping). Films van 8 GB kon nog net met 5000 ms network caching in VLC. Dus ik ging op zoek naar een nieuwe router en ik kwam bij de TP-Link dankzij tweakers.net.

Ik ben hier geen ster in maar ik gebruikte het programma Lan Speed Test (Lite) voor de netwerk snelheid. ik heb de tests meerdere malen achter elkaar uitgevoerd en het gemiddelde gepakt. alles uitgevoerd vanaf de Dell XPS naar de Asrock. Op de TP-link is geen enkele instelling verandert, zo uit de doos .Wel geupdate naar de laatste firmware 3.13.13 Build 130325 Rel.34960n.

50 MB Read and Write Windows 8 WIFI

TP Link
Asrock Kingston SSD 695.2 Mbps Write 733.1 Mbps Read
Asrock external eSata HD 7200 RPM 2.5 inch 581.0 Mbps Write 546.4 Mbps Read

Conclusie: Vrijwel identiek

Speedtesten via speedtest.net ging gewoon goed en haalde gewoon maximaal 120 Mbit download 8-9 Mbit upload (LAN)

Wifi 3 meter van router

2.4 Ghz 13.0 Mbps Down 8.6 Mbps Up
5 Ghz 9.6 Mbps Down 8.7 Mbps Up

TP-Link (gevarieerd)
40.5 Mbps Down 7.6 Mbps Up

Speedtest is niet echt heel betrouwbaar maar gevoels matig loopt het veel beter qua internetten,netwerk browsing etc.
HD film van 12 GB werkte prima. Kortom, Ik ben dik tevreden.

Ik zie ook veel features zoals een ftp server, storage sharing, media server, print server etc etc maar dat ga ik later testen. Het kan niet slechter worden dan de TC want in 3 jaar tijd is het me nog nooit gelukt om dat ding te sharen va het internet met een windows computer. (Ik had eerst een mac maar weer teruggegaan naar windows vandaar)

Ervaringen tot dusver
* Kan geen usb 2.5 HD aansluiten, heeft een eigen powersource nodig. Flash drives werkt wel.
* Je kunt niet de ftp benaderen met de externe ip address op je eigen netwerk.

Mocht er nog vragen zijn of tips. Ik hoor het graag.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

Het is inderdaad een verschrikkelijke router, heb er erg spijt van dat ik dit ding heb gekocht :(
Ik twijfel om deze router te halen, ik lees super positieve reviews, en ook slechte....
Het kan best dat ik een slechte had. Was in eerste instantie wel positief maar de stabiliteit was dramatisch. ik denk dat de mijne gewoon een slechte batch was maar de asus rt-n66u die ik nu heb is een klasse beter en heb er geen spijt van ook al is die 100 euro duurder. Je kan deze gewoon bij de lokale computer shop kopen en eens kijken of het wat voor je is. Het is niet duur namelijk en gewoon terugbrengen als het je niet bevalt.
Ook in bezit geweest van deze router. Zojuist (een half uur geleden) een nieuwe TP-LINK dual band router aangesloten. De 1043 is een geweldig goed apparaat. op 1 punt na. ook bij mij liep hij soms vast (dit schijnt een memory failure te zijn in het apparaat) en soms ging het internet gewoon voor een minuutje weg en kwam dan weer terug.

verschillende firmwares mochten niet baten, nu toch maar gekozen voor een andere router aangezien ik gewoon 100% uptime wil. We gaan het beleven hoe de 3500 dual band het gaat doen. achteraf gezien had ik beter de 3600 kunnen nemen ivm gigabit lan poorten... heb me iets verkeerd ingelezen en dacht dat het verschil alleen een USB poort was. Met deze 100mb lan poorten bereik ik nog steeds mijn ziggo snelheid van 60MB (zelfs 61.5) dus eigenlijk is er ook niks aan de hand!
Ook ik had problemen met stabiliteit en daardoor wegvallen van alle verbinding(eerst wifi vervolgens lan), maar sinds ik onder DHCP de lease tijd heb aangepast naar het maximale, doen er zich geen problemen meer voor.

Wellicht had het hier iets mee te maken, ik weet het niet zekr.

Op diverse forums lees ik ook dat er iets met de driver van de netwerkkaart zou zijn, door het instellen van een cron job(iets van herstarten netwerkmanager) via ssh zou dit op te lossen zijn.