Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Asus VG278HE Zwart Review

Whatevar 15 april 2013, 4.591 views

Asus VG278HE Zwart

Pluspunten

• snelle verversfrequentie
  • snelle responsetijden
  • 3d
  • Lightboost

Minpunten

• beeldkwaliteit
  • geen display port

Algemeen
Omdat ik zo nu en dan ook wat game (Planetside 2, League of Legends etc.) en veel gelezen had over het nut van monitoren met een hoge refresh rate, ben ik opzoek gegaan naar een passende monitor. Wat me opviel is dat ik het aanbod via Pricewatch van deze monitoren wat tegen vond vallen. Ik ben geen techneut en heb me met de keuze met name gebaseerd op de vele reviews die er over de monitoren te vinden zijn.

Bij het zoeken heb ik gelet op de verversfrequentie, de resolutie, responsetijden en de grootte. Tot mijn verbazing zijn er alleen monitoren te vinden van 120 hz en 144 hz. En het aanbod daarvan is zeer beperkt. Van de 144 hz monitoren zijn er volgens Pricewatch slechts drie! Het andere dat tegenviel was dat al deze monitoren slechts een resolutie van 1080p hebben. Dat is nogal een verschil met mijn ZR30W (1600p)! Voor zover ik heb kunnen vaststellen is het ook nog zo dat deze monitoren allemaal over een TN panel beschikken en geen IPS (zoals mijn ZR30W). Dit zijn geen ingrediŽnten voor een prachtig beeld, maar dat was ook niet de reden dat ik een dergelijke monitor wilde aanschaffen.

Featureset
Na lang wikken en wegen ben ik gegaan voor de Asus VG278HE. Dit is een monitor van 27 inch die over een maximale verversfrequentie van 144 hz beschikt. Bovendien is het een 3d monitor die Lightboost ondersteunt (later meer over Lightboost). Als je gebruik wilt maken van de 3D-functionaliteit moet je er overigens nog wel extra spullen voor kopen (bril, zender etc.). Dit is er niet standaard bijgeleverd. Er is ook een (nieuwere) 24 inch variant van deze monitor verkrijgbaar (met displayport). Ik ben voor de 27 inch variant gegaan omdat ik gemerkt heb dat ik toch wel op oppervlakte gesteld ben. Ik heb ook een 24 inch Samsung monitor en die vind ik inmiddels te klein. Het gevolg is wel dat de PPI van deze monitor behoorlijk klein is. Een klein gemis van deze monitor is dat deze niet over een displayport beschikt. De overige gangbare aansluitingen zijn wel te vinden. Het is goed om te weten dat de maximale verversfrequentie en Lightboost alleen met de DVI-D aansluiting benut kunnen worden.

Het uitpakken en monteren van de monitor is een fluitje van een cent. Het geheel voelt degelijk aan en ziet er bovendien niet onaardig uit. De randen van de monitor zijn glossy en het scherm zelf is mat. De glossy rand had van mij niet gehoeven maar dat het scherm zelf mat is vind ik wel prettig en beperkt de weerspiegeling tot een minimum. Sommige mensen vinden dat deze afwerking ten koste gaat van de beeldweergave. Ik merk daar zelf weinig van. De positie van de knoppen onderaan de monitor vind ik niet zo handig. Gelukkig hoef je daar niet elke vijf minuten aan te zitten. Ook het bedienen van de OSD had van mij wel wat handiger gemogen.

Kleurweergave
Na het aansluiten en aanzetten van de monitor moest ik wel even slikken toen ik de beeldweergave naast mijn ZR30W zag. Wat een ontzetten groot verschil is dat. Dat was natuurlijk ook wel te verwachten. De kleuren zijn niet al te best. Ook kun je vrij duidelijk de pixels onderscheiden. Met name horizontaal is er een randje tussen de pixel waar te nemen. De kleuren kunnen wel aangepast worden via het OSD. Standaard kent de monitor ook een stuk of vijf standaard kleureninstellingen. Die kunnen via het OSD of direct via een knop op de monitor geselecteerd worden. Deze instellingen zijn inderdaad allemaal verschillend, maar om ze nou mooi te noemen… Maar goed, dat was ook niet de reden dat ik deze monitor had aangeschaft. Ik gebruik nu voor het spelen van games de standaard instellingen. Ik heb verder niet met het instellen van de kleuren gespeeld. Dat bevalt eigenlijk prima. Kennelijk ben ik tijdens het spelen van games niet zo kritisch. Als laatste valt op dat de monitor wat last heeft van backlight bleeding. Met name aan de onderkant is een strookje zichtbaar. Het is alleen zichtbaar wanneer de achtergrond donker/zwart is.

Kijkhoek
De kijhoek van deze monitor is prima en vergelijkbaar met andere TN monitoren. Als je als enige achter het scherm zit, wat 99% van de tijd zo is, heb je nergens last van. Zelfs al zou de kijkhoek abominabel slecht zijn, zou dat voor mij geen problem zijn. Het scherm heb ik gekocht om mee te gamen en dat doe ik in mijn eentje.

Ghosting en responsetijden
Maar heb je dan geen spijt van deze monitor? Nee, absoluut niet! En dat komt door de ontzettend hoge verversfrequentie en responsetijd van de monitor. Deze viel me al direct op bij het bewegen van de muis in Windows. Wat een groot verschil is dat zeg. Het gaat allemaal zo vloeiend en direct. Ook in de games is het verschil goed te merken. Het beeld is veel rustiger en je hebt meer controle over wat er gebeurt. Je kunt meer zien, ook als er veel gebeurt en je kunt sneller reageren. Op mijn ZR30W is altijd alles prima speelbaar geweest op 60 hz (GTX 680 SLI), maar het verschil met deze monitor is wel erg groot wanneer reactiesnelheid van belang is.

Lightboost
Zoals ik al eerder zei beschikt deze monitor over Lightboost. Lightboost is bedacht om bij het weergeven van 3d beelden de helderheid te kunnen verhogen. Deze neemt gewoonlijk bij het weergeven van 3d beelden af. Nu is er een slimmerik geweest die deze functionaliteit heeft weten te benutten om beelden nog vloeiender en scherper op monitoren met Lightboost weer te kunnen geven. Meer over de werking hiervan is te vinden op: http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/ . Het toepassen van deze hack is niet zo moeilijk als je de instructies goed volgt. Het wordt echter lastiger als je meerdere monitoren hebt aangesloten. Met name het ongedaan maken van de hack heeft bij mij voor de nodige problemen gezorgd. Verder vond ik het resultaat ook niet zo fantastisch. Het is inderdaad zo dat het beeld nog rustiger wordt en je nog meer kunt zien, maar de achteruitgang in de beeldkwaliteit was voor mij teveel van het goede. Maar dat hangt denk ik ook af van wat je gewend bent.

Overig
De aanschaf van deze monitor is een goede aanvulling op mijn hardware geweest. Het is een hele goede monitor om op te gamen ook al is de beeldkwaliteit niet fantastisch. Afhankelijk van de game kan ik nu tussen monitoren schakelen. Games met veel eyecandy speel ik nu op de ene monitor en de snelle games op de andere. Het schakelen van het scherm doe je door de gewenste monitor als primaire monitor in te stellen.

Speel je veel games waar reactiesnelheid van belang is en heb je nog geen 120+ hz monitor, dan kan ik je deze monitor van harte aanbevelen.

Uitgebreide reviews van de monitor zijn te vinden op:

Heb jij ook een Asus VG278HE Zwart?

thx voor de review!

Hoe zit het met de kijkhoek van het scherm. Valt het mee voor een TN scherm?
Ik heb een stukje over de kijkhoek toegevoegd.
thx

had ondertussen ook die review gezien op tftcentral, daarin staat een goede foto met voorbeelden van kijkhoeken. Valt altijd wat tegen met die TN panelen. Jammer als je ook voetbal ofzo speelt op zo'n monitor (of andere games met meerdere spelers tegelijk)

Heb ondertussen de VG248QE besteld, hopelijk kan ik die volgende week afhalen.
Heb nu zelf ook deze monitor.
Het -min punt beeldkwaliteit ben ik het niet helemaal mee eens.
Alhoewel het niet zo goed is als het IPS scherm wat ik heb, is het vele malen beter dan de BenQ XL2420T die ik hiervoor had! Het is dus maar net wat je gewend bent.

Verder mooie review!