Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio L1 (Zwart) Review

doogske 15 april 2013, laatste update op 16 april 2013, 693 views

Philips Fidelio L1 (Zwart)

Pluspunten

• zalige sound
  • praktische kabel
  • comfortabel

Minpunten

• vrij prijzig
  • vrij groot

Een echte aanrader voor op de werkvloer, die Fidelio L1! Zelfs met het volume laag, krijg je alle nuances van de muziek te horen, terwijl je het gebabbel van de collega’s niet hoort, maar nuttig achtergrondlawaai zoals de telefoon net wel.

Eerste ervaring:

Wanneer je de doos opent lijkt het een beetje een bouwpakket, omdat je de verbindingskabeltjes tussen de hoofdtelefoon en de muziekdrager nog moet aansluiten.
Er zitten 2 kabeltjes bij van elk ongeveer 50 cm: één zonder, en één met volumeregelknop. Je hoeft ze niet allebei te gebruiken, waardoor je, in mijn geval, niet met nodeloos opgekrulde kabel op je bureau ligt. Er is zelfs een volumeregelknop voorzien op de kabel, maar het jammere is dat die enkel voorzien is op Apple producten.

Een paar aanpassingen aan de grootte om de hoofdtelefoon perfect naar mijn hoofd te zetten en dan kon het echte werk beginnen. Aangesloten op mijn laptop, en plaatjes draaien maar. In het begin was het een beetje onwennig om met een grote hoofdtelefoon aan mijn bureau te zitten na in-ear oortjes. En het geluid was ook niet echt wat ik gewoon was, maar daardoor was ik aangenaam verrast. En het wende allebei verrassend snel

Algemene indruk
Bij de in-ears had ik elk uur wel even een pauze nodig omdat ik ze te hard begon te voelen in mijn oren, terwijl ik met de Fidelio uren na elkaar van de muziek kon genieten zonder te merken dat ik een hoofdtelefoon op had. De spanning van de luidsprekers was voldoende om de hoofdtelefoon op zijn plaats te houden, zonder lastig te worden. Alleen de boog tussen de twee luidsprekers bleef wel iets meer merkbaar, maar dat kan ook liggen aan het feit dat er niet al te veel buffer meer zit tussen de hoofdtelefoon en mijn hoofdhuid (para-coupke). De oorschelpen blijven ook comfortabel, zonder jeuk.

Geluid
Het geluid van de Fidelio is een zeer aangename ervaring, met een prachtige sound. Het enige minpuntjes is dat naar mijn gevoel had de bas er iets meer mogen uitkomen, maar dat kan door software op je toestel ongetwijfeld snel opgelost worden. Het grote voordeel is dan weer dat je het volume laag kan houden, en toch alle nuances ervaren zoals het hoort. Toen er in een nummer een plotse overgang was van geluid van de linker kant naar de rechter kant heb ik me zelfs gebukt, zo realistisch klonkt het . Daar hebben mijn collega's ook eens goed mee gelachen... Mijn collega's zijn wel zeer te spreken over de Fidelio L1, want die kunnen niets meer horen van mijn muziek.
On the go heb ik een paar keer de combinatie met mijn smartphone geprobeerd (makkelijk, want ik kan opnemen met de bediening op de kabel), maar daarvan was ik niet overtuigd. Door zijn gewicht wiebelt de Fidelio redelijk terwijl je stapt en je hoort je stappen ook vibreren.

Accesoires

Er zijn nog een adapterstekker naar 6,3mm en een opbergetui voorzien, wat bovenop de stevige afwerking zorgt voor een heel degelijk product, waar ik lang van ga kunnen genieten zonder te moeten inboeten aan kwaliteit.

Een aanrader voor iedereen, maar zeker op een landschap bureau is ie door zijn goede isolatie erg dankbaar, ook voor de collega’s.

Heb jij ook een Philips Fidelio L1 (Zwart)?