Specificaties 5GHz WiFi + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple AirPort Extreme Basisstation (zomer 2011) Review

VLD-010 12 april 2013, laatste update op 12 april 2013, 1.152 views

Apple AirPort Extreme Basisstation (zomer 2011)

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Overzichtelijk beheer van AE (niet via webinterface)
  • Goed bereik door hele woning, met name op 2,4Ghz
  • Hoge en stabiele verzendsnelheid op 5Ghz
  • Consequente WiFi-sync met iDevices in iTunes

Minpunten

• Niet goedkoop
  • Even puzzelen om de externe harddisk te gebruiken zoals ik wil, niet geheel Plug &Play

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Na veel terugkerende ellende met mijn vorige router (Cisco EP3925 van UPC) een AE in huis gehaald. Wat een verademing!

Combinatie UPC en AE
Het aansluiten van de AE achter de modem/router van UPC werkte prima dankzij de mogelijkheid om deze in Bridge Modus te zetten. Ik heb ook het draadloze signaal van de Cisco uitgezet voor alle zekerheid. De interface van het Cisco modem blijft overigens benaderbaar via 192.168.100.1 waardoor de Bridge Modus eventueel weer uit te schakelen is.

Bereik
Het bereik van de AE is vele malen beter dan ik gewend was. In mijn gelijkvloerse appartement (100m2) zijn veel betonnen muren waardoor het signaal potentieel verstoord kan worden. Toch heb ik overal in de woning goed tot zeer goed bereik op 2,4Ghz. De verzendsnelheid in de woonkamer (meter of 10 bij de AE vandaan, geen obstakels) schommelt tussen de 220 en 260 als ik op 5Ghz zit. Op 2,4Ghz is dat zo'n 145.

Dual-band?
Omdat mijn Mac tijdens gebruik steeds terug bleef vallen op het 2,4Ghz netwerk was ik genoodzaakt een aparte SSID aan te maken voor het 5Ghz netwerk. Op zich geen punt, want daarmee is het probleem van een tragere verzendsnelheid opgelost, maar ik had verwacht dat dit geheel automatisch zou gebeuren met slechts n SSID. Apparaten die niet samen op het 2,4 en 5Ghz netwerk zitten communiceren overigens wl met elkaar.

Externe HD
Ik heb een USB-gevoede harddisk van LaCie (oud beestje) aangesloten. Het mounten van die harddisk gebeurde niet automatisch na inloggen. Hierdoor maakte TimeMachine geen nieuwe backup als ik er zelf niet aan dacht om het netwerkvolume te mounten. Dit is opgelost met een Applescript dat wordt uitgevoerd tijdens het inloggen, waardoor het netwerkvolume wordt gezocht en ge-mount. Werkt nu als een zonnetje, zeker op 5Ghz netwerk goede prestaties!

WiFi-sync in iTunes
Een belangrijk pluspunt voor mij is dat iTunes nu consequent mijn iPad en iPhone ziet. Dit was bij gebruik van mijn de Cisco lang niet altijd het geval, waardoor de WiFi sync vaak niet werkte. Ook het syncen met de aangesloten iDevices gaat een stuk vlotter dan voorheen.

Heb jij ook een Apple AirPort Extreme Basisstation (zomer 2011)?