Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio X1/00 (Zwart) Review

structxNewbie 12 april 2013, 524 views

Philips Fidelio X1/00 (Zwart)

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Geluidsweergave
  • Draagcomfort

Minpunten

• Geluidsafscherming

Test voor The Insiders

Ik ben al enige tijd lid van The Insiders, en deze keer mag ik de Philips Fidelio X1 hoofdtelefoon testen. ik had Philips vooraf niet meteen vereenzelvigd met hoogwaardige hoofdtelefoons, maar daar komt met deze Fidelio reeks gegarandeerd verandering in.
Het is om te beginnen een bijzonder mooi ding, maar dat niet alleen, het design is ook bijzonder clever en functioneel. Het toestel is opgebouwd rond een metalen frame dat omgeven is met bruin kalfsleer. De 50 mm drivers zitten in aluminium houders. Onder het frame zit een mesh dat zicht perfect aan je hoofd aanpast (maakt niet uit hoe groot je hoofd is, en geen gedoe met schuivers). Rond de oorschelpen zit memory-foam (zoals in dure hoofdkussens) omgeven door velours. Dat allemaal samen zorgt voor een bijzonder hoog draagcomfort. De 3 meter lange, afneembare kabel is doorweven met kevlar en kan dus wel tegen wat.
Door de gebruikte materialen is de hoofdtelefoon een beetje aan de zware kant (363g zonder de kabel), maar ik heb zonder probleem een 3 uur lange luistersessie doorstaan, dus dat valt wel mee. Door het open ontwerp kan er wel gemakkelijk omgevingsgeluid binnen dringen en omgekeerd. Bij voorkeur te gebruiken in een niet bijzonder lawaaierige ruimte.
De geluidskwaliteit is uitsteken en kan zich meten met de concurrenten van andere betere merken. Voor wie nog nooit eerder een goede hoofdtelefoon had, je zal zeker versteld staan van alle details die je in je muziek kan horen, die je misschien nog nooit eerder opgemerkt had. Het frequentie bereik is ruim voldoende (10 Hz - 44 kHz) om zeer lage of hoge tonen waar te nemen. Er ligt een beetje nadruk op de bas klank, ik vind het echter niet overdreven.
Na deze test zal ik dit toestel zeker aankopen, bij mijn vorige hoofdtelefoon van een ander (top) merk heeft de kabel het begeven. Ik ben overtuigd, nu jij nog :-)

Heb jij ook een Philips Fidelio X1/00 (Zwart)?

Ik heb hem ook mogen testen voor The Insiders. Heb hem gebruikt op mijn Marantz CD6004 cd-speler en mijn Yamaha RX-A1010 AV/versterker.

Ik was sceptisch bij aanvang van de testperiode, maar de Fidelio X1 heeft niet veel tijd nodig gehad om me te overtuigen van zijn kwaliteiten.
Ongeacht welk muziekgenre je afspeelt, alles wordt even zuiver weergegeven. In het algemeen ervaar ik een heldere, maar tegelijk ook warme klank. Ook films bekijken lukt perfect door de uitstekende weergave van de bassen, zonder dat dit echt overheersend wordt.

Ik ben zwaar onder de indruk en koop de hoofdtelefoon ook aan na deze test. Prijs/kwaliteitverhouding lijkt me dik O.K. voor deze hoofdtelefoon.
Ik heb als Insider de kans om de Philips Fidelio X1 thuis te testen en ik heb hem nu een maand in bezit en ik moet zeggen dat qua geluidskwaliteit de X1 tot nu toe de beste hoofdtelefoon is die ik tegen ben gekomen. Ook het draagcomfort is, zonder te overdrijven, echt super. Ik heb niet zo'n groot hoofd, maar door de ingenieuze elastische (onder)band blijft de X1 erg goed op zijn plek zitten! Ik gebruik een hoofdtelefoon voornamelijk in een thuisstudio, om zangopnames te maken en terug te luisteren en hiervoor is de X1 uitermate geschikt. Er zit een erg lang snoer aan, nu is dat voor mij geen noodzaak, maar ik kan me voorstellen dat het voor thuis gebruik erg prettig is, omdat je zo nog behoorlijk wat bewegingsvrijheid hebt. Het geluid via mijn tablet is erg goed en ook films krijgen er een extra dimensie bij.
De prijs is wel aan de hoge kant, maar sinds de VIP avond weet ik dat er heel wat komt kijken bij de ontwikkeling van een hoofdtelefoon. De kwaliteit en prijs staan daarom, naar mijn mening, goed met elkaar in verhouding.
+ Zeer goed geluid
+ Draagcomfort