Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G9 Gaming Laser Mouse Review

Hammer 21 mei 2008, laatste update op 27 mei 2008, 5.379 views

Logitech G9 Gaming Laser Mouse

Pluspunten

• prijs
  • features
  • setpoint software
  • vormgeving
  • gebruiksgemak

Minpunten

• als ik er dan toch een moet noemen; het scroll-wiel voelt er in de traploze instelling een beetje slapper aan dan in de klik-instelling...

geschiedenis en prijs

na erg lang de G5 Lazermuis te hebben gebruikt overleed deze. Ik was op zich erg te spreken over de G5, maar omdat ik vrij kleine handen heb vond ik hem wat te groot en ben daarna overgestapt op de G3. Ik kwam er al vrij snel achter dat deze de functionaliteit en het gewicht van de G5 bij lange na niet benaderde, en dus werd het tijd voor iets nieuws. Na enkele reviews te hebben gelezen en hem in real-life bekeken en gevoeld te hebben, begreep ik dat het deze muis ging worden. De G9 dus. uiteraard heb ik hem niet in de mediamarkt (ik ben toch niet gék!)gekocht, waar deze voor ¤ 80 over de toonbank ging, maar heb ik hem besteld bij Redcoon, waar hij voor ¤50 in de aanbieding was; een perfecte deal dus ^^

Verpakking en inhoud

De doos ziet er flitsend uit, 2 driehoeken die samen een rechthoek vormen, en waarin afzonderlijk te vinden zijn:

-De muis aan de ene kant
- De afzonderlijk te plaatsen 8 gewichtjes van resp. 4x4gram en 4x7gram in n mooi doosje
- De driver CD met de setpoint software
- Een handleiding op CD
- een handleiding in boekvorm inkl. een features-flyer

Features en functionaliteit

De mogelijkheden met deze muis zijn volgens mij eindeloos;

* met de bijgeleverde setpoint-software kun je profielen aanmaken, die op de muis opgeslagen kunnen worden. Dit kunnen 5 afzonderlijke profielen zijn. Ideaal dus voor als ma ook eens aan de pc moet en zich geen raad weet met de 3200DPI instellingen van gamende zoonlief :p

* verder bestaat de mogelijkheid om in deze profielen, het led-lampje bovenop de muis in alle kleuren van de regenboog te veranderen. Standaard is het ledje rood ingesteld, ik vond donkerblauw mooi, mijn vriendin gebruikt de roze :)

* De knoppen schijnen eveneens afzonderlijk toegewezen te kunnen worden; je kunt ze dus per profiel instellen met én behulp van macro's; één knopdruk kunnen dus een oneindig aantal handelingen van de pc cq. de aan de knop toegewezen software betekenen! Ik moet bij mijn pc bijvoorbeeld na een reboot altijd het programmaatje dat bij de remote van mijn tv-kaart zat, onder vista toestaan en reloaden. Nu heb ik dus deze handelingen opgenomen in een macro, en als ik nu dus op het knopje dat aan linker zijde (pijltje naar voren) druk, staat windows mijn remote-proggie toe en start het meteen; scheelt me weer wat handelingen! ^^

* Het scroll-wiel kan in een 'klik-toestand' gebruikt worden, voor het preciezere scrollwerk, of in een traploze instelling, voor snelle webbrowsing etc.

* Het cover (de grip) kan gewisseld worden; standaard zit er een iets grotere muiscover op gemonteerd, maar, zoals ik eerder reeds aangaf, gebruik ik liever de meegeleverde, iets kleinere grip.

De overige features zijn, voor zover ik kan beoordelen, gelijk aan de G5 van logitech, op het feit na dat het max. aantal DPI van 2000 naar 3200 opgeschroefd is. Ikzelf vind de 3200 dpi nog niet echt noodzakelijk; dit is écht heel erg snel! wel gebruik ik m wel eens in 2400DPI, omdat ik een dual-screen setup (2x22") heb, en dan gaat switchen van tools voor autocad of Visual studio lekker snel. Het lijkt me dus een perfecte aanvulling/upgrade voor de veeleisende gamer/ pc-gebruiker met kleinere handen. Maar, zoals gezegd; de grotere grip, die eveneens bijgevoegd is, is denk ik uitermate geschikt voor de kolenschoppen-mensch :p.

Precisie

Tsja, met 3200DPI en met 1000Rapporten per seconde max. loopt alles natuurlijk zeer vloeiend en snel, en met een beetje (veel) minder DPI werkt het allemaal wat precizer; de muis reageert wanneer dat moet en de pointer belandt daarbij bijna altijd op het gebied waar ik ''m hebben wil; de keren dat ik met een kater achter de pc zit daargelaten :p
Verder kun je tijdens het spel wisselen van DPI-snelheid via de bekende knopjes op de rug van de muis, net boven het status-ledje.

Vormgeving, ergonomie en bouwkwaliteit

Tsja, de verwisselbare grips heb ik gehad; de muis ligt erg lekker in de hand en het materiaal voelt stevig en zwaar aan. De muis ziet er overigens ook even stevig uit, en ik denk dat, wanneer de lazer dit toelaat, ik hier nog lang plezier aan ga beleven.
Verder kun je het gewicht van de muis dus zelf bepalen, waat de muis eigenlijk geschikt maakt voor iedere gebruiker. Ikzelf vind m een stuk fijner in de hand liggen dan de G5 (te groot), en zeker dan de G3 (te klein en véél te licht).

Het beestje is geschikt voor elke applicatie door de (as-ongebonden) instelbaarheid van DPI en de afzonderlijk in te stellen profielen. alle knoppen zitten binnen handbereik, en het scrollwiel kan ook naar links-en rechts bewogen worden, wat tijdens het scrollen weer enkele handelingen cq. muisbewegingen scheelt. Kortom, qua ergonomie scoort de G9 een 'zeer goed' bij mij.

Wat kan ik verder nog vertellen over de vomgeving? Er is over nagedacht door de heren van Logitech; Zoals gezegd kan het led-lampje in alle denkbare kleuren gewijzigd worden, waardoor ieder gezinslid haar eigen kleurtje kan instellen. Ikzelf vind de G9 gelikt uitzien, al moest ik er even aan wennen, zo snel na de G3 en het muisje dat ik op mijn werk gebruik. de knoppen zitten op de juiste plek, waardoor ze snel bereikbaar zijn, maar niet snel per ongeluk ingedrukt kunnen worden.

Drivers etcetera

Tsja, even wennen aan de nieuwe interface van de setpoint-software, maar eenmaal erdoorheen, erg eenvoudig en gemakkelijk te bedienen. De software werkt prima en doet waar het voor gemaakt is; tweaken! Ook onder mijn vista ultimate x64, en dat heb ik écht al anders meegemaakt!

Ik ben er erg blij mee; een hele vooruitgang ten opzichte van de G3, maar ook zeker ten opzichte van de G5. De prijs vind ik dan ook dik in orde, maar het kan uiteraard nooit goedkoop genoeg zijn en daarom ook maar een 'goed' in plaats van 'zeer goed' :p. De muis doet wat ervan gezegd wordt, ik kan er uren mee werken zonder dat ik last van mijn pols krijg en ook mijn vriendin is er blij mee (ROZE!). wat wil je nog meer?

Heb jij ook een Logitech G9 Gaming Laser Mouse?

G5 begint hier kuren te krijgen en gaat binnenkort vervangen worden , maar is de G9 dan voor die kleine handige mensen :*) beter te doen ,ik ben ongroothandig en ben daarom ook blij met G5 . Zal wel eerst even goed moeten kijken of deze G9 goed ligt in de hand tov nu .
Er is aan beide mensen gedacht bij het ontwerpen van de G9; er zit een grote en een kleinere cover bij, dus het zou moeten functioneren, ook voor de groteren onder ons :)
Hoi,

Ik heb een g9 en ik weet niet of jij het zelfde probleem hebt
maar als ik de led kleur van het display in groen wil veranderen
krijg ik of, half oraje half blauw, of half lichtblauw en half donkerblauw

heb jij dit ook?
Hallo; Beter laat dan nooit ^^ Nee, sorry, daar heb ik geen last van. Heb het nog even voor je geporobeert, maar groen wordt bij mij gewoon groen ^^
Top revieuw, lekker strak leest prettig weg.
Mooi muisje ja, ben er ook erg blij mee :)
Prijs kan idd nooit goed genoeg :P
Dank je wel; dat is inderdaad een goede stelling; hoe goedkoper een duurzaam product is, des te gelukkiger ik van de aanschaf ervan wordt! ^^
Verdorie, wat een leuke enthousiaste review. In mijn ogen wordt je ondergewaardeerd met 3 sterren!

Verdorie wat een mooie muis. Plots wist ik het, ik wil er ook één!

Wordt de G9 alleen met staart geleverd, of bestaat er ook een gecoupeerde versie van?

Ik mis in jouw rijtje de G7. Die is in ieder geval gecoupeerd (moesten ze misschien ook maar met die andere G7 doen }> ). Hoe verhoudt die muis zich tot jouw boven vermelde serie?

Ik heb genoten van je review!!! _/-\o_

/edit ha,ha, ik heb vele volgers gehad, je hebt nu 4 sterren! 8-)

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 22 mei 2008 11:18]

Haha, bedankt ! voor reacties als deze doe ik het natuurlijk ! ^^

Volgens mij is de G9 op het moment alleen te verkrijgen met staart; ik heb ''m zonder draadje in ieder geval nog niet kunnen ontdekken, maar ik moet erbij zeggen dat ik hier ook niet specifiek naar gezocht heb, dit om onderstaande redenen :).

Ikzelf vind het met een draadje prettiger werken, omdat de accu in een gecoupeerde, zoals je dat treffend benoemt, weer een gewichtje op zich is. Verder vind ik persoonlijk het vervelend als ik midden in een enerverend spelletje ineens de controle over mijn schutter verlies! :p Het enige verschil tussen de G5 en de G7 is volgens mij het draadje, dus dan kun je je misschien een beter beeld vormen bij mijn muis-vergelijkingingen; correct me if i'm wrong!^^

[Reactie gewijzigd door Hammer op 21 mei 2008 20:04]

Nette review. Ik ben laatst ook overgestapt van de G5 naar de G9 en de hogere dpi is echt een must bij een grotere monitor. Op 1650x1050 zou ik 2000 dpi(max van G5) aanraden en bij 1920x1200 2600 dpi. Ik ben gek dus ik draai 3200 dpi in 1920x1200 en de muis vliegt echt over het scherm :)
dank je; jup, 3200DPI is écht heel snel, maar hoe groter je scherm (resolutie) hoe meer je hebt aan een grotere range voor het instellen van de DPI^^
Goede review, je bent erg enthusiast over de G9. Maar dit zeggen ze ook over de G5. En daar zit nou juist het probleem. Ik wil een nieuwe muis en zit te dubben tussen de G5 en de G9.
Het gaat me voornamelijk om het aanpassen van de DPI. ik werk vee l met photoshop, dus een lage DPI kan soms erg handig zijn. Verder heb een 1920x1080 als primair- en een 1280x1024 als secundaire monitor dus een hoge DPI is ook handig. vandaar de overstap naar een van beide muizen.
Ook speel ik redelijk wat games, veel FPS, ook wel action/adventure. waar een goede muis dus wel noodzaak is.
Maar wat is nu de beste keuze? De G5 (27,96 Euro) of de G9 (49,90 euro)?

alvast bedankt
Wups, sorry voor de late reaktie :o

Je hebt m vast al gekocht, maar ik zou voor de G9 gaan, omdat ik vind dat die lekkerder in de hand ligt (kleine handen) en de dpi-range is groter, je hebt instelbare profielen (5 itt. 3)
Hey,

Ik ben ook zeer tevreden met mijn G9. Het is een super goede muis en ligt bangelijk in de hand.

MAAR:

Nadat ik een accidentje had gehad met mijn pols besloot ik ipv 2x 4g en 2x 7g toch maar 4x 4g te steken aan gewichtjes. Na het plaatsten blokkeerde de volledige schuif en krijg ik deze nooit meer los. Ik denk dat 1 van de gewichtjes een mm naar boven is geschoven en nu heel de schuif blokkeert, wrs mijn eigen fout door 1tje niet goed vast te duwen maarja wel beetje lastig dat er nu geen enkele mogelijkheid meer is om deze te vervangen :(

grtz
hehe ja, maar deze zit zo lekker; ''t is net als nieuwe schoenen eigenlijk, de oude zitten altijd beter :p