Specificaties Schoudertas - Bekijk alle specificaties

Lowepro Event Messenger 250 Beige Review

Fireshade 9 april 2013, laatste update op 9 april 2013, 1.232 views

Lowepro Event Messenger 250 Beige

Pluspunten

• Goede materiaal en afwerking
  • Stevige padding
  • Losneembare pads
  • Afdekbare klittebandsluiting op de sluitflap
  • Kan goed staan, valt niet om

Minpunten

• Schouderpad onvoldoende antislip
  • Schouderpad iets te stijf
  • Te krappe zijvakken, waardoor minder bruikbaar

: :

INLEIDING

Ik was op zoek naar een praktische schoudertas om mijn camera plus eventuele accessoires mee te nemen, die zo flexibel mogelijk was in gebruik. In mijn geval wil ik de tas namelijk ook gewoon kunnen gebruiken voor niet-fotogerelateerde activiteiten. Het ging er dus om dat ik een allround tas had, waarin ik ook "effe snel" een camera in kon gooien en gaan, zonder dat ik me zorgen hoefde te maken over de bescherming ervan. Liefst niet te groot, maar zeker ook niet te klein :P

KEUZE

Na veel overweging (die bespaar ik jullie even) van ook andere form factors zoals rugtassen en slingbags, ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij een schoudertas, de Event Messenger 250 van Lowepro. De kleinere modellen 100 en 150 zijn meer een soort paraattassen en lijken mij daarom minder flexibel in toepassing. Er past geen A4 map in, zeg maar.
Bij Lowepro is de Event Messenger in feite een compromis tussen hun Exchange Messenger (supergoedkoop, simpel en casual) en de Pro Messenger (superhandig, topmateriaal en wel erg duur).
De Event Messenger is in mica en zwart verkrijgbaar. In deze review dus de zwarte.

EERSTE INDRUK EN AFWERKING

De tas komt (in mijn geval) in een grote, onbedrukte, transparante plastic zak met wat ontvochtigingszakjes. Er hangt alleen een labeltje aan de tas met plaatjes over het klitteband (daarover later meer) en wat er aan cameraspullen in zou passen.

De tas is wat blokkig van vorm, wat hem eerder 'keurig' maakt. Ik kan hem niet casual noemen. Over de styling valt natuurlijk te twisten. Zijn vrij anonieme uiterlijk vind ik een groot pluspunt. De schuine streep is weer wat minder, het lijkt wel iets uit de jaren 80. Hij is ook veel dikker dan ik verwacht had. Op reclamefoto's zie je hem ook nooit echt van de zijkant. Men wil blijkbaar suggereren dat hij plat is, wat hij dus niet is. Maar die dikte heeft natuurlijk een reden.

Ter referentie: het formaat van het 250 model. (promotiefoto van Lowepro)

Zoals velen zullen beamen, valt op de afwerking en materiaalkeuze bij tassen van Lowepro in het algemeen weinig aan te merken. Het voelt allemaal heel degelijk en stevig aan. De padding is van het stevigere soort en maakt de tas erg vormvast. Toch is het allemaal erg licht van gewicht (circa 0,8 kg).
Verder is de Event Messenger niet waterafstotend en heeft hij geen all weather cover.

GEBRUIK

Overzicht van de hoofdelelementen van de tas
  • 1 sluitflap
  • 1 hoofdvak
  • 1 voorvak
  • 2 zijvakken
  • 1 achtervak
  • 1 schouderriem
  • 1 handgreep
Hieronder volgt een beschrijving van deze onderdelen.

Sluitflap

Een grote sluitflap sluit de tas met twee klittebandstrips en/of een grote stevige klikgesp middenonder.

Een unique selling point van de Event Messenger is dat je deze klittebandstrips 'stil' kan maken. De klittebandstrips hebben kleine flapjes waarnee je de hechtstrip kan afdekken. Dit is vooral handig in situaties waar je geen geluid wil maken bij het openen van de tas (bijv. in een trouwplechtigheid of bij dieren).
Instructie voor het afdekken van het klitteband

De sluitflap kan je daarbij alsnog dichthouden dmv de klikgesp. Het deel van de gesp dat aan de tas zit, blijft naar boven wijzen, en hangt niet naar beneden als hij niet is ingegespt. Als je de sluitflap dicht slaat zonder te gespen, bedekt de sluitflap dus gewoon beide gespdelen. Een klein, maar praktisch detail.

In de hoeken van de sluitflap bij het hoofdvak zit wat materiaal om de inhoud enigszins op die plekken af te schermen, maar verwacht niet teveel tegen veel vocht en stof.

Hoofdvak

Het hoofdvak heeft een vrij stugge padding van ongeveer 12 mm (inclusief buitenmateriaal) rondom. Er worden losse -even stugge- pads meegeleverd die ook ongeveer 12 mm dik zijn: 2 lange en 3 kleine vierkante. De losse pads hebben klitteband strips ter bevestiging aan de binnenkant van de tas. Met deze pads is de binnenruimte naar believen in te delen. Bescherming van je apparatuur lijkt me prima in orde.

Lowepro claimt een inwendige ruimte van 35 x 12 x 24.5 cm. Nameten levert met een beetje goede wil 35 x 11 x 24 cm op - maar dat is inclusief het onverwijderbare laptopcompartiment (beetje sneaky).
In het hoofdvak passen globaal een camera met lens plus twee lenzen en een flitser.

Een vrij typische indeling voor fotogebruik (illustratie Lowepro)

In het hoofdvak is een camerabodyhoogte van 10-11 cm ongeveer het maximum, zeker als je nog een laptop er in wil hebben. Een fullframe body of APS-C-body met batterypack/grip past er niet goed in. Het (zeer korte) riempje van de klikgesp kan nog 2 cm langer worden afgesteld, maar dit zal nog niet genoeg zijn in dit geval.
Hieronder zie je een APS-C-body van 105 mm hoogte in de tas - je ziet dat de tas al wat bol staat.

Aan de binnenzijde zit ook een compartiment voor een laptop. Hier kan een 13-inch laptop in met een maximale dikte van 2 cm, schat ik. Mijn 14-inch laptop van 3 cm dik past er helaas niet in (zie foto - maximale insteek), maar ultrabooks, MacBook Airs en tablets passen prima.

Verder ging deze 14-inch laptop er niet in

Voorvak

Het voorvak is afgesloten met een ritssluiting met twee ritsen. In het voorvak kunnen kleinere dingen worden opgeborgen, zoals filters, accu's, pennen, notitieblokjes, geheugenkaarten, de mobiele telefoon, etc.. Dit vak heeft geen padding, maar dat lijkt me ook overbodig.

Het voorvak kan je -als hij is opengeritst- openvouwen voor beter toegang

Zijvakken

De tas heeft twee open zijvakken, een aan elke zijkant. Ze zijn wat klein en krap en hebben een elastische band bij de opening. Om je een indruk te geven over de ruimte ervan: door de opening past net geen blikje frisdrank in, onderin loopt de zijvak taps toe (krap dus). Een klein flesje water past er ook moeilijk of niet in (afhankelijk van het flesje, maar de meeste zijn al te dik).

Achtervak

Tenslotte heeft de tas nog een open achtervak, met genoeg ruimte voor platte voorwerpen zoals een krant, landkaart of enkele tijdschriften.

De Allerhande past er prima in

Schouderriem

De schouderriem is goed breed en heeft een schouderpad die kan schuiven.
De schouderrriem zit vast aan de tas genaaid. Dit is een beetje jammer, want dat betekent dat je de schouderpad of de riem niet kan vervangen (bijv. bij slijtage of als je een nog comfortabelere schouderpad wil gebruiken). De schouderriem kan verdraaien bij afzetten, wat voor mij vrij irritant is, want je moet de schouderriem vaak terugdraaien.
De schouderpad heeft een middenvlak van rubberachtig antislipmateriaal. Ik had dit graag over de hele breedte van de schouderpad gezien, meer grip is altijd handig.

Wat klein uitgevallen stukje antisliprubber aan de onderzijde van de schouderpad

Verder is de schouderpad vrij stug. Bij een ongevulde tas blijft hij bijna stijf recht op je schouder rusten en kan de tas alsnog zo van je schouder afglijden. Pas als er wat gewicht in zit, wordt hij beter bruikbaar.

Handgreep

De tas heeft tenslotte nog een simpele handgreep. Deze is aan de achterzijde bovenaan gemonteerd. De positie ervan is qua zwaartemiddelpunt erg onhandig, want als je de tas daaraan draagt, bungelt hij dus scheef naar voren. Waarschijnlijk is de handgreep dan ook meer bedoeld om de tas te kunnen vastpakken zonder dat je aan de lange schouderriem hoeft te komen. De tas heeft aan de buitenzijde namelijk geen andere greepelementen.

Positie van de handgreep

_______________________________________

In de praktijk vind ik de tas handig en de indeelmogelijkheden maken hem flexibel. Het klitteband is sterk en redelijk royaal bemeten en geeft niet de indruk dat het snel 'op' is. Een belangrijk extraatje is dat je de klitteband van de sluitflap ook kan afdekken. Grote vlakken klitteband opentrekken maakt nogal wat geluid, wat je soms niet kunt gebruiken. De bescherming voor je apparatuur is ruimschoots voldoende en alle vakken zijn snel en goed toegankelijk.
Door de form factor en de flexibele indeling is de tas ook bruikbaar voor niet-fotografie doeleinden, zoals voor werk.

De stugge blokvorm heeft als voordeel dat de tas niet makkelijk omvalt, hij staat letterlijk als een eh.. blok. Dit blijkt erg handig als je de tas neerzet en beide handen nodig hebt om dingen te doen. Als de tas alleen wat platte dingen herbergt (bijvoorbeeld een laptop), dan draag je echter veel luchtvolume mee, want plat wordt de tas niet.

Voor mij is de schouderriem eigenlijk het minste onderdeel van de tas. Begrijp me niet verkeerd - het is erg stevig en goed afgewerkt, het gaat me meer om ontwerpkeuzes. Zo is het oppervlak aan antislipmateriaal op de schouderpad nogal karig. Dat maakt dat de schouderpad alsnog wat kan glijden op/van je schouder, vooral als de tas erg lichtbepakt is. Het is jammer dat Lowepro geen roteerbare hengsels heeft toegepast bij de schouderriem. Hoewel een dergelijke oplossing voor schouderriemen vaker voorkomt - zelfs bij spotgoedkope weekendtassen - komt het helaas niet vaak voor bij de meeste cameratassen. Als de schouderriem ook nog eens afneembaar was, dan was dit een perfecte tas. Tenba is een van de weinige merken die vaak roteerbare karabijnsluitingen (die maken wel meer geluid) bij hun cameratassen toepassen. Misschien een aandachtspunt voor mensen die zich er aan irriteren.
Ten tijde van de aanschaf was de prijs voor de Event Messenger 250 ongeveer 42 euro bij een prijsvariatie 40 tot 80 euro. 40 Euro is vrij laag te noemen voor een tas van deze kwaliteit. Je krijgt bijvoorbeeld meer voor je geld dan bij het kleinere broertje Exchange Messenger (25-40 euro), die nauwelijks padding heeft. Voor de gegeven prijs is dit dus een toptas.

Heb jij ook een Lowepro Event Messenger 250 Beige?

Ik stuitte op deze review toen ik op zoek was naar een nieuwe cameratas. Nette en duidelijke review. Voor mij ook duidelijk dat ik verder moet zoeken naar een andere tas waarbij ik de grip op de camera kan laten. Thnx!