Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins C5 (Zwart) Review

ArjenIsM3 7 april 2013, 975 views

Bowers & Wilkins C5 (Zwart)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Looks

Minpunten

• Gebruiksgemak kan beter
  • Bouwkwaliteit
  • Afstandsbediening werkt niet goed met android

Dit zal geen hele uitgebreide review zijn, maar ik wil toch even mijn beoordeling toelichten.

Op het eerste gezicht is dit een heel mooi setje oordopjes. Qua uiterlijk en geluidskwaliteit in ieder geval. Ze klinken zeer goed. Voor de liefhebber van een zo neutraal mogelijk geluid zal de bas misschien wat te sterk aanwezig zijn, maar ik weet dat heel veel mensen dit juist waarderen. Daarmee bedoel ik overigens niet dat ze klinken zoals Beat by Dre. Absoluut niet. Dit setje klinkt veel beter dan welke Beats dan ook. Hiervoor had ik Ultimate Ears 700's, en ik zou zeggen dat deze qua geluid ongeveer op hetzelfde niveau zitten als die, maar met iets meer bass.

Het gebruiksgemak krijgt van mij een voldoende. Bowers & Wilkins hebben iets nieuws geprobeerd met hun methode om de oordopjes in je oor te laten zitten. Zoals je op foto hierboven (die ik overigens niet zelf heb gemaakt) kunt zien zit er een soort lus boven de unit zelf. Deze lus kun je verstellen en zorgt er in feite voor dat het geheel in je oor blijft hangen. Het vergt wat gewenning, maar het werkt wel. Toch vind ik het systeem niet ideaal. Het ziet er wel mooi uit, maar er zijn oordopjes die comfortabeler en makkelijker in te brengen zijn.

Nu zijn we beland bij het kopje 'bouwkwaliteit en afwerking'. Tjah. Nu komt het.

Hoewel dit natuurlijk een kwestie van smaak is vind ik dat ze er goed uitzien. Het is weer eens wat anders. De afwerking is over het algemeen ook goed te noemen. Het is alleen de bouwkwaliteit waar ik me aan heb gestoord. In een half jaar heb ik 3 setjes B&W C5 gehad. Het eerste setje dat ik had ging na precies een maand kapot. De symptonen wezen op kabelbreuk, hoewel het ook een ander defect kon zijn. Het tweede setje deed hetzelfde, maar ditmaal na enkele maanden. Nu denken sommige van jullie vast: "Die gaat gewoon niet goed met zijn spul om". Nou, dat is dus niet het geval. Om de connector te sparen heb ik mijn telefoon bijvoorbeeld nooit in mijn broekzak als ik muziek luister, omdat je vanwege de beweging die je tijdens het fietsen met je benen maakt vrij snel kabelbreuk bij de connector krijgt als je dat doet. Ik heb mijn telefoon dan dus altijd in de binnenzak van mijn jas. Toen ik de setjes terugbracht was er ook beide keren geen krasje te vinden op de unit.

Alsnog gingen ze dus kapot, en vrij snel ook. Daar komt ook nog eens bij dat B&W wil dat ze niet direct in de winkel omgeruild worden voor een nieuw setje. Nee, ze moeten eerst opgestuurd worden naar een reparatiecentrum. En dat reparatiecentrum deed er de tweede keer meer dan een maand over om de winkel toestemming te geven om mij nieuwe mee te geven. Ook niet al te fijn.

Na dus een maand te hebben gewacht kreeg ik mijn derde set mee naar huis. De volgende dag pak ik ze uit, en ja hoor. Kapot. De afstandbediening op de kabel zat niet goed vast. Die bestaat uit twee delen plastic die in elkaar geklikt zitten. Deze delen zaten nu gewoon los. Je snapt dus wel waarom ik niet echt te spreken ben over de bouwkwaliteit. Misschien heb ik wel gewoon enorme pech, ik weet het niet. Overigens werkte die afstandbediening sowieso niet goed i.c.m. Android (Cyanogenmod 9).

De prijs is met zijn 180 euro natuurlijk ook niet mals. Wat betreft de looks en geluidkwaliteit is deze prijs gerechtvaardigd, maar de bouwkwaliteit mag voor dat bedrag toch wel wat beter,

Heb jij ook een Bowers & Wilkins C5 (Zwart)?

Ik las pas op het eind de prijs: 180,-. Toen viel mijn mond open want dat je oordopjes zo snel kapot zijn is ook voor een prijs van 10,- eigenlijk al onacceptabel!
Volgens de winkel, iCentre, krijgen ze zelden deze oordopjes terug. Het zou kunnen dat ik gewoon pech heb, maar frappant is het wel.
Ik vraag me af wat de prijs van 180 euro rechtvaardigd. Het lijkt me vergelijkbaar met een Intel Core i7 3970X kopen. De snelste processor voor consumenten en daarom een extreem hoog prijskaartje, met als gevolg een scheve prijs-kwaliteitverhouding. Er zijn altijd wel mensen te vinden die nu eenmaal het beste van het beste willen zonder naar het budget te moeten kijken, maar in het geval van deze B&W oortjes is het absurd zoveel geld te betalen aangezien de output van geen enkele draagbare mediaplayer kwalitatief genoeg is om de oortjes volledig tot hun recht te laten komen en ik spreek dan nog niet eens over het kwaliteitsverlies dat gepaard gaat bij compressie van muziek (je zal alles in FLAC moeten opnemen/downloaden). Oortjes van 50 euro zullen daarom minstens/misschien even goed klinken.

edit@hieronder: oortjes van 1000 euro? :X Dan valt de prijs van 180 euro inderdaad mee.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 8 april 2013 19:41]

Onzin. Vergelijk deze oordopjes zelf maar eens met oordopjes van 50. Ik gebruik Spotify met de kwaliteit op zijn hoogst op mijn SGS2 en ik hoor toch wel heel erg duidelijk verschil tussen deze en Sony of Sennheiser oordopjes van 50. En dan gebruik ik nog niet eens een portable amp. Dat er betere geluidsbronnen bestaan dan een draagbare mediaspeler zal ik niet betwisten, maar om vervolgens te concluderen dat oordopjes van 50 minstens zo goed zullen klinken slaat gewoon helemaal nergens op.
Daarnaast is de vergelijking met de i7-3970X ook niet echt op zijn plaats. Er zijn verscheidene duurdere oordopjes verkrijgbaar. Die vergelijking zou misschien op zijn plaats zijn als we het hier over bijvoorbeeld de AKG K3003 oordopjes van 1000 zouden hebben.
Ik bijna niet anders dan tot de conclusie komen dat je zelf nog nooit een paar echt goede oordopjes hebt gehad. Of sla ik nu de plank compleet mis? ;)
De afstandsbediening heb ik ook kapot gehad bij mijn P5, in mijn geval ook al na een paar dagen. Mijn C5 gaat ook de hele tijd kapot door een slechte draadverbinding bij de plug. Je zou denken dat het anno 2013 wel mogelijk moet zijn om een verbinding te bedenken die standhoud bij het gebruik waarvoor deze oordopjes volgens mij zijn bedoeld.
Misschien dat ze ooit een revisie uit zullen brengen waarbij de kabel van hogere kwaliteit is. Tot die tijd zal ik geen B&W koptelefoon meer kopen. Ik heb mijn geld teruggekregen. Misschien is dit in jouw geval ook mogelijk? Lijkt me een beter idee dan krimpkousen om de connector wrappen. ;) Zojuist heb ik een setje Sennheiser IE80's besteld. Hopelijk heb ik daar meer geluk mee.
Ik heb de oortjes nu al dik drie jaartjes,en geven me nog steeds geweldig geluid.