Sony MDR-XB300 (Zwart) Review

Essejo 7 april 2013, 330 views

Sony MDR-XB300 (Zwart)

Pluspunten

• Gaat lang mee,
  • Heeft een diepe en zuivere bas,
  • ziet er niet slecht uit,
  • Ontzettend comfortabel,
  • Ook goed voor films
  • prijs/kwaliteit erg goed
  • Platte kabel

Minpunten

• Mid's en High's niet heel zuiver,
  • voelt toch een beetje fragiel aan

Ik schrijf deze review omdat ik erg tevreden ben over mijn aankoop van de Sony MDR-XB300 bij webwinkel Bol.com. Ik ben zelf een middelbare scholier van 14 jaar oud die een grote passie heeft voor muziek en tech, en dit zijn twee vliegen in n klap. Ik hoop dat ik met deze review mensen help met het maken van een beslissing.

Deze review is best uitgebreid, voor de mensen die een heel kort verhaaltje willen hebben, zie de conclusie.

Rede van aankoop

Ik was een maandje of 8 geleden op zoek naar een goedkope, maar degelijke koptelefoon. Hij moest er niet al te slecht uitzien en hij moest een vrij degelijke bouwkwaliteit hebben, maar bovenal een zeer hevige bas hebben. Als een scholier is het uiteraard essentieel dat een koptelefoon een tijdje meegaat, en makkelijk gaat hij het niet krijgen in een tas waarmee wordt gesmeten en waar 10 kilo aan boeken inzit.
Ik heb zelf een zeer uitgebreide muziekbibliotheek, van hevige dubstep en drum and bass, naar rustige folk, naar snoeiharde hard rock. Ik zal op alle redenen van aankoop nog diep ingaan.

Bestelling en eerste half uurtje

Nou goed, na een klein uurtje research gedaan te hebben, kwam ik al gauw uit bij de XB300. Hij zag er mooi uit en de reviews waren vrij positief, aanvallen dus! Zoals ik had verwacht was de levering van bol.com zo gepiept en kon ik na een nachtje slapen al gelijk aan de slag met de XB300.

Toen ik hem uit de verpakking haalde viel al gelijk iets op, hij voelde best fragiel aan. De boel rammelde een beetje en het plastic voelde nogal goedkoop aan (niet gek voor een koptelefoon voor 35, maar toch). Toen ik hem opzette werd ik echter zeer blij verrast vanwege de buitengewoon comfortabele kussens die op m’n oren rustten. Ik had eerlijk waar nog nooit zo’n prettig zittende koptelefoon opgehad, waardoor mijn enthousiasme weer aardig werd opgekrikt.

Na een uurtje of twee laten doorspelen, overigens een tip voor alle koptelefoons als ze net nieuw zijn, heb ik ze voor het eerst geprobeerd. Al na de eerste drum&bass drop was ik verliefd op de diepe en zuivere bas van de XB300. Na een luistersessie van pak hem beet 3 uur naar alleen elektronische muziek, ging ik met een glimlach naar bed.

Moving on

De volgende dag heb ik hem aan de ware test onderworpen. Allerlei muzieksoorten kwamen voorbij. Bij de Rockmuziek was de bas al gelijk een klein beetje te overheersend, maar dat gooide helemaal geen roet in het eten. Folk klonk zeer goed, omdat daar vaak niet heel veel bas in zit. Zelfs na hele lange luistersessies blijft de koptelefoon heel comfortabel en ook al was het erg warm rond die tijd kreeg ik geen last van zweetoren.
De eerste indruk was dus zeer positief.

Na de vakantie

Dan nu de volgende uitdaging. Zoals iedereen weet komt er helaas ook een einde aan vakanties en moest ik weer naar school. Op de fiets is het een beetje uitkijken dat de koptelefoon niet van je hoofd afglijd, maar zolang je geen headbanger bent moet alles ok zijn :p. Op school aankomend ging mijn koptelefoon in m’n tas, en na wat spannende en voor de koptelefoon ruige uren kwam hij er zonder ook maar een klein krasje uit. Waarschijnlijk door de flexibiliteit van het plastic buigt de boel een beetje mee, waardoor hij niet gauw breekt.

Vergelijken

In mijn klas zitten aardig wat mensen met veel te rijke ouders, waardoor ze met dure Beats by dr. Dre dingen rondlopen. De andere helft van de klas lopen rond met standaard oordopjes van apple en een goeie vriend van mij heeft een skullcandy. Vergelijken maar!
Wat mij bij de vergelijking met de beats solo HD opviel, is dat die overgeprijsde dingen er toch wel een stuk mooier en degelijker uitzien als de XB300 (en dat mag ook wel voor dat geld :) ). In de vergelijking met het geluid bleek weer dat wie het laatst lacht het best lacht, want de XB300 kwam heel dicht in de buurt, misschien zelfs beter, bij de Beats. 1 voor de XB300 0 voor de Beats

Dan de Skullcandy. Hier kan ik kort over zijn, de XB300 gaat op alle fronten over de Skullcandy heen. De bas, het design en de prijs zijn gewoon volgens mij beter. 1 voor de XB300 0 voor de skullcandy.

Ik denk niet dat ik veel hoef te zeggen over de apple oordopjes vs de XB300, dat spreekt voor zich.

Conclusie van het vergelijken: het design laat wat te wensen over maar vergeleken met de populairste koptelefoons onder scholieren houd de XB300 zeer goed stand.

Second opinion

Omdat ik snap dat niet iedereen hier een middelbare scholier is, heb ik ook nog mijn ouders gevraagd om hun mening. Ze zijn allebei van mening dat de bas voor rockmuziek te overheersend is waardoor de boel een beetje dof klinkt, hier ben ik het persoonlijk niet mee eens, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden.

Alles behalve muziek

Voor films kijken op je laptop of ‘s avonds op je gewone computer als er al mensen aan het slapen zijn is hij ideaal. Hier luistert het geluid natuurlijk niet heel nauw maar het draagt toch bij aan de algemene beleving van een film. Ook gamen werkt lekker. Het is uiteraard heerlijk om die diepe bas te hebben bij een missie in CoD.

Voor wie is deze koptelefoon gemaakt?

Hier kan ik vrij kort over zijn. Deze koptelefoon is niet voor mensen die veel naar jazz of klassiek luisteren. Hij is ook niet gemaakt voor mensen die heel veel waarde hechten aan de middenhoge en hoge tonen, omdat deze simpelweg niet zuiver genoeg zijn.
Ben je echter iemand die gewoon voor niet al te veel geld een zeer vol geluid wil in een koptelefoon die heus wel een aantal jaartjes mee kan voor een zeer scherpe prijs dan zit je met deze helemaal goed.

Mensen die op het oog hebben om dure beats koptelefoons te kopen, zouden deze echt serieus moeten overwegen.

uiteindelijke conclusie

Uiteindelijk is dit een ontzettende meevaller geweest. Ik heb hem onder vrij zware omstandigheden bijna een jaar lang gebruikt, zonder dat hij ook maar een schrammetje heeft opgelopen. Ik vind het geluid nog steeds erg goed en hij ziet er toch best mooi uit.

Einde

P.S.

Dit is mijn eerste review op Tweakers. Ik sta open voor allerlei kritiek en tips omdat ik er graag dingen van wil leren.

• iPod Nano
  • Ipod Touch 4g
  • MacBook Pro
  • Samsung Galaxy s3

Heb jij ook een Sony MDR-XB300 (Zwart)?

Goede review! Goede onderbouwing en leuk dat je ook anderen om een mening hebt gevraagd!
Wauw, bedankt. Ik had niet gedacht dat mensen echt positief zouden zijn :)