Canon P-215 Review

Scankwaliteit Score: 4
Snelheid kleur Score: 3
Snelheid zwart Score: 3
Features Score: 4

Ik heb de P-215 aangeschaft met verschillende doelen voor ogen: ik wilde op lokatie bij mijn vader kopieën kunnen maken van zijn administratie, we hadden een vervanger nodig voor een canoscan lide 30 die niet meer werkte onder Windows 7 en ik wilde een scanner die beter geschikt was voor het bijhouden van een elektronische administratie op mijn Mac dan de canoscan lide 200 flatbed die ik hiervoor gebruikte.

Doorschuiven van de lide 200 naar de Windows 7 machine en daarnaast een mobiele documentscanner aanschaffen bleek de beste oplossing te zijn. En als je dan naar reviews gaat zoeken kom je al snel bij de Canon P-215 uit. Een sheetfeeder is een vereiste voor elke documentscanner; de HP Scanjet 1000 heeft die bijvoorbeeld niet. Het enige serieuze alternatief voor de Canon is de Fujitsu Snapscan S1300. Het belangrijkste verschil tussen deze twee apparaten zit in de software: de Canon heeft een twain-driver, de Fujitsu niet. Je kunt de Fujitsu dus alleen met de bijgeleverde software gebruiken. Omdat ik mijn administratie bijhoud op de Mac met het programma Yep, dat een eigen scanfaciliteit heeft, viel de Fujitsu dus af.

De Canon doet - kort gezegd - alles wat ik ervan verwacht. Hij is makkelijk mee te nemen en aan te sluiten; één mini-usb kabel is voldoende. Hij gaat vanzelf aan zodra je hem openklapt. De sheetfeeder doet wat fragiel aan, maar is dat beslist niet. Drivers/software installeren is niet per sé nodig omdat de scanner ook ingebouwde software heeft, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. De bijgeleverde desktopsoftware blinkt uit door eenvoud en kwaliteit. Je kunt er niet veel aan instellen, maar dat hoeft ook niet. Met de standaardinstellingen zijn de scans al gewoon goed. En de twain-driver werkt ook naar behoren. De scansnelheid is voldoende. Niet zo snel als een desktopscanner, maar omdat het een duplexscanner is gaat scannen van documenten wel veel sneller dan met een flatbed.

Het enige minpunt dat ik tot nu toe ben tegengekomen is, dat hij af en toe wat moeite heeft met het scannen van losse vellen. De scanner "pakt" het papier dan niet uit de sheetfeeder. Als ik een stapeltje documenten scan blijft soms ook het laatste vel achter. Het lijkt vooral te maken te hebben met de papierkwaliteit in combinatie met vervuiling van de toevoerrollen. Maar gelukkig zijn de rollen makkelijk te verwijderen en schoon te maken.

De prijs (ik heb er 250 euro voor betaald) is vergelijkbaar met die van de concurrentie, en hij is het zeker waard. Een bureauscanner kost makkelijk het dubbele en heeft eigenlijk als enige voordelen een hogere snelheid en een hogere capaciteit sheetfeeder. Als je die niet hodig hebt ben je met de Canon beter af.

Heb jij ook een Canon P-215?