Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

BakkerM 19 mei 2008, 1.572 views

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• Ergonomisch
  • Ergonomisch
  • Ergonomisch
  • Ergonomisch
  • Ergonomisch
  • Ergonomisch?

Minpunten

• het is even wennen

Intro
Na jaren op zo'n grijze ramplank te hebben (ge.. euhm geramt?) kwam ik via mijn buurjongen in aanraking met dit toetsenbord. De MS Natural Ergo 4000. Deze ook gekocht toen ik mijn nieuwe pc kocht afgelopen najaar.

Ergomonie
Deze is mijn insziens toch wel perfect. Je het wennen als je dit toetsenbord voor het eerst gebruikt, maar ik kan niet meer zonder. Door de vorm van het toetsenbord (zie plaatje) zit je eindelijk natuurlijk achter je computer. Het is moeilijk uit te leggen als je niet beter weet, tot je van een Ergo 4000 naar een oldskool toetsenbord gaat. Dan heb je opeens het gevoel dat je labiel achter je toetsenbord zit, verkrampt en onnatuurlijk. Zit je met een gewoon toetsenbord zo dat je ellebogen bijna naar elkaar wijzen, bij de ergo gebruik je heb als een stuur van een fiets. armen uit elkaar, in een lichte hoek naar binnen en typen maar.

Leuk experiment. Pak je fiets en rijdt een stukje rond, De tweede ronde, pak je stuur in het miden vast. Zo ben je dagelijks ook aan het typen, lekker verkrampt ipv de armen natuurlijk uit elkaar, soepel langs je lichaam ipv erlangs gedrukt. Met de ergo voorkom je dan ook allerlei pols klachten. Je armen verkrampen minder, je handen liggen op lijn van je pols ipv scheef. En voor de supersize mensen ook leuk, aangezien je ellebogen bij de ergo makkelijk 30cm extra uit elkaar zitten en je hand nog op lijn van je pols zit.

Functionaliteit
Ook hier weer een goede score. Je krijgt je stadnaard qwerty stuk, je numpad. Aan de bovenkant zitten er allerlei fucntie knoppen, die makkelijk in te stellen zijn. Mute knop, 5 favorites, mail/search/home, geluidsknoppen, caculator. Verder heb je nog een back/forward knop onder de spatiebalk, en vlak boven de spatiebalk in de splitsing zit een scrollknop.

Precisie
Geen mening, er zit een draad aan, werkt naar behoren. Niks speciaals..

Vormgeving
Zie foto. Dit is altijd erg persoonsgebonden. Ik vind het een mooi toetsenbord, maar dat je moet zelf maar bepalen. Foto's zijn representatief, geen verrassingen.

Bouwkwaliteit
Goed. De spatiebalk kom solide over, wat toch het belangrijkst is. De functie knoppen zijn iets minder, maar werkt prima. Tegenvaller is de rubberen ondersteuningsrand onder de spatiebalk. Deze wordt snel vies en slijt relatief snel heb ik het gevoel. Niet dat ik slijtage heb, maar over een periode van zeg 3 jaar zal het rubber het eerst slijtage laten zien, de rest is robuust zat om jaren mee te gaan.

Drivers etc
Deze zijn goed verzorgt. Plug het toetsenbord in je pc, dvd van MS installeren en klaar is kees. Of in mijn geval, klaar is BakkerM! Alles werkt direct, gebruik je één van de favorites knoppen voor het eerst dan kan je een applicatie of url toewijzen. Later kan je alle knoppen wijzigen via die software die MS meelevert en je waarschijnlijk algeinstalleerd hebt.

40 euro zodat je niet meer scheef zit achter je pc. Lijkt me een koopje.

Al bij al is dat het perfectie toetsenbord voor mij. Ik zit te vaak achter de pc en dan is het toch fijn om ontspannen te zitten. Het is erg wennen dat je qwerty gedeelte opgesplitst is, maar na een paar uurtjes gaat het prima. Wat mij betreft zou iedereen dit toetsenbord moeten hebben die langer dan 15 uur per week de pc gebruikt.

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)?

Heb al jaren een ergonomisch toetsenbord en de Ergo 4000 is dan ook al een aantal jaar inbezit. Alles ziet er nog goed uit. Dus nog niets aan de hand met de rubberen ondersteuningsrand.

Voor gamen vind ik zo'n gesplitst toetsenbord juist lekkerder spelen. Je gebruikt alleen het linker gedeelte van je toestenbord. Doordat het gesplitst is kan je sneller je knoppen vinden zonder te kijken. Dit geld voornamelijk bij de knoppen die aan de binnenkant van de splitsing zitten. (6-t-g-b links en rechts de 7-y-h-n) In een RTS zet ik mijn strike forces meestal onder knoppen 1 t/m 5 en heb ik 6 en 7 spelcasters zitten. Omdat je tussen 6 en 7 een tussenruimte heb zitten kan je heel snel naar 1 van je spelcasters gaan.

Op een normaal toetsenbord klik ik nog wel eens de verkeerde knop in en zit ik meteen in de chat functie of selecteer ik de verkeerde units. Je kan natuurlijk ook de knoppen anders instellen voor bepaalde games, maar dat een aantal knoppen nu verder van elkaar af zitten vind ik wel prettig.

Het is natuurlijk wel zo dat dingen die standaard ingesteld staan in een game onder toetsen die aan de rechterkant van je tb zitten nu wel moeilijker berijkbaar zijn. Je moet een iets grotere afstand afleggen. Dit vind ik echter verwaarloosbaar omdat de meeste toetsen die gebruikt aan de linker kant zitten.

Al met al vind ik het dus een heerlijk toestenbord, zowel om achter werken als te gamen, al vind ik het wel jammer dat er rechts boven Microsoft op dit toetsenbord staat.

[Reactie gewijzigd door Senxo op 19 mei 2008 17:39]

Hoi,
Heb ,m in de winkel zien liggen.
Ik weet niet of je ook intensief gamed, zo ja, hoe bevalt dat op dit toetsenbord?
Het toewijzen van toetsfuncties in een game met een gesplitst toetsenbord lijkt me niet echt je van het.
Tis wel een oogstrelend ontwerp.
Als gametobo is het minder geslaagd denk ik. Het leren typen is heel makkelijk, zolang je je handen maar goed neerlegt en niet kijken... Je vingers moeten dezelfde beweging maken als op een regulier toetsenbord, maar dan met je handen in een normalere positie
Offtopic:
Ik en niet kijken naar het toetsenbord als ik type...? Echt tweevinger werk hier.
Als die dag nog eens komt...pffffff. I have a dream :D.
Heb zelf dit bord gezien op een paar werkplekken, ook deze mensen waren echt wel weg van het toetsenbord en het grappigste... Heb precies dezelfde vergelijking gehoort...

Ik hou het wel bij mijn gewone ramplank... Hij werkt voor mij :P (heb een dinovo edge)
Inmiddels heb ik ook het toetsenbord. Het is wat wennen, maar ik wel dat het toetsenbord goed is. Gebruiken jullie overigens die extra steun om het toetsenbord 7 graden te draaien?

Helaas heb ik een brak exemplaar, de 'n' en in mindere mate de 'h' moet ik erg diep indrukken om de letter daadwerkelijk op het beeld te krijgen. (Dat er überhaupt een n op het scherm staat komt deels omdat mijn backspace overuren draait :P) Eens kijken hoe het met de garantie zit :)

[Reactie gewijzigd door Dadona op 13 juli 2008 20:04]

Ik gebruik dit toetsenbord nu zo'n 2 jaar. De enige plaats waar een beetje slijtage te zien is, is aan de rechterkant van de spatiebalk (ik spatie altijd met rechts).

@Dadona: Na 1 uurtje wennen aan de extra steun aan de voorkant (zodat het toetsenbord voor hoger is dan achter) wil je niet meer zonder! Dit is samen met de rubber polssteun het meest ideale aan het toetsenbord.

Laat je polsen rusten op de rubber polssteun en beweeg alleen je vingers!
Ik gebruik dit toetsenbord nu ook ongeveer twee jaar, en zou absoluut geen ander toetsenbord meer willen. De layout is een weekje wennen, maar daarna beduidend comfortabeler dan een 'standaard' toetsenbord, de polssteun is ook ideaal.
Ervaring met de extra steun aan de voorkant heb ik niet.
Slijtage is te zien bij mij op de WSAD knoppen, de print die aangeeft welke knoppen het zijn is er geheel vanaf, blijkbaar game ik meer dan ik typ! :D
Verder heb ik geen enkele gebreken aan dit toetsenbord kunnen ontdekken, ik zou eigenlijk iedereen willen aanraden dit toetsenbord een weekje of 2 te gebruiken en te ontdekken wat je al die tijd hebt gemist. O+
Sinds gister dit toetsenbord in bezit. Nu is het nog erg wennen, maar misschien dat ik over een maandje ook wel een review plaats.

Het enige probleem waar ik op bots is echter de zeer stroef werkende spatiebalk. Als ik deze in het midden indruk werkt deze prima, maar aan de zijkanten indrukken vereist aardig wat kracht (mijn polsen zijn daar niet blij mee). Nu lees ik dat dit een bekend probleem is; maar wat ik nergens vind is of dit nog "slijt"' of niet. Heeft iemand hier ervaring mee?