Specificaties 5.1 speaker met 70W vermogen - Bekijk alle specificaties

Teufel Concept E300 (Zwart) Review

HackingDutchman 6 april 2013, laatste update op 27 juli 2016, 861 views

Teufel Concept E300 (Zwart)

Zeer goede set qua prijs/kwaliteit verhouding. Betere geluidskwaliteit dan de Logitech speakerseries. Zeer aan te raden.

Pluspunten

• Zeer goede prijs/kwaliteits verhouding
  • Allround
  • Genoeg vermogen
  • Geweldig geluid

Minpunten

• Heb ik nog niet gevonden

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik heb de E 300 nu al weer bijna een jaar. Ik heb hem gekocht als opvolger van mijn eerste computerspeakerset, Philips Spa 7650 180watt RMS. Ik wou een diepere bas en meer vermogen. Ik woon in een vrijstaand huis dus ‘’buren overlast’’ is niet zo’n probleem. Ik had de Teufel Concept serie al een tijdje op het oog, heb heel lang lopen twisten of nu de E 400, of nu de E 300. Uiteindelijk is het de E 300 geworden omdat dit wat in de prijs scheelde en ik in de desbetreffende ruimte geen meerwaarde had aan dat extra stukje vermogen van de E 400.
Het vermogen/prijs ratio is bij de E 400 wel net iets hoger, mocht dat nog meewegen in je keuze.

Aanschaf
Ik heb de set aangeschaft vanaf de Nederlandse Teufel website zelf. Je moet er wel nog een setje kabels bijbestellen dat alweer een 25 of 35 euro kostte. Die heb ik ook van de site zelf besteld dus je zou waarschijnlijk wel een goedkopere optie hebben maar ik had toen nog geen ervaring met losse ‘’audio’’ kabels, dus ging ik maar voor wat me aangeraden werd op de site.
Wel zou ik zeggen dat de bedrading van de satellieten naar de sub lang genoeg is maar de bedrading vanaf de sub naar je geluidskaart is wat kort, maar anderhalve of 2 meter. Maar dit valt makkelijk op te lossen door een nieuw setje kabels te kopen die wat langer zijn. Bij mij past het nét.

Bezorging en Service
De service van Teufel is perfect. Netjes wordt er een tracking nummer gestuurd en ze houden je ook nog eens per e-mail op de hoogte. Het pakketje kwam goed en op tijd aan en was netjes en zeer goed ingepakt.

Aanluiten
Het aansluiten was even wat passen en meten met de kabels. Maar uiteindelijk goed kunnen aansluiten. De sub daarentegen was een stuk groter en zwaarder dan mijn vorige sub. Wel iets om rekening mee te houden waar je die het beste kan plaatsen.

Kwaliteit en uiterlijk
De kwaliteit van de set is subliem. Hij ziet er zeer fraai uit en past geloof ik wel bij elk modern interieur. De set heeft een mooie zwarte piano laklaag en de 3 knopjes die boven op de sub zitten geven blauw of rood licht, aan-blauw, standby-rood.
Verder voelen de satellieten goed solide aan. Ik heb er alweer één een paar keer van mijn bureau afgestoten maar merk geen enkel geluidsverlies. Alleen een kras aan de bovenkant. Ik deed iets waardoor de satelliet, links aan de zijkant van mijn bureau heb ik de linker achterste satelliet staan, 3 meter wegvloog :).

Geluidskwaliteit
Algemeen
De geluidskwaliteit over het algemeen gezien is perfect. Hij geeft de hoge tonen en de lage tonen, 20.000 Hz tot 35Hz, goed weer. Ik heb de basknop altijd op bijna max staan, + 80%, net niet helemaal open. De volumeknop heb ik ook altijd op ong. 80% staan want ik regel verder het volume via mijn computer.
Ik luister meestal alles dmv PowerDVD 12. Heb de settings op 5.1, TrueTheater Surround, Movie playback, front en Center -15/-7, rear -10/-1, LFE op 0, staan.
Films: Het is een ware must om films te kijken hiermee. Je dreunt lekker mee en hoort het geluid overal om je heen. Ik kijk 95% van de tijd een film in X264 .MKV formaat met 5.1 DTS. Ik kan er niet veel over zeggen, het klinkt gewoon hartstikke goed in mijn oren.
Games: ‘’idem’’, klinkt hartstikke goed!
Hieronder behandel ik het algemene geluid van muziek per genre.
Klassiek: Geeft hoge en lage tonen goed weer. Je hoort alles en het klinkt fantastisch. Een goede bas.
Soundtracks: ‘’idem’’
Rock/Pop: ‘’idem’’
Electro/Trance/House/Dubstep: Hier heb je het meeste profijt van de bas. De goede full 100watt, géén RMS écht 100 watt, vermogen van de sub zorgt ervoor dat je het ritme goed voelt. Ik luister ook het meeste van dit soort muziek en hij is er gewoon perfect voor in mijn oren, en ogen.

Ik vind het een geweldige en énorm veelzijdige set. Ook heb ik gemerkt dat er gewoon géén betere alternatieven zijn voor de computer, en grotendeels ook voor de TV, dan deze set. Tevens als ik weer wat ga kopen, koop ik zeker weer iets van Teufel. Het klinkt gewoon geweldig, je kan horen dat Teufel een bedrijf is dat zich de geluid bezig houdt. In vergelijking met de Logitech 5.1, Z500 o.i.d., klinkt dit vele malen beter. Het mag dan misschien niet meer vermogen hebben dan een paar concurrerende sets, die overigens in de tijd dat ik deze gekocht had een stukje duurder waren, maar het klinkt tot aan de VOLLE 100% hartstikke goed, duidelijk, helder etc. etc.
Een echte aanrader.

Wil je nog meer weten en/of heb je nog vragen laat een bericht achter bij deze review of stuur me een bericht op youtube. Kanaal /HackingDutchman

Heb jij ook een Teufel Concept E300 (Zwart)?