Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Cosmos 1000 Review

Hammer 19 mei 2008, laatste update op 19 mei 2008, 1.855 views

Cooler Master Cosmos 1000

Pluspunten

• Ruimte
  • Frontpanel-aansluitingen (Digitaal geluid!)
  • Geluidsproductie
  • Vormgeving (die beugel daargelaten)
  • Featureset en bijgeleverde handigheidjes
  • Kabel-wegwerksysteem

Minpunten

• HDD-schroeven/ bevestiging
  • gewicht (17kg)

Geschiedenis

Na de aanschaf van een PCI-tv kaartje, de WinTV 3000 (die worden verdomd heet zeg!), bleek de airflow in mijn kast, een Sunbeam Tech-Trio, niet meer afdoende, en moest ik op zoek naar een grotere, koelere kast. Na het lezen van wat reviews wist ik dat het in ieder geval een Silverstone, Lian-Li of Coolermaster moest worden; de Full tower versie. Na enige tijd geduld te hebben en ads op tweakers in de gaten te hebben gehouden, kon ik van een mede-tweaker voor een leuk prijsje een Cosmos 1000 over nemen. Hierover had ik slechts enkele slechte dingen gelezen, die ik straks uiteen zal zetten, maar mijn motivaties om deze te nemen waren:

- Ontzettend stil
- Lekker ruim
- leuke vormgeving; al is dit natuurlijk relatief; mijn zusje bijvoorbeeld vond 'm spuuglelijk tov. mijn sunbeam-tech :p.

Algemene indruk en vormgeving

Naja, over de algemene indruk kan ik vrij kort zijn: DAMN! wat een grote, lompe, zware doosl! Ik moest de juffrouw van GLS helpen het pakket uit haar busje te slepen; ze dacht dat het een airco was :p Eenmaal thuisgekomen
begon het uiteraard te jeuken, en wilde ik mijn systeem meteen ombouwen. Toen ik de doos open maakte om de kast eruit te halen, vielen mij enkele dingen op:

1-Fijn! een greedschapskistje met allerlei handige hulpmiddeltjes! tie-wraps, stricker-kabelklemmen, (om je kabels langs het mobo naar de plek van bestemming te leiden zonder dat deze in de kast gaan 'zweven'), en last but not least, een kruis-en platte schroevendraaier in sleutelhanger-formaat.
2- Groot; op zijn minst 1/3 groter dan mijn midi-tower (in de breedte alsook in de lengte en jawel, ook in de hoogte!^^
3- Niveau van afwerking kan beter; n van de grote gebogen beugels zit niet helemaal recht op de kast, waardoor er tussen de kast en het bevestigingspunt een naadje ontstaat; jammer, omdat deze beugels toch wel n van de eyecatchers van de kast zijn. Hierdoor ook slechts een voldoende voor afwerking. Verder vind ik het kleurgebruik erg mooi, vooral de aluminium/ stalen delen buitenom hebben een mooie geborstelde-RVS-look.

Verder enkele bijzonderheden over de vormgeving:

4- Het deurtje ziet er mooi uit en voelt stevig aan, en kan eenvoudig zowel links als rechtsdraaiend gemaakt worden; hier is goed over nagedacht. De magneetjes zijn voorzien van een transparant rubberen kapje, waardoor het resonneren van een eventueel trillend deurtje tegengegaan wordt. Het deurtje sluit overigens prima.
5- De zijpanelen zijn middels een "switch" aan de achterzijde eenvoudig los te klikken en zodoende gemakkelijk te verwijderen en zijn voorzien van zwart rubberen strips; met onder punt 4 genoemd beoogde effect. Verder zijn de zijpanelen voorzien van isolatiemateriaal, wat de geluidsproductie vanuit de kast behoort tegen te gaan.
Jammer alleen dat er geen window in zit, mja, je kunt dan ook niet alles hebben, en ik heb liever een stille PC dan een window:p
6- De HDD's dienen in plaats van horizontaal, vertikaal liggend in de kast te worden geplaatst. Of dit ten goede komt van de levensduur van de schijven waag ik te betwijfelen, maar ik neem aan dat Coolermaster dit voldoende onderzocht heeft om uiteindelijk tot deze onconventionele oplossing te komen. Iedere HDD heeft zijn eigen plaatsje in een aluminium (?) doosje. Dit doosje kan middels duimschroeven gemakkelijk verwijderd worden, alwaar de HDD met vier schroefjes, allen voorzien van rubber aan onder-en bovenzijde, zich bevindt. Ik had het idee dat de bijgeleverde (standaard) schroefjes eigenlijk een beetje lang waren, waardoor de HDD's imho te los in deze bays liggen. Ik heb altijd het idee gehad dat HDD's goed stevig vastgemaakt dienen te worden, maar dat was, met de bijgeleverde schroefjes dus niet mogelijk, en dus heb ik mijn eigen schroefjes met ringetjes gebruikt om dit te bewerkstelligen.
7- Voeding onderin; wel apart, daar ik anders gewend ben. Ook hier weer is de plek waar de voeding opgelegd wordt voorzien van een rubberen rand. De intake van de voeding is voorzien van een stofwerend filter.
8- Overigens zijn alle intake-gaten en oepningen voorzien van een stofwerend filter, die eenvoudig verwijderd kunnen worden om te reinigen.
9- Ik had gelezen dat er een "constructiefout" in de kast zou zitten, echter heb ik geen problemen ondervonden met het wegwerken van de kabels; ze kunnen van binnenuit langszij door 2 vertikale openingen naar de frontbays alsook door een horizontale sleuf aan de onderzijde naar HDD's en inbouwapparaten geleid worden. Misschien ben ik in dit geval niet kritisch genoeg, of ben ik sneller tevreden, maar ik heb dit niet als een negatief punt kunnen ervaren en dus ook niet als zodanig opgenomen in mijn review.

Koelingsmogelijkheden

Ik had op diverse fora en ook hier op tweakers in reviews gelezen dat de HDD's niet actief gekoeld zouden kunnen worden, echter bijgeleverd was een Fan-'bakje', om boven de HDDs in een 5,25 bay te bevestigen, waar een 120mm. fan ingebouwd kan worden, dit heb ik dan ook gedaan. Dit bakje ziet er uit als het bakje dat in de onderzijde van de kast de intake-fan vasthoud, en is zeer eenvoudig te bevestigen middels een klik-systeem.
Verder kunnen de 120mm. outtakes aan de bovenzijde vervangen worden door max 2x 140mm. fans, of een dubbele radiator. Aan de achterzijde is plaats voor een 120mm. outtake, achter de HDD's in de moederbord-area kan een 120mm. fan aangebracht worden en er zijn prefab-gaten voor het doorvoeren van de slangen van een extern waterkoel-systeem.

Koelmogelijkheden te over, lijkt mij. Enig nadeel vind ik wel dat de fans slechts op het moederbord aangesloten kunnen worden en niet op molexen aan de voeding. Wellicht dat een fancontroller dan uitkomst bied? Hier heb ik geen ervaringen mee en input door jullie is dan ook gewenst, sinds ik dit als mijn volgende upgrade in overweging neem. Ik vind dat mijn moederbord, met erop aangesloten 4st. 120mm fans, te warm wordt (45 graden idle, in mijn oude kast +/- 35-40 graden idle), en wellischt dat dit door de hoeveelheid fans komt. Ik mag aannemen dat dit niet veroorzaakt wordt door de airflow in de kast, daar dit een van de sterkere punten zou moeten zijn :X

Installatiegemak

Daar de ruimte in de kast, naar mijn bescheiden mening (dit is mijn eerste ervaring met een Fulltower-kast) ruim voldoende is, is er ook genoeg bewigingsruimte, wat het installatiegemak ten goede komt. Over de HDD-bevestiging heb ik het reeds eerder gehad, dit vond ik een minpunt ivm de te lange schroeven. Wel heb je relatief lange kabels nodig voor bijvoorbeeld de 8pins connector voor extra 12V-lijn naar de processor (die op mijn mobo, de P35-DQ6, aanwezig is en zich helemaal links boven bevindt, terwijl de voeding helemaal links-onderin ligt). Maar goed, het past. PCI-kaarten passen prima, Er is ruim voldoende plaatsn voor mijn 8800GTS en ook voor toekomstige, nog langere kaarten is ruim voldoende plaats. De bevestiging van insteekkaarten gaat met duimschroefjes, al wil het indraaien van deze schroefjes nogal eens moeilijk gaan.
Verder passen en M-ATX, ATX en E-ATX mobos in de kast, maar voorlopig houd ik mij alleen bezig met ATX-mobo's.
De apparaten die in de 5,25 bays te monteren zijn, zijn zeer eenvoudig los-en vast te maken met een handig klik-systeempje; Ik heb een DVD-brander en een CD-brander hierin gemonteerd, en dat ging supersnel en de apparaten zitten stevig vast.

Die 155 die de kast nu nieuw kost is deze wel waard denk ik, zeker gezien de mogelijkheden en bijgeleverde extra's; ook voor iedereen die een stille kast wil zeker een aanrader.

NB. Ik zal, nadat ik een fancontroller f andere fans heb geplaats, deze review nog even aanpassen om terug te komen op de airflow, en of de temperaturen van mijn mobo inderdaad gezakt zijn; deze info houden jullie te goed. Foto's van mijn setup volgen zsm.

Heb jij ook een Cooler Master Cosmos 1000?

Een mobo van +/- 45 graden is niet direct zorgwekkend maar wel een beetje hoog. In mijn Centurion 5 kastje van CoolerMaster liggen de temps veel lager. Terwijl ik een 80mm als intake heb(waar ook nog eens 2 harde schijven voorzitten), een Scythe Infinity die mijn proc lekker koel houd(Zit een Zalman 120mm casefan op gemonteerd), een asus koelertje voor de north bridge(kreeg ik meegeleverd bij mijn P5E) en een 120mm zalman outtake.
Mijn mobo is 32 graden, de proc is idle 31(Q6600 G0) en de HDD's zijn 23 graden.

Als je 1 a 2 koelers van de outtake uitzet, in hoeverre scheelt dat in temp?
Ik heb nu 1 fan (de achterste outtake bovenin) van m'n mobo ontkoppeld en 1 120mm fan bijgeplaatst op de plek van de GPU-airduct, tegen de HDD-kooi aan; de airduct past nu niet meer. Mijn mobo-temp idle bedraagt nu 42graden, dus 3 graden minder. Mijn GPU is ook een stuk (7 graden) koeler, alsmede mijn processor, die nu, terug geclocked naar standaard 2,4Ghz, op 28 graden idle op z'n 2 warmste kernen loopt.

Zelfs mijn HDD's zijn koeler, al is 't maar 1 graadje op de ene en 3 graadjes op de ander. de temps schommelen hier nu tussen de 26-29 graden, voorheen 27-32 graden.

Heel vreemd; het lijkt alsof de airduct warmte binnen houdt ipv naar buiten leidt, maar het kan uiteraard ook komen door die extra fan; hoe het ook zei, mijn pc is koeler^^ Ik denk dat ik nog een beetje verder ga testen; kijken hoe het precies komt dat de temps zijn gezakt..

EDIT:

Ik heb andere fans nodig, deze CM fans brengen een erg irritant "geratel" ten gehore, die nu hoorbaar is omdat de rest zo stil is... vreemd, eerst had ik een half vliegtuig naast me staan, maar dat boeide me niet echt, maar nu ik zo'n stille kast heberger ik me aan een heel zacht soort brommen van een 120mm. fan... Ik word verwend, geloof ik :x

[Reactie gewijzigd door Hammer op 19 mei 2008 21:02]

Ik kreeg bij mijn zalman koeling(voor de proc) toen een fanmate erbij. Deze had een andere aansluiting. Wel kreeg je er stekkertjes bij om deze om te zetten.
Ik zou er niet van uitgaan dat de aansluitingen op je mobo hetzelfde zullen zijn als de aansluitingen op je fancontroller. Vraag het even na bij de zaak waar je de fancontroller koopt, die zullen het precies weten.
Succes

@Update
Heb het even voor je nageken bij Alternate. het verschilt per fan-controller.
De zalman(http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TEEZ03) heeft aansluitingen achterop zitten waar je direct de fans op aan kan sluiten.

Ik zag ook een Scythe staan waarbij je de kabels kreeg om je fans te verbinden met je fancontroller.

@Update 2
Het grote voordeel van het verticaal monteren van je harddisks is dat het verbinden met het mobo en de powerconnector vele malen makkelijker gaat. Dit is inderdaad uitgebreid getest en geeft geen enkel probleem met de levensduur van je schijven.(de duurdere kasten tegenwoording doen het allemaal op die manier)

Verder, goede review. Ga je nog foto's plaatsen?

[Reactie gewijzigd door Thysiej op 19 mei 2008 13:23]

Dank je, thysie; waardevolle info :)

Ja, ik zal straks als ik thuis kom even wat fotootjes erop zetten^^
Leuke dingen zijn dat. Ik raad je wel aan om je kabels wat beter te verbergen met tie-rapjes enzo. Bind ze netjes bij elkaar, dat kan de airflow nog wel iets verbeteren.
Verder raad ik je aan als je een stille pc wilt, dat je heel goed op zoek gaat naar de beste luchtkoeling ervoor. Voorheen gebruikte ik altijd Zalman, maar die zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. CM is qua prestaties en stilte goed.
Ik raad je aan, als je stilte wilt en toch een grote hoeveelheid luchtverplaatsing dat je voor Scythe gaat, is wel duurder maar dan heb je wel waar voor je geld(dat is mijn mening natuurlijk). Ook is voor stilte een fancontroller natuurlijk wel een pre :)
By the way, je systeem zal nooit echt stil worden zie ik, je hebt er een Nvidia? videokaart in zitten met stock koeler. Als je eenmaal begint met het stiller maken van je pc blijf je maar doorgaan en ben je straks zelfs de fans in je voeding aan het vervangen :P
Als je zorgt dat je airflow goed is, en dus je videokaart netjes op temp zal het wel meevallen. Ik heb voor mijn videokaart een extra fan erbij gezet zodat hij tijdens spellen niet warmer wordt dan 80 graden(8800GTS 512 heethoofd), dan is het geluid nog goed te doen.

Succes

[Reactie gewijzigd door Thysiej op 20 mei 2008 10:48]

Ik vind de koelprestaties van deze kast beetje tegenvallend. Met kast open draai ik mijn q6600 op 21-24 graden idle, met kast dicht 31-36. Een behoorlijk verschil dus. Wat ik nog niet heb geprobeerd is een fan monteren boven de schijven maar dat zal niet heel veel schelen denk ik.
ja inderdaad; voor de hoeveelheid en grootte van de fans die in de kast zitten, ben ik het hiermee eens. Ik vind het vreemd dat er 3 outtakes en slechts 1 intake in de kast zitten; zou op onderdruk moeten functioneren, maar tot op heden kan ik niet echt zeggen dat ik heel erg erover te spreken ben, zeker gezien mijn huidige mobo-temps. Op onderdruk werkt toch ook alleen als de kast op zich volledig 'luchtdicht' is?

De temperatuur van mijn CPU (eveneens q6600 G0) is wel +/- 1 graadje gezakt tov. mijn oude kast en het systeem op zich is nu wel weer 24/7 stabiel (geen bsods meer), ondanks de hogere mobo-temps.
De fan boven de HDD scheelt hier ongeveer 3graden tov. mijn oude kast, van 30 naar 27 graden.

Wat wel gezegd moet worden is dat de lucht die uit de voeding komt een stuk koeler aanvoelt tov. ten tijde van mijn oude kast+winTV 3000; denk ook dat het te warm lopen van mijn voeding voor mijn voorheen instabiele systeem verantwoordelijk was, maar ik heb dit niet kunnen testen.

[Reactie gewijzigd door Hammer op 19 mei 2008 13:40]

Kan iemand mij enige input geven mbt. het gebruik van een fan-controller cq of de aansluitingen op het moederbord hetzelfde zijn als die op de fancontroller? alvast bedankt! ^^
jup idd, een nvidia 8800GTS 512, maar die is heel wat stiller dan de 2900XT die ik er eerst in had zitten :p

Nee, ik heb op zich geen moeite met het geluid van de fans, maar als ik er irri geluidjes als een zacht ratelen doorheen hoor, dan word ik er gek van :) Dat klinkt dan zo alsof het er eigenlijk niet thuis hoort, en dan gaat t me storen ^^

Verder zit ik eigenlijk best vaak aan mijn pc te knutselen, dus als ik alles met tie wraps ging vastmaken, dan moet ik me daar een flinke voorraad van halen, ze zijn immers maar 1x te gebruiken:)

Zat idd te denken aan 18dB of minder fans; lichies enzo boeien me niet echt, zie je toch niks van als de case dicht is. scythe maakt mooie fans, maar ook van de extra stille CM fans hoor ik goede dingen, alleen die CM-fans wat er nu in zitten zijn niet van het beste soort :p
Mooi om te lezen en te zien(!) dat je een fan kunt monteren boven de HDs. Als ik alle 6 plekken zou vullen met HDs, krijgen de onderste drie dan ook nog wat frisse lucht? Ik zie op je foto alleen enkele smalle openingen onder de onderste drives. Hebben ze misschien nog een rooster naar de voorzijde van de kast?