CM Storm QuickFire TK (Red switch) Review

Crazyanz 3 april 2013, laatste update op 4 april 2013, 2.713 views

CM Storm QuickFire TK (Red switch)

Pluspunten

• Formaat
  • look
  • functionaliteiten
  • nkro
  • ps/2 compatible

Minpunten

• Geluid, al is dit een eigenschap van een mechanisch toetsenbord
  • Ontbreken van een ps/2 adapter

Na jaren onwetend op verschillende goedkope logitech planken te hebben getikt en gegamed kwam ik er achter dat er zo iets is als een mechanisch toetsenbord. Nou was mijn oude plank aan vervanging toe dus er moest een mechanisch toetsenbord komen. Na een korte zoektocht kwam ik al snel uit bij de cm quickstorm tk (red switches) vanwege de looks, het formaat en het hebben van door mij veel gebruikte media toetsen.

Wat krijg je
Verpakking is redelijk simpel, ik kreeg een gigantische doos binnen van mycom maar daar kwam een heel schattig doosje uit. In de verpakking tref je het toetsenbord aan, een boekje en een tool om keys los te verwijderen.

Look & feel
Het bordje oogt klein, en ziet er naar mijn menig erg strak uit. Het geheel voelt stevig aan, geen flex of krakende delen en oogt degelijk. Geen opzichtige merknamen, vreemde logo's en andere kermis toestanden (ik heb de verlichting eigenlijk altijd uitstaan) maar gewoon lekker rustig ogend. Toetsenbord is ondanks zijn formaat toch nog een goede 500gram gecombineerd met goede rubberen vlakken (mocht je de pootjes willen gebruiken ook die zijn voorzien van rubber) op de onderzijde zorgen er voor dat hij goed op zijn plek ligt. Lettertype op de toetsen laat zich lastig omschrijven maar ik vind het wel wat hebben. Als je het toetsenbord uitpakt zit de kabel er al in maar dit is een mini usb kabel die verwijderbaar is. Deze gevlochten kabel is trouwens erg degelijk.

Functionaliteit
De cm quickfire TK zit redelijk geniaal in elkaar. Om te beginnen de belichting die naast een optische ook een functionele functie heeft.

Verlichting heeft 5 lichtsterktes en 4 standen:

- Alles verlicht
- WASD knoppen + pijltjes toetsen als die aanstaan
- Pulse
- Uit (met uitzondering van functie knoppen die al dan niet actief zijn)

Daarnaast lichten de FN(lock), windows lock (f12) en pijltjes toetsen op als ze aan staan.

Dan de "numpad" hier worden de pijltjes toetsen de numpad en de del,home, end etc knoppen gehuisvest. Dit werk vrij goed je heb of je numpad of de pijltjes toetsen en functie knoppen.

Dan bevinden zich boven op de F toetsen nog een hele rits knoppen, om te beginnen de esc knop waar zich ook de knop voor het schakelen tussen 6kro en nkro mode bevind. Dan een rij toetsen voor bediening van de toetsenbord verlichting. en hierna volgen de media knoppen. Deze zijn of te bedienen door FN+key te doen of door de FN key te locken en kan je direct de media toetsen te gebruiken (erg handig).

En natuurlijk kan je tijdens het gamen je windows toetsen uitschakelen.

Gebruik
Het switchen tussen de verschillende functies en modes went snel. De rubberachtige coating op de toetsen moest ik even aan wennen bij het typen maar dit went en bij het gamen geeft dit een erg lekkere feel! Ik heb de versie met rode mx cherry keys, en die bevallen prima! Tijdens het gamen speelt het echt heerlijk. Ik speel momenteel vooral DOTA2 en incidenteel Quake, CS:S en BF3. Vooral in shooters merk je het verschil heel erg, het zal ongetwijfeld voor een deel psychisch zijn maar het lijkt allemaal net een fractie sneller en soepeler te reageren. Enige negatieve wat ik kan melden is het geluid, dit wist ik bij aanschaf maar het klinkt echt als een oude typemachine. Ik begreep dat hier rubbercaps voor te krijgen zijn die het geluid wat dempen. Daarnaast zal ik ook nog moeten wennen en wat minder hard op de toetsenrammen gok ik.

Ben er zeer tevreden mee, mooi allround bordje die perfect voldoet aan mijn behoeften. Ondanks het formaat zit alles erop wat ik gebruik en door slim gebruik van de verlichting is het altijd duidelijk wat wel en niet aanstaat. . Voor mij was de prijs niet bepalend voor mijn keuze maar je kan wel stellen dat het in vergelijking met andere mechanische toetsenborden een topdeal is voor slechts +/-80

• logitech G500

Heb jij ook een CM Storm QuickFire TK (Red switch)?

Goede review, ik snap niet dat iemand je een 0 gaf.

Ik denk dat ik mijn Corsair K60 ga inruilen voor deze, ik heb toch liever een tenkeyless toetsenbord.
Ook goed om weten dat er rubber op de pootjes zit :)
Bedankt!
Hoi, mooie review!

Je hebt dit toetsenbord nu al een tijdje. Is je nog wat nieuws opgevallen? Zijn de red switches fijn of zou je achteraf toch liever andere switches nemen? Denk je dat je typsnelheid is toegenomen?
Hoi,

Met mijn standaard Dell toetsenbord haalde ik maximaal 85/90 woorden per minuut, en na twee dagen de Quickfire TK gebruikt te hebben haalde ik makkelijk 120+ woorden per minuut. Je typesnelheid zal dus zeker toenemen.

Zelf vind ik deze switches heel fijn maar, ze zijn heel erg gevoelig. Je hoeft de knop nauwelijks aan te raken en hij reageert al. Dit kan zorgen voor veel extra typefouten als je het niet gewend bent. Ook geven deze switches geen feedback, je voelt dus geen "klik" en ook geen weerstand.
Haha, je hebt gelijk. Ik had hem ondertussen zelf ook al gekocht en het viel mij ook op dat ze erg licht reageren. Aan de andere kant is de toets al geregristreerd voordat je de hem 'ge-bottomed' hebt en reageert hij dus in games ook erg snel. Ik ben erg blij met het keyboard. Heb verder dan ook geen minpunten. :)
Ik ben nog steeds erg tevreden met dit tobo, typt nog steeds fijn, mijn pc is wel echt een game bak, maar de incidentele thuiswerk dag pak ik toch altijd liever dit tobo.

Enige manko blijkt toch de coating te zijn, die is heerlijk voor typen maar heeft de neiging vuil te verzamelen. Niets ernstigs maar je moet zeker bij regelmatig gamen je wasd knoppen soms even schoon maken.