Abit NF7-S, nForce2 (5.1 Sound, Sata) Review

EvilWhiteDragon 25 september 2006, 1.372 views

Abit NF7-S, nForce2 (5.1 Sound, Sata)

Pluspunten

• Goed overclockbaar;
  • hoge Vcore tot je beschikking;
  • zeer sterk bordje;

Minpunten

• Slechte plaatsting van de firewire headers;
  • een actieve heatsink;
  • Geen koelling op de mosfets

Layout Score: 4
Het is een zeer stabiel en goed te overclocken bord. En het is een kwalitief goed en sterk bord ( heb persoonlijk vaak genoeg 2V door de chipset heen gejaagd en 2,2V door de CPU :X) . En met overclocken een fsb van 263mhz halen is zeker niet slecht, voor een abit NF7-s. Mijn hoogste CPU clock is ong 2,7 - 2,8 GHz max op dit bord en dat vind ik zeer netjes.
Een van de weinige nadelen op dit bord is dat de northbridge met een fan gekoelt wordt, naar mijn inzien had abit daar beter een passieve heatsink op kunnen zetten a la een zalman. Ook de plaatsing van de headers voor de firewire aansluiting is niet echt leker gedaan, zo half onder de videokaart.
Ander klein puntje is dat er standaard wel cooling op de mosfet's had m,ogen zitten, zeker omdat het een OC bordje is.

Update 13-10-2005:
Sinds een tijdje zit het bord in mijn zelfgebouwde media center incl. met athlon xp-m@1,8Ghz , dit werkt allemaal prima en is heerlijk stil, doordat de AXP-M nauwelijks warm wordt en ik al eerder passieve koelling op de northbidge gemaakt had

Update 22-3-2006:
Heb er inmiddels een RAID array op gemaakt en dit werkt ook allemaal vlekkeloos. Het instellen was snel en vrij simpel geregeld, er waren allleen in eerste instantie wat problemen met de HD's door o.a. het niet goed hebben staan van de SATA2 jumper.

Update augustus 2006:
Het moederbord is dood, licht waarschijnlijk aan een kapotte condensator, die ook nog eens heel moeilijk te krijgen is.

Heb jij ook een Abit NF7-S, nForce2 (5.1 Sound, Sata)?

SATA2 jumper? Als ik het goed begrijp had je SATA2 schijven die je dus moest downgraden naar SATA1?
Ik denk het wel, sommige chipsets/mobos kunnen ermee overweg, andere hebben weer expliciet die jumper nodig.
idd ook een van mijn beste aankopen ooit... dit bordje overleefd werkelijk alles (even afkloppen voor ie zo meteen sterft)

men waterkoeling heeft er al op gelekt, hebben al allerlei cpu's opgezeten maar hij blijft gewoon goed z'n ding doen.

alleen jammer dat multiplier 10 niet werkt...
Ik denk dat je de fan van het bord niet als negatief moet zien maar juist als positief.

De meeste OC borden hebben een Fan op de NB zodat dit een stuk koeler is dan met een passief blokje, waarmee je dus weer beter kan OC'en.

Wil je dezelfde prestaties halen met een passief blokje, dan moet je echt naar grote heatpipe constructies gaan die veel duuder zijn.
dit is inderdaad een schitterend bordje... ongelofelijk wat het allemaal overleefd.

Bordje draait nu ondertussen 3.5jaar, waarvan 2.5 jaar een athlon xp-m @ 2500mhz 2V Vcore

zowel die CPU als dat de NF7 had ik al lang naar de eeuwige hardwarevelden verwacht ;)

meerdere malen flink nat geworden van de wako, kortsluiting in de voeding, niks deert dit bordje!
ik gebruik em ook nogsteeds als primair systeem, momenteel met XP-M @ 2430. Laatst nog even een 7800GS ingestopt en nu draaien alle spellen ook weer als een trein. Overigens mijn laatste moederbord in de afgelopen 4 jaar. Daarvoor was ik echt zo'n diehard, die elke maand weer iets nieuws kocht. Ineens had ik er genoeg van, vriendin nam veel tijd in beslag en ik gooide het bijlte er maar gewoon bij neer. Het draaide prima al die jaren met een Radeon9700, wat tot voor kort nog bijzonder goed presteerde met de nieuwste spellen. Er hebben wel talloze cpu's in dit bord gezeten, Sempron, Duron, Thoroubred B, Barton. Duron totaal afgefikt door eigen schuld, Socket heeft een enorm brandgat en ziet er niet meer uit, maar ach het werkt nogsteeds :P
Superbordje imho!

Overigens Condensator die niet te krijgen is? Lijkt me stug, ik had van mijn elektro opleiding een hele berg condensatoren voor het bouwen van een voeding. Die voeding is er echter nooit gekomen :+ Al die condensatoren zijn ergens anders voor gebruikt, zo ook een KX7-RAID en nog wat ander spul. De NF7-S heeft mijns inziens ook niet echt speciale exemplaren. Ook hoeven ze niet exact hetzelfde te zijn, zo nauw komt dat niet, meestal gaan ze van het minimale en meest kostenbesparende uit, een beetje overdimensioneren kan geen kwaad op een mobo. In elk geval heb ik er nooit een kapot mobo aan over gehouden. Wat ik wel weer eens heb gehad, is dat een bord waar je een paar condensators afbreekt gewoon nog prima werkt. Dus een kapotte condensator hoeft niet gelijk een dood bord te betekenen. Wel een instabiel bord lijkt mij. Hoewel mijn KX7-Raid destijds prima leek te werken zonder condensator, heel appart :)