Apple iPad WiFi (voorjaar 2012) 32GB Wit Review

MooDyBLueS 1 april 2013, 473 views

Apple iPad WiFi (voorjaar 2012) 32GB Wit

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Subliem scherm
  • Zeer goed ecosysteem
  • (In de basis) snel en responsief

Minpunten

• Lange laadtijd
  • Ergonomie in specifieke gevallen
  • Traagheid bij high-res magazines/tijdschriften

Ooit begonnen met een iPad 1 met 16 GB, merkte ik aangekomen bij iOS 5 wel de nodige traagheid en begon de ruimte wat krap te worden. Aangezien Apple producten vrijwel altijd een goede waarde behouden, kon ik zonder opnieuw ¤500 neer te leggen een upgrade doen naar deze iPad "3" of "Retina", gelijk maar in 32 GB en voor de afwisseling eens in het wit.

Featureset
Als ik het vergelijk met de iPad 1, doet de iPad 3 eigenlijk hetzelfde, maar dan sneller, beter en mooier. Wel heeft hij een tweetal camera's die ik evenzoveel keren heb gebruikt. Op een terrasje op je iPad de krant lezen staat weliswaar nerdy, maar is nog te doen, een foto maken maakt je echter direct tot een dorpsgek.
Als ik software tot de featureset mag rekenen, dan valt iCloud er wat mij betreft in positieve zin onder. Hoewel er regelmatig storingen en ontevreden gebruikers in de media gemeld worden, heb ik nog nooit ergens last van gehad en ben een erg tevreden gebruiker ervan. Al is het alleen maar vanwege het briljante Photo Stream principe. Hoewel ik inmiddels de nodige Appleraten (apparaten van Apple) bezit en vrienden en kennissen om mij heen ook steeds meer, blijf ik het jammer vinden dat hier geen open standaarden voor ontwikkeld worden. Dat geldt niet alleen voor Apple, maar net zo goed voor Google, Microsoft en dergelijke.

Prestaties
Verder merkte ik vanaf het eerste gebruik dat de iPad 3 vele malen sneller is dan de iPad 1, ook niet gek natuurlijk. Al moet gezegd dat ik op sommige punten meer snelheid verwacht had. Zo is een spel als Real Racing 3 bloedsnel en reageert supergoed, maar het renderen van de hoge resolutie pagina's van de nrc.next of Wired gaat toch wel trager dan je lief is. Het wordt geen moment frustrerend, maar ik mag toch hopen dat hier met iOS 7 een optimalisateslag gemaakt gaat worden, zoals Google met Jelly Bean over de hele breedte wist te doen.
Tevens lijk ik de tendens te bemerken dat Apple producten na verloop van tijd trager en trager worden. Of dit de gespeculeerde bewuste vertraging door software updates is of simpelweg het steeds vervuilder raken van het bestandssysteen weet ik niet, feit is wel dat dit lang niet het eerste iOS device is waar ik het op merk.

Overall ben ik echter tevreden met de snelheid en heb ik in tegenstelling tot de iPad 1 niet het gevoel binnenkort te moeten upgraden, al zal ik wel met iOS 7 eerste afwachten wat de verbeteringen zijn en de ervaringen van andere iPad 3 upgraders.

Beeldkwaliteit
Een van de redenen van aanschaf was onder andere ook het retinascherm en mijn fotografiehobby. Het moet gezegd: het scherm is belachelijk scherp en zeer mooi met foto's. Vanwege diverse beperkingen met iPhoto op iOS, met name de resolutie van foto's, ben ik nooit echt mijn iPad voor fotobewerking gaan gebruiken, maar na Lightroom komen ze wel erop te staan. Je ziet de haarfijne details die je compleet ontgaan op een iPad zonder retinascherm en de kleurechtheid is ook absurd te noemen voor een tablet. Wat dat betreft kan geen enkel andere tablet op dit punt aan Apple tippen, ondanks dat er inmiddels de nodige in omloop zijn met een vergelijkbare resolutie.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Apple staat erom bekend om hoge kwaliteit af te leveren. De iPad 3 is naar mijn mening nog robuuster afgewerkt dan de iPad 1 en voelt meer als een solide blok aan. Precies zoals een high-end device hoort te voelen. Ik heb getwijfeld of ik het aan zou moeten halen, maar de vergelijking wordt tegenwoordig zoveel gemaakt, dat ik het toch maar doe: als je ziet dat je voor een Samsung tablet (net nieuw) ongeveer hetzelfde betaalt als voor een iPad, maar wat voor stuk Intertoys plastic je in je handen gedrukt krijgt, is het bijna schandalig te noemen. Dit even buiten het hele Android vs. iOS verhaal om, ik heb het puur over de behuizing. Er zijn genoeg Android tablets van bijvoorbeeld ASUS en Sony die ook een hele goede afwerking hebben, maar Apple is en blijft koploper op dit gebied, ongeacht of je het design wel of niet mooi vind.

Ergonomie
Veel beter dan de allereerste iPad. Want hoewel niet lichter, is de iPad 3 wel beter gevormd, waardoor hij lekkerder in de hand ligt. Ik moet wel toegeven dat het sporadische potje Real Racing 3 tegenwoordig in mijn Maroo hoes gebeurt, aangezien de toch ietwat scherpe hoeken/randen van de iPad zelf toch iets teveel in mijn handpalmen drukten. Wat dat betreft vind ik de iPad dan ook iets te zwaar voor dergelijke games. Een iPad mini of Nexus 7 is dan een veel mooier formaat.
Wel is het 10" (give or take) formaat fijner voor kranten, tijdschriften en browsen.

Warmte- en geluidsproductie
Toen de iPad 3 net uitkwam, werd er door diverse mensen geklaagd dat de iPad in een bepaalde hoek te warm zou worden. Ja, het klopt dat die bepaalde hoek (vergeet alweer welke het was) een stuk warmer is dan de rest en ook een stuk warmer dan ik de iPad 1 ooit heb voelen worden, neemt niet weg dat dit met name in de zomer op blote bovenbenen onprettig is. In vrijwel alle andere omstandigheden merk je er niks van. Nadat ik gestopt ben met er op letten, is het me nooit in de weg gaan zitten.
Geluidsproductie is uiteraard nihil.

Mobiliteit en accuduur
Mobiliteit is een erg betrekkelijk begrip, want tja... 7" tablets zijn nóg mobieler en een smartphone van 3,5-5" ook, maar dat is allemaal persoonlijke smaak. Voor een 10" tablet vind ik de iPad zeer mobiel en bruikbaar bij cafés, in parken en onderweg op vakantie, om maar een paar dingen te noemen. Het meest negatieve vind ik dan nog wel het gewicht, wat deels te verklaren is door het gebruik van glas, aluminium en de lading accu's. Echt zwaar is het nooit, maar schaaf er 200 gram van af en je hebt een perfect gewicht, mits het dezelfde afwerking behoudt.
De accuduur is subliem. Volgens mij wijzen diverse praktijktests 10+ uur uit, wat makkelijk kan kloppen. De laatste tijd gebruik ik mijn iPad erg veel, voor kranten, magazines, feedly, Spotify, wat spelletjes en internetten en ben nog steeds onder de indruk van het uithoudingsvermogen. Slechts één keer per nacht aan de oplader biij intensief gebruik, bij minder intensief gebruik heb ik weleens een week zonder lader gekund,
Een bijkomstig nadeel vind ik wel de zeer lange laadtijd. Als ik er druk mee in de weer ben, moet ik de iPad op een gegeven moment echt aan de lader laten hangen, anders ben ik elk uur aan het laderhoppen, omdat hij na een uur laden niet boven de 10-15% komt. Dat schiet niet op, maar als je dat geduld hebt, is het zeer goed te doen, het was met name wennen omdat de iPad 1 minimaal 2x zo snel oplaadde.

Heb jij ook een Apple iPad WiFi (voorjaar 2012) 32GB Wit?

Technisch is het natuurlijk mogelijk om 2x zo snel te laden maar het nadeel hieraan is dat de levensduur van de accu dan ook maar de helft is. Zoals je ongetwijfeld uit eigen ervaring weet kun je jaren doen met de accu's van Apple apparatuur. En dat is de keuze die iedere fabrikant maakt. Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel.
Kijk, dat wist ik dan weer niet. Met deze wetenschap, ben ik ook van mening dat het beter is om een accu te hebben die minimaal vijf jaar meegaat dan een die 2x zo snel laadt, maar wel na 2 jaar al op is.