TomTom GO 930 (Europa) Review

Ad- 26 november 2008, 7.076 views

TomTom GO 930 (Europa)

Pluspunten

• Afstandsbediening: voegt nuttige knoppen toe zoals
  • MP3: volgend/vorig nummer, pauze,
  • Gebruikt MP3 tags zinnig,
  • Inclusief HD receiver: n kabel heeft meerdere functies,
  • Lichtsensor: naar nachtmodus/view als het donker wordt,
  • zeer snelle GPS fix (GPS ontvanger doet het snel),
  • Adressen waar heen te navigeren opgeven via stem werkt verbluffend goed,
  • Er zijn meer TomTom specifieke pluspunten, zoals het navigatiedeel en HD traffic,
  • maar daar gaat dze recentie niet over.

Minpunten

• Uitgang geluid telefoon alleen via interne luidspreker,
  • Uitgang geluid van instructies via n uitgang,
  • Uitgang volume MP3 niet apart regelbaar,
  • Micofoon voor handsfree bellen niet gevoelig genoeg,
  • FM zender/ontvanger problemen,
  • Batterijen in afstandsbediening hebben maatje AAA ,
  • PDF manual had iets beter gekund,
  • afstandsbediening werkt met bluetooth,
  • Volume aux uitgang niet regelbaar,
  • Leesbaarheid scherm kan beter,
  • (te ?) slim financieel model: bijbetalen voor kaarten, updates zoals flitslocaties,
  • Na een half jaar gebruik verloopt het meegeleverde TomTom verkeersinformatie abonnement. Dat is niet zo'n punt, maar je krijgt dan ook prompt heleml geen verkeersinformatie meer.

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 4
Samenvatting

Wat stopt TomTom vl in zo'n klein 930 kastje:
- Navigatie systeem,
- motion sensor, om bij geen GPS ontvangst (tunnels ed) locatie te gokken,
- telefoon (voor anoniem zenden/ontvangen locatie tbv HD traffic),
- HD Traffic ontvanger,
- SD kaartje insteekbaar voor MP3tjes,
- MP3 speler,
- Bluetooth handsfree systeem voor telefoon,
- FM zender om geluid over eigen radio te ontvangen,
- light sensor (nachtview aan als het donker wordt),
- scherm met resolutie van 480x272

Het apparaat krijgt van mij een dikke voldoende.
Het werkt minder goed dan ik gehoopt had, maar ik wil niet zonder.
zie verder de voor- en nadelen.

Wat TomTom voor mij moet doen
Dit is gn volledige bespreking.
Wat het apparaat voor mij op moest lossen:
- navigatie,
- MP3 afspelen (want dat kan m'n autoradio niet)
- telefoon handsfree systeem.

MP3 Functies
Ondersteunt MP3 tags,
en laat in het hoofd-play scherm zien:
Afspeellijst
Artiest
Album
Nummer
Genre
Luisterboeken

Bij Afspeel lijst zijn de directories in \MP3 te zien,
als je het eerste nummer kiest (je kunt er slechts n aanwijzen) speelt hij de MP3 in die directory vanaf dat nummer

De volgende zijn MP3 tags, die je kunt instellen met een programma als MP3tag

Artiest
Album
Genre
Als je Genre kiest, krijg je daarna de Artiesten te zien
Luisterboeken
Dit laat de mp3 zien in de directory \audiobooks
Dat die apart staan vind ik wel prettig, vanwege de keuze Luisterboeken in het hoofdscherm, en daardoor zijn ze lekker snel te kiezen.

SD kaartje
MP3 wordt afgespeeld van de directories \audiobooks en \MP2 vanaf een SD kaartje die je er in kunt stoppen. Dat SD kaartje moet FAT of FAT32 zijn, en daarmee is het grootst bruikbare kaartje 2 GB.
Dat is niet cht een probleem, maar je moet even in de gaten houden dat TomTom zlf met het TomTom PC programma allerlei zaken op het SD kaartje zet, zoals extra voices, phone_database.
Dus als je er een ander SD kaartje in stop moet je alle dirs die TomTom had verzonnen even kopieren.

Handleidingen
is de manual naar TomTom 930

Ook die laat scherm & mogelijkheden MP3 niet goed zien.
De manual, alhoewel 116 pagina's, gaat op enkele detail zaken niet in.
Het is bescheiden met screenprints en uitleg
Er staan gn specificaties van het apparaat zelf in de handleiding zoals b.v. soort TFT scherm, grootte en resolutie, gebruiksduur accu.

Diversen

Eigen favorieten scherm
Als je MP3 mogelijkheid gebruikt, kun je een eigen scherm inrichten (hoofdmenu zeg maar),
die met een druk op het knopje op het beeldscherm tevoorschijn te toveren is.
Standaard staat daar dan in: TomTom Jukebox en FM-Zender.
Daar heb ik enkele functies ik verwacht veel te gebruiken aan toegevoegd:
Markeer locaties van kaartfout, Voeg positie toe aan favorieten, Toon Verkeers info thuis-werk.
Het is NIET zo dat je lke TomTom functie (uit b.v. "Wijzig voorkeuren") kunt toevoegen.

Kwaliteit beeldscherm
Ik vraag me af of het een transflective beeldscherm is: heb wel eens beter gezien in het zonlicht.
En onder sommige hoeken is het helemaal niet te lezen, naar ik vermoed vanwegen de aanraak gevoelig laag die er op zit. Als je het scherm recht vr je zet op het dashboard is het belangrijk dat het haaks staat op je kijkrichting, want met een beetje vertikale tilt is het scherm prompt een boel minder goed zichtbaar in zonlicht. In huis, of als het donker is speelt dat minder een rol.

Je MOET navigeren
TomTom vind dat je een bestemming moet hebben. Nou vind ik dat je zonder doel ook nooit kunt verdwalen, en zou ik genoegen nemen met gewoon te zien waar ik ben.
Dat doet hij ook, maar er wil een stem steeds vertellen wat ik doen moet en ik krijg routeaanwijzingen en zo op het scherm. Jammer dat dt niet uit kan.
Het volume op nul zetten helpt niet als je MP3 wilt afspelen, je kunt wel de stem (het geven van instructies) sturen naar een apparaat wat je toch niet hebt, bijvoorbeeld Line out.

Afstandsbediening
Ja, er zit ook een afstandsbediening bij (!) En gekker nog, die verwacht ik te gaan gebruiken.
Er zitten namelijk enkele knopjes op die niet op het hoofdscherm van de TomTom zitten, zoals Volgende en vorige nummer MP3 en pauze. Ik heb het ding op de kop kant van m'n armleuning geplakt zodat hij niet erg in het zicht zit en ik er toch gemakkelijk bij kan: zie foto.
De afstandsbediening werkt met bluetooth, daardoor met eerste druk op een knop om bluetooth te laten synchroniseren/activeren en daarna moet je er NOG een keer op drukken voordat naar betreffende knop wordt geluisterd, best iritant.
De batterijen in afstandsbediening hebben maatje AAA, gewone penlights AA was mooier geweest.

FM Zender
TomTom 930 heeft een FM zender waarbij je zlf kunt instellen op welke zender (hoeveel MHz) hij uit moet zenden, best wel cool. De ene kabel van de oplader is zowel USB-oplaad kabel, als ontvanger voor de ingbouwde HD ontvanger, als zender voor de FM zender. Mijn auto antenne "ziet" deze kabel pas als ik hem erg dicht bij de voorruit leg (in het zicht) en dan nog is de ontvangst belabberd. Kan aan mijn auto antenne liggen: als ik nst de auto ga staan en de TomTom de lucht in steek is de ontvangst prima, maar ja.... Zodoende ben ik gedwongen de aux uitgang (mijn radio heeft wel een aux ingang) te gebruiken, en zo aan te sluiten. Kost een kabel extra helaas.

Volume
De TomTom geeft geluid, een stem, bij het geven van instructies, en nu dus ook bij het afspelen van MP3, en dan ook nog een keer voor handsfree bellen. Deze drie zijn niet onafhankelijk van elkaar in te stellen. Dat zou zo'n punt niet zijn als de aux uitgang een laag volume heeft: of ligt dat aan de aux ingang van mijn radio ? Affijn, het is irritant want als ik naar een CD of radio zender overschakel staat het volume daarna altijd vl te hard.
Het handsfree systeem werkt altijd via de luidspreker van de TomTom. De Microfoon is niet niet gevoelig genoeg, want ik moet een stuk harder praten dan normaal voordat anderen mij goed verstaan.
Je kunt van de instucties de uitgang kiezen (via bluetooth hifi, via aux kabel, via interne luidspreker), en dat kun je doen voor de muziek.
Als je aux uitgang gekozen hebt, en je trekt de aux kabel er uit pakt hij automatisch de ingebouwde luidspreker.
Hopelijk past TomTom de software nog aan: wens van mij is dat de luidspreker van de TomTom het k doet (instelbaar) ook al heb ik een andere uitgang gekozen.
Als een instuctie wordt gesproken door TomTom komt de muziek even zachter zodat de gesproken instucties goed verstaanbaar zijn.
Mijn Ford Mondeo radio (Sony 6000CD) gaat fluiten als ik de Aux ingang gebruik, dat kan een Ford probleem zijn, daar lijkt het op. Als ik de voeding van de TomTom NIET aansluit is het geluid wl goed. Zo ook hoor ik wat TomTom "pret"geluidjes als hij hard aan het werk is: een soort van ruis komt over de boxen, maar dat is incidenteel. Ook die heb ik niet als de voedingskabel er niet in zit, maar ja, dan heb ik ook geen HD traffic ontvangst en dat is wel gewenst juist.

Na een half jaar gebruik:
Koppeling met autoradio is nooit goed opgelost. Moet maar eens kijken naar een bluetooth ontvanger die ik op de autoradio aansluit.

Nu na een half jaar doet de file informatie het niet meer, en ik heb gn abonnement bij TomTom afgesloten. En nu krijg ik ook prompt heleml geen fileinformatie meer... ook niet wat anderen wl gewoon "uit de lucht"kunnen plukken, dus gewoon zonder HD als het ware. Blijkbaar kent de TomTom alleen maar gn of het HD. Dat is strak balen, heb de overall waardering dan ook prompt naar beneden bijgesteld.

• HTC HD
  • Ford Mondeo standaard radio (Sony CD6000)

Heb jij ook een TomTom GO 930 (Europa)?

Of ze legaal zijn of niet, ik weet het niet.
Misschien werkt het ding goed als je antenne niet op je dak staat, maar naast je voorruit als het ware (wie heeft dat nog ?). En dan nog waarschuwt de TomTom manual dat de ontvangst slecht is als er toevallig (bij al je reizen) een zender op dezelfde golflengte zit,
daarom kun je twee verschillende "kanalen" van te voren kiezen en relatief snel switchen.
Zou inderdaad wel kunnen. Maar tegenwoordig hebben veel auto's van die thermische ruiten omdat die ruiten tegenwoordig zo gigantisch groot zijn. Deze thermische laag houdt echter wel fm, gps en telefoonsignaal tegen. Dus of het veel zal helpen weet ik niet. De gedeeltes wat niet thermisch is is veelal geacceerd met zwarte stippen.

@hieronder, groeten e.d. hoeft niet, iedereen is lief tegen mekaar hier ;)

[Reactie gewijzigd door Xardas op 16 mei 2008 20:43]

M'n auto heeft gn thermische ruiten, maar wl voorruit verwarming.
Dat blijkt de TomTom gps ontvanger niet in de weg te zitten.
Het is een gegeven dat de ontvangst van dergelijke FM transmitters een slechte geluidskwaliteit hebben (of ze nu ingebouwd zijn in een navigatieapparaat of stand alone zijn). De ervaring vallen meestal tegen.
Uitgebreide review, netjes :)
Ik was alleen wel benieuwd naar het gebruik van de FM ontvanger. Ik dacht dat die apparaten in Nederland niet gebruikt mochten worden. :?
Verder klinkt het als een top apparaat. :9

Je MOET navigeren

Je kunt toch de route wissen in het hoofdmenu, of heeft tomtom dat er uit gehaald tegenwoordig?
nee zit er nogsteeds in, je hoeft dus niet persee te navigeren.