Apple iPod Shuffle V2 1GB Groen Review

Asmodeus 16 mei 2008, 1.249 views

Apple iPod Shuffle V2 1GB Groen

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Uiterlijk
  • Draagbaarheid
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Accuduur
  • Weinig accesoires meegeleverd

Geluidskwaliteit Score: 5
De iPod Shuffle
Al geruime tijd ben ik in het bezit van een Apple iPod Classic 80 gigabyte, maar ik vond hem toch niet helemaal praktisch. Als ik lange reizen moet maken vind ik hem ontzettend handig, maar voor een kwartiertje hardlopen is hij helemaal ongeschikt. Daarom besloot ik ook om op zoek te gaan naar een kleinere MP3-speler met flashgeheugen. Na wat wikken en wegen, het afzoeken van het internet op zoek naar recensies en het doornemen van het topic op GoT viel mijn keuze op de iPod Shuffle, 2nd gen, 1 gigabyte. Ik heb de Creative Zen Stone ook overwogen, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor de Shuffle. Hieronder kun je lezen waarom.

De verpakking en featureset
De Apple iPod Shuffle zit in een plastic doosje met afgeronde hoeken. Net zoals bij zijn grote broer, de iPod Touch/Classic, vond ik zelfs de verpakking mooi. De inhoud daarentegen viel me een klein beetje tegen. Er zit een iPod Shuffle, een quickstart-guide, een paar witte oordopjes en een klein dock in. Dat kleine dock wordt gebruikt om de iPod Shuffle op te laden en om er muziek op te zetten. Aan de achterkant van het dock zit een USB-kabel. Het is helaas niet mogelijk om de iPod Shuffle op te laden via het lichtnet, en ik had het ook wel gewaardeerd als iTunes op een cd-rom werd meegeleverd. Helaas, een paar gemiste kansen.

De iPod Shuffle is een simpele MP3-speler. Er zitten welgeteld vijf knoppen op en twee schuifjes. Met een schuifje kun je kiezen tussen de shuffle-speelstand of de normale speelstand en een ander schuifje wordt gebruikt om de iPod Shuffle aan of uit te zetten. Verder vind je knoppen om een nummer verder of terug te gaan, om de Shuffle op play of pause te zetten en om het volume te wijzigen. That's it. Meer zul je niet op de Shuffle vinden.

Het is de vraag of dit een minpunt of een pluspunt is. De iPod Shuffle is ontzettend overzichtelijk, en verdwaald in menuutjes zul je niet raken. De iPod Shuffle is echter ook op geen enkele manier uit te breiden. Ikzelf vind de karige featureset geen nadeel. De iPod Shuffle is bedoeld als een simpele, lichtgewicht en kleine MP3-speler. Uitbreidbaar geheugen, verschillende aansluitingen of een radio-functie zouden het apparaat alleen maar groter maken, en dan zou de Shuffle zijn doel voorbij schieten. Daarom geef ik ook een 'voldoende' op de featureset.

De geluidskwaliteit
Een aantal dingen aan de geluidskwaliteit vielen mij op. Ten eerste: de meegeleverde oordopjes zijn niet zo slecht als bij mijn iPod Classic. Je moet er nog steeds geen wonderen van verwachten, en met de meegeleverde oordopjes vervormt het geluid wel op hogere niveaus, maar het is toch prettig dat ze niet zo slecht zijn als bij andere iPods. Het andere wat mij opviel: wat een fantastisch geluid komt er uit zo'n klein apparaatje! Het geluid is precies goed gebalanceerd, er is niet teveel bas, maar ook niet te weinig. De midden- en hoge tonen komen uitstekend uit de verf. Verder kan de iPod Shuffle op een behoorlijk hoog volume werken. Het geluid is verder helder, vervormt ook op de hogere niveaus helemaal niet en ik heb hem helemaal op geen ruis kunnen ontdekken.

Het is misschien nuttig om te weten dat ik de geluidskwaliteit aan een behoorlijke test heb onderworpen. Ik heb een dure hoofdtelefoon van een vriend van mij, die als DJ werkt, gebruikt, en heb allerlei verschillende genres op hoge bitrates op mijn Shuffle gezet. De iPod Shuffle zet een fenomenale prestatie neer op het gebied van geluidskwaliteit. Mijn beoordeling kan dan ook niets anders dan 'zeer goed' zijn.

Bouwkwaliteit en afwerking
Wat is hij mooi. Oh, wat is hij mooi. En wat is hij ontzettend klein. Ik zou wel voor je kunnen omschrijven hoe klein hij is, maar ga eens naar een winkel en bekijk hem eens. De kleur, lichtgroen in mijn geval, is ook ontzettend mooi. De iPod Shuffle is ontzettend goed vormgegeven. Hij straalt een moderne klasse uit.

Daarnaast is de Shuffle ontzettend licht. Ook hier zou ik je een vergelijking kunnen geven, maar je kunt het het beste zelf ervaren. Hij weegt helemaal niets. Verder is hij ontzettend goed afgewerkt. Hij is solide, er zitten geen krakende onderdeeltjes aan, de knoppen geven precies de juiste feedback als je ze indrukt. En, zoals gezegd: de vormgeving is uitstekend.

Dit is ook precies de reden dat ik voor de iPod Touch heb gekozen in plaats van de Zen Stone. Ik vind de iPod subliem afgewerkt en heel erg mooi, terwijl de kleuren van de Zen Stone mij tegenstonden.

Ergonomie
Een veelgehoorde uitspraak bij producten van Apple is: "It just works", en dat is precies wat ik zou zeggen om de Shuffle te omschrijven. Je plugt hem in het dock, en binnen iTunes wordt hij naadloos ge´ntegreerd. Muziek erop zetten is een fluitje van een cent. Je hebt twee keuzes: je kunt zelf je nummers draggen en droppen, of je kiest ervoor om hem automatisch te laten vullen. Als je hem automatisch laat vullen, worden nummers met een hoge waardering of vaak afgespeelde nummers erop gezet, zodat je iPod Shuffle met je favoriete muziek wordt gevuld.

De iPod Shuffle is, zoals gezegd, heel eenvoudig in gebruik. Ingewikkelde menu's? Gecompliceerde controls? Niks daarvan! Simpelheid is troef. De instellingen kun je in iTunes regelen, en verder speelt de iPod Shuffle gewoon je muziek af, zoals het ook hoort te zijn.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Dit is een lastig punt om te beoordelen. Het hangt er namelijk heel sterk vanaf wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn voor een MP3-speler. Ik zocht een kleine, lichtgewicht MP3-speler voor op de fiets en tijdens het hardlopen. Dat de iPod Shuffle niet uitbreidbaar en weinig veelzijdig was, wist ik vantevoren. Ik ervaar het dan ook helemaal niet als een minpunt. Maar, als je hem koopt, weet dan wel dat je hem eigenlijk niet kunt gebruiken als USB-stick (of je moet het dock overal mee naar toe nemen), en dat er eigenlijk geen uitbreidingen voor te verkrijgen zijn. Het is aan jou om hier een oordeel over te vellen.

Mobiliteit en accuduur
Over de mobiliteit kan ik kort zijn: hij is ontzettend draagbaar. Er zit een clip aan de achterkant, zodat je hem bijvoorbeeld aan je jas kunt vastklemmen. Je merkt helemaal niet dat je hem bij je hebt, zo licht en klein is de iPod Shuffle. Kortom, de mobiliteit is meer dan uitstekend.

De accuduur is iets minder. Ik heb er 11 uur mee gehaald, en dat wist ik vantevoren wel. De accu is namelijk, om binnen de iPod Shuffle te passen, erg klein. Je moet dus ook niet verwachten dat hij het wekenlang volhoudt. Ook hierbij moet je zelf bepalen of je dit een nadeel vindt. Ik vind het geen nadeel: ik gebruik de iPod Shuffle hooguit een halfuurtje achter elkaar, en daarna kan ik hem direct weer in het dock plaatsen, zodat hij weer opgeladen wordt. Als je de iPod Shuffle echter ook wilt gebruiken voor langere reizen, dan is de accuduur wat ondermaats.

De prijs
Ik heb het 1 gigabyte-model gekocht, en dat kostte mij 45 euro. Ik vond dat de iPod Shuffle zijn geld meer dan waard is. Wellicht is de Zen Stone iets goedkoper, maar ik vond de iPod Shuffle veel mooier. Daarnaast is het ook een heel solide MP3-speler, met een uitstekende geluidskwaliteit. Ik vind 45 euro daarom ook geen geld voor een MP3-speler als deze.

Apple heeft bijna alles goed gedaan bij deze lichtgewicht MP3-speler. De iPod Shuffle is klein, licht en dus extreem draagbaar. Hij is subliem vormgegeven, heeft een geweldige geluidskwaliteit en is extreem makkelijk in het gebruik. De enige nadelen zijn dat hij niet uit te breiden is en dat de accu enigszins snel leeg is. Voor de rest: een geweldige MP3-speler, die zijn geld meer dan waard is.

Heb jij ook een Apple iPod Shuffle V2 1GB Groen?

ik gebruik me shuffle nu ongeveer een halfjaar en het geluids kwaliteit vind ik waardeloos oke voor zo'n klein dingetje kan je ook niet zo veel verwachten maar....

ik ben opzoek gegaan voor een vervanger van mijn shuffle omdat ik beter geluid wil. dus ik kocht de philips gogear SA 0181 02 met fullsound echt een geweldige bass en geweldig geluid metaal is ietsje dunner dan de shuffle het geluid is 3 keer zo goed vooral in combinatie met een sennheiser cx300 2 is het geluid perfect hij is goedkoper dan de shuffle en hij heeft 2 gb

product gegevens: http://www.consumer.phili...b-sa018102s_02/prd/nl/nl/