Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio X1/00 (Zwart) Review

thorgal67Newbie 30 maart 2013, 651 views

Philips Fidelio X1/00 (Zwart)

Pluspunten

• schitterend geluid
  • gebruiksgemak
  • comfortabel

Minpunten

• kan wel wat zwaar aanvoelen na enkele uren

Ik heb het geluk dat ik het topmodel van Philips’ Fidelio hoofdtelefoons gamma mag testen via de Insiders: de X1.

De fraai afgewerkte hoofdtelefoon zijn comfortabel, komt met een extra lange 3 meter kabel en twee kwaliteitsvolle aansluitingen (6.3mm en 3.5mm).

Design

De X1 heeft een open design aan de achterkant, wat de geluidskwaliteit ten goede komt. Enige nadeel is dat er hierdoor ook geluid naar buiten sijpelt, zodat anderen de muziek ook kunnen horen. Het is waarschijnlijk een bewuste keuze van Philips, en ik ben ervan overtuigd dat er voor- en tegenstanders zullen zijn.

De oorschelpen zijn heel comfortabel en mooi afgewerkt met een fluwelen bekleding. Jammer dat het voluwe niet geregeld kan worden op de hoofdtelefoon zelf, maar ik vermoed dat dit niet vaak het geval is bij zulke kwaliteitsproducten.

Geluidskwaliteit

De hoofdtelefoon zorgt ervoor dat geluidsbronnen van lagere kwaliteit (mp3, wav..) toch aangenaam beluisterbaar zijn. De steriele tonen van zulke inferieure opnames worden verbeterd tot een warm geluid.

Bij opnames van een hoge kwaliteit komt de X1 pas echt tot zijn recht. De balans is perfect, en er straalt heel wat dynamiek uit, zowel bij klassieke werken als bij meer expressieve moderne stukken. We hebben de test gedaan met de Maanlight sonate van Beethoven, A Day in the Life van The Beatles en de vinyl versie van Kind of Blue (Miles Davis). De diepte en het gedetailleerde geluidsbeeld is overweldigend. Bij ‘A Day in the Life’ hoor je zelfs de stoelen van de sessiemuzikanten kraken!

De X1 is een topklasse hoofdtelefoon die gemakkelijk kan wedijveren met Bose, Grado of AKG.

Heb jij ook een Philips Fidelio X1/00 (Zwart)?

Zo word ik nog benieuwder naar deze :9 ik had mijn voorkeur opgegeven voor de X1 maar nu zit ik te luisteren naar de M1, die me overigens wel blij verrast door ook best goed af te sluiten en helder geluid te produceren.
Hoeveel geluid sijpelt er nou werkelijk door? Ik heb hier namelijk een microfoon op m'n bureau staan en wil niet dat deze het geluid ook op pikt. In combinatie met TeamSpeak kan ik natuurlijk de drempel aanpassen wanneer hij wat oppakt, maar hoeveel geluid hoor je in vergelijking met praten buiten de headset?