Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Rapoo 8900P (Qwerty) Review

LeoLoopneus 30 maart 2013, 8.337 views

Rapoo 8900P (Qwerty)

Pluspunten

• Vormgeving
  • Bereik
  • Typt licht

Minpunten

• Geen notificatielampjes
  • Toetsenbord niet in hoogte verstelbaar
  • Geen notificatie in beeld bij wijzigen volume

Na een aantal jaar van veelvuldig gebruik was mijn Logitech desktopset aan vervanging toe. Zoals zo vaak begon de zoektocht naar deze vervanger hier in de pricewatch. Tijdens deze zoektocht merkte ik al snel dat het eigenlijk allemaal net niet was wat ik zocht. Het design van veel toetsenborden viel tegen of de prijs kwam door functies die ik niet noodzakelijk achtte boven mijn budget uit.

De toetsenborden van Rapoo vielen mij door het design al op maar dit waren allemaal compacte modellen terwijl ik een full size toetsenbord zocht. De keus was zo goed als op de Logitech Wireless Combo MK520 gevallen toen ik zag dat er een nieuwe desktopset met full size toetsenbord van Rapoo ten tonele was verschenen. Deze set zag er zeer gelikt uit dus was ik er vrijwel meteen over uit dat ik deze wilde hebben.

Ik heb de set nu een kleine week in gebruik. Omdat er nog geen uitgebreide review geschreven was en ik hier normaal veel aan heb vond ik het tijd worden ook mijn steentje maar eens bij te dragen.

Vormgeving

Zoals ik al zei was ik direct zeer gecharmeerd van het design van zowel het toetsenbord als de muis. Het viel me in de winkel wel op dat de kleur van het toetsenbord donkerder is dan op de foto's die op de site van Rapoo staan. Op de foto's lijkt hij zilvergrijs terwijl het in werkelijkheid meer antracietgrijs is. De achterkant is wel zilvergrijs en vrij gevoelig voor vingerafdrukken. Wat waarschijnlijk ook meteen de reden is om de voorkant donker te houden.

De muis ligt fijn in de hand en heeft een prima gewicht. Er zitten wat chromen accenten op bij het scrollwiel en de zoomknop. Dit had voor mij niet per se gehoeven maar het stoort niet.

Bouwkwaliteit

Zowel de muis als het toetsenbord zit prima in elkaar. Het toetsenbord bestaat hoofdzakelijk uit twee aluminium platen. De bovenste plaat valt over de onderste heen dus je ziet van bovenaf nergens naden of randen zitten. De bedrukking van de toetsen komt erg degelijk over maar of ze ook echt slijtvast zijn zal de toekomst uit moeten wijzen.

De zijkanten van de muis heeft een soort rubberachtige matte laag waardoor mijn vingers net even wat meer grip hebben dan bij mijn oude muis.

Functionaliteit

In tegenstelling tot mijn oude toetsenbord heeft deze een shift-z indeling (dus een brede linker shift) en een enter toets die maar één regel beslaat. Dit was in het begin wel even wennen maar leverde al na een paar dagen geen problemen meer op. Naast alle normale toetsen heeft het toetsenbord ook een aantal mediatoetsen die in de bovenste zwarte balk verwerkt zitten. Het mooie hiervan is dat deze alleen zichtbaar zijn op het moment dat je ze wilt gebruiken. Op het moment dat je je vinger vlak boven deze balk houdt lichten de knoppen op en kan je er vervolgens één aantikken. Bij het aantikken trilt het toetsenbord heel kort wat ik handig bedacht vond. Een FN toets ontbreekt. Deze gebruikte ik voorheen echter ook niet dus dat is voor mij geen issue.

Wat ik wel jammer vind is dat er geen indicatielampjes voor locktoetsen op zitten. Als je de software installeert krijg je wel een icoontje in de taakbalk te zien. Drie lampjes in dezelfde stijl als de mediatoetsen was een handige en mooie toevoeging geweest.

De muis heeft naast de standaardknoppen ook vorige/volgende knoppen, een dpi knop en een soort schuifknop waarmee je in en uit kunt zoomen. Aan deze knoppen kan je, net als de mediatoetsen op het toetsenbord, met de bijgeleverde software heel gemakkelijk andere functies toewijzen.

Ergonomie:

Het toetsenbord heeft hele lage toetsen en typt praktisch hetzelfde als dat van een laptop. Je hoeft de toetsen dus maar heel iets in te drukken wat heel fijn werkt. Daarnaast ligt het toetsenbord iets schuin. Er zitten geen pootjes oid onder het toetsenbord dus het is niet mogelijk om deze iets schuiner of platter te zetten.

De muis is duidelijk vormgegeven voor rechtshandigen. Je zou hem met je linker hand kunnen gebruiken alleen dan kan je de knoppen aan de zijkant niet echt lekker bedienen. Of er ook een linkshandige versie is durf ik niet te zeggen. Ik kan er op de site in ieder geval niets over vinden.

Precisie

Het toetsenbord registreert alle toetsen vrijwel direct. Ik heb met mijn tempo geen haperingen of iets dergelijks opgemerkt. Ook toen ik in Word als een gek willekeurige letters intypte werd dit prima bijgehouden.

De muis werkt moeiteloos op de verschillende ondergronden (papier, bureau, plastic enz) die ik geprobeerd heb. Er zit een dpi knop waarmee je de gevoeligheid aan kunt passen. Voor zover ik weet heeft deze slechts twee standen die met de software niet verder aan te passen is.

Het bereik van de nano-receiver is boven verwachting goed. Tijdens het testen merkte ik dat ik vanaf een andere kamer nog gewoon in staat was het toetsenbord en de muis te gebruiken. Handig extraatje is dat het signaal werkt op5Ghz en dus geen last heeft van alle routers en modems die op 2,4Ghz zitten.

Drivers en ondersteuning

De set is direct out of the box te gebruiken. Ook de mediatoetsen werkten bij mij meteen. Als je echter de toetsen en knoppen naar eigen smaak aan wilt passen zal je de bijgeleverde software moeten installeren. Deze software werkt praktisch hetzelfde als Logitech Setpoint en doet zijn werk naar behoren. Je kunt onder andere macro's, programma's en taken aan deze toetsen toewijzen en zijn er aparte opties voor Facebook, Office en Windows 8.

Ik heb de set gekocht voor 79 euro en het is dus zeker niet de goedkoopste set die er te koop is. Ik zag net echter dat hij nu al voor 65 euro te bestellen is en dat is in mijn ogen echt een heleboel waar voor je geld. Als je een strak vormgegeven desktopset wilt en geen behoefte hebt aan overbodige opsmuk dan kan ik deze set van harte aanbevelen.

Ps. Helaas maakt mijn telefoon hele slechte foto's onder de huidige omstandigheden. Ik zal zien of ik binnenkort wat betere kan maken.

Heb jij ook een Rapoo 8900P (Qwerty)?

Vraagje,

Ik heb ook een rapoo maar een wat kleinere versie. Ik heb als ik er hard op tik dat het ding wat ''stuitert'' en dus ook veel herrie maakt. Heb jij daar ook last van?
En de muis. is dit een muis die zo hard klikt als vele andere muizen? en Scrollt waarbij je dat echt hoort?
Dat 'stuiteren' heb ik geen last van. Ook niet als ik er hard op tik. Doordat het hoofdzakelijk aluminium is zal die waarschijnlijk wat zwaarder zijn dan een doorsnee toetsenbord.

Je hoort de muis wel met klikken en scrollen, ja. Het is mij niet opgevallen dat dit harder of zachter is dan ik gewend ben van andere muizen. Met scrollen voel je ook om de paar millimeter een soort van feedback in het wieltje.
Dank je wel,

Dat vind ik wel een groot nadeel van een muis. Als hij dat ouderwetse klik geluid maakt.

Zitter er 2 usb ontvangers bij of 1?

Heel erg bedankt voor deze review. Ga deze zeker aanschaffen. Was opzoek naar een island style laptop achtig toetsenbord en deze lijkt mij perfect.

De toetsen zijn toch ook verlicht?
Er zit één ontvanger bij. De toetsen zijn niet verlicht. Alleen de mediatoetsen lichten op.
Bedankt voor de duidelijke review, ben er een stuk wijzer over geworden.
Wat je misschien nog kan toevoegen is dat de toetsen van het toetsenbord zelf niet oplichten. Die suggestie wordt door de firma Rapoo wel een beetje gewekt naar mijn idee.

Off-topic.
Kent iemand een draadloos toetsenbord met achtergrondverlichting. Dat vind ik toch echt een heel prettige toevoeging,
Een paar dagen geleden heb ik deze set gekocht. het ziet er strak uit en de muis ligt lekker in de hand.
Boven de F toetsen zitten verborgen knoppen die zichtbaar worden als je vinger erbij komt. Helaas werken deze knoppen ook als je vette vingers heb, dus een afdruk achterlaat of als er een haar op ligt.
Het toetsenbord trilt dan een beetje of ineens gaat bv de media speler aan. Dat werkt toch niet lekker in een game. Hierom breng ik deze set terug.
Ik heb hier echt totaal geen last van. Heb nog nooit gehad dat een van die toetsen reageerde als ik mijn vingers niet in de buurt had. En ik haal er niet bepaal elke dag een doekje overheen ofzo.

Ik ben zelf niet echt een gamer maar ik heb het idee dat dit tobo qua vormgeving niet het meest geschikte tobo daarvoor is.
Ik gebruik dit toetsenbord zo'n 8 uur per dag op mijn werk. Echt een heerlijk toetsenbord om op te typen.

Maar die tochknoppen zijn echt waardeloos. Hij flipt hem elke dag wel minimaal 2 keer per dag de pan uit omdat ie denkt dat ik continu op een van de knoppen druk. Dankzij de trilmotor heb je dan een vibrerend bureau. Even uitzetten, de bovenkant schoonvegen en weer aanzetten en het is weg. Maar wel irritant als je dat meerdere keren per dag moet doen. Sowieso weet je de knoppen niet vinden omdat je ze alleen kan zien als je met je vingers in de buurt zit. Gebruik ze dan ook eigenlijk nooit. Heb er alleen last van.
65 euro? heb je een link? Ik wil er ook één aanschaffen maar kan ze voor die prijs niet vinden...
Michel moet beter zoeken :+

[Reactie gewijzigd door micheldenhaag op 2 april 2013 19:55]

Op het moment van schrijven stond er 1 winkel tussen waar die veel goedkoper was. Die zie ik er nu echter ook niet meer tussen staan en ik weet ook niet meer welke het was.
Leo, dat was coolblue. Ik heb m daar ook gekocht voor 65 euro. De volume weergave en capslock en numlock realiseer je eenvoudig met http://matthew.malensek.net/projects/ en dan 3RVX. Dit werkt perfect en geeft een apple look overlay op je scherm voor volume. In je taskbar zie je icons oplichten voor je capslock en numlock. In windows 7 moet je wel inschakelen dat alles in de taskbar (rechtsonder) zichtbaar is. Anders werkt het de ene keer wel en de andere keer niet (ik denk dat het 'adres' telkens verandert).
Heeft één van jullie ervaring met het gebruik van dit toetsenbord en muis tijdens gamen? Op dit moment game ik met een wired toetsenbord en muis maar nu zit ik te denken om over te stappen tot een wireless set. Ik weet dat er draadloze game toetsenbord/muizen bestaan maar deze vind ik persoonlijk qua uiterlijk en grootte minder interessant dan deze set van Rapoo. Ik hoor wel eens van mensen dat de reactiesnelheid tijdens draadloos gamen trager is dan gamen met draad, dus vandaar dat ik mij afvraag of één van jullie dat ervaart met deze set.
@barry500 bedankt voor je bericht, ondanks dat ik het een hele mooie set vind laat ik deze aan mij voorbij gaan.